CBS ziet horecaomzet sterk opveren in derde kwartaal 2020


Foodservicemarkt deed het goed afgelopen jaar, maar zit nog niet op niveau van voor corona

Cijferanalyse – De horeca heeft zich in de zomermaanden sterk hersteld van de klap die het opliep in het tweede kwartaal. Dat meldt althans het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in een vandaag verschenen analyse.

Door de versoepeling van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus, lag de omzet in het derde kwartaal weer nagenoeg op hetzelfde niveau als in het eerste kwartaal van 2020. Ondanks het sterke herstel was de omzet van de horeca nog wel 12,2 procent lager dan in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. De horeca blijft daarmee een van de zwaarst getroffen sectoren door de coronacrisis. Het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, steeg 103,2 procent ten opzichte van het vorig kwartaal.

De groei deed zich voor in verschillende sectoren volgens het CBS. Zo wisten de eet- en drinkgelegenheden, zoals restaurants, cafés en fastfoodrestaurants, in het derde kwartaal 91,4 procent meer omzet te realiseren dan in het kwartaal daarvoor. Wel lag die omzet 9 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar.

Horecaomzet

Ook de omzet van de cafés nam spectaculair toe volgens het CBS. Ten opzichte van alle andere sectoren zelfs het sterkst met een stijging van 164 procent. Ook het volume nam met bijna 162 procent fors toe. Maar ook daar lag de omzet 10,1 procent lager dan in het derde kwartaal vorig jaar. Ook bij restaurants stegen omzet en volume sterk, met respectievelijk 129,8 en 128 procent.

De omzet van fastfoodrestaurants en kantines en catering steeg minder hard, maar nog altijd met respectievelijk 43,5 en 43,7 procent, zo becijferde het CBS. Als enige branche van de horeca realiseerden de fastfoodrestaurants meer omzet dan in hetzelfde kwartaal van vorig jaar (0,9 procent). De omzet van kantines en catering lag 34,6 procent lager dan een jaar eerder.

Fors meer omzet logiesverstrekkers

De omzet van logiesverstrekkers ten slotte, waaronder hotels en vakantieparken, steeg met 150 procent in het derde kwartaal van 2020 ten opzichte van het kwartaal daarvoor. Het volume nam met 153,5 procent toe. Ondanks deze ongekende cijfers was de omzet nog wel 19,7 procent lager dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet van hotels nam in het derde kwartaal van 2020 met bijna 226 procent toe in vergelijking met een kwartaal eerder, maar ten opzichte van een jaar eerder was de omzet van hotels 32,4 procent lager.

Bron: CBS/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


Sodexo en WNF zetten ‘aardig eten’ op de kaart

Catering - Vanaf  maandag, 15 april, gaan food & facilitair dienstverlener Sodexo en WWF-NL een samenwerking aan om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met deze samenwerking worden in ruim 100 bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht gebracht.

Lees bericht

CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht


Leo catering lanceert lifestyle visie met Mind&Health

Catering - Leo catering start met lifestyle visie, waarbij het streven naar een integraal gezonde levensstijl centraal staat. Leo catering is van mening dat het als cateraar meer kan bijdragen aan vitaliteit dan alleen met voeding en heeft daarvoor een partnership gesloten met Mind&Health.  

Lees bericht

Economie groeit met 0,4% in vierde kwartaal 2023

Analyse - In de laatste drie maanden van 2023 is er meer geld uitgegeven dan gedacht. Hierdoor is de Nederlandse economie iets sterker gegroeid dan eerder werd verwacht. De groei van de economie is in het vierde kwartaal uitgekomen op 0,4 procent.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid