Consument kiest vaker voor mineraalwater en ‘flavoured water’


Marktcijfers - Nederlandse consumenten kiezen steeds vaker voor mineraalwater – al dan niet met een smaakje – als dorstlesser. Vooral de jongere generaties geven aan vaker mineraalwater te drinken dan twee jaar geleden. Volgens onderzoeksbureau Nielsen is de verkoop van deze categorie waters tussen 2011 en 2019 met 37% is gestegen.

De waters met een smaakje zijn sinds 2013 bezig met een opmars. Veelal worden de ‘waters’ gezien als alternatief voor frisdranken. Mede door de groei hebben fabrikanten ook veel aandacht besteed aan innovaties in dit segment, waardoor de ‘flavoured waters’ ook een extra boost kregen. Vorig jaar werd er voor ruim 451 miljoen liter mineraalwater en ‘flavoured’ water verkocht in retail en out-of-home. Het jaar daarvoor was dat zelfs nog meer (483 miljoen liter) als gevolg van de extreem hete zomer.

Dat er meer mineraalwater wordt gedronken blijkt ook uit het Frisse Drankenonderzoek, uitgevoerd in 2019 in opdracht van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS). Veel respondenten gaven daarin aan gedurende de dag het vaakst mineraalwater te drinken als fris drankje. Uit het onderzoek blijkt ook dat consumenten de waters met een smaakje, de zogenaamde smaakwaters, ook verfrissend en dorstlessend vinden, maar daarnaast ook lekkerder dan ‘gewoon’ mineraalwater. Ruim de helft van de drinkers van smaakwaters kiest voor dit drankje omdat deze minder calorieën en suiker bevatten dan traditionele (koolzuurhoudende) frisdranken.

Bron: FWS/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Consument kiest vaker suikerarme frisdrank

Frisdrank - Consument blijkt suikerarme keuzes in frisdranken vaker te omarmen.  Uit de jaarlijkse monitoringscijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt dat frisdrankproducenten een jaar voorlopen op de afspraken zoals die zijn vastgelegd  in het Nationaal Preventieakkoord.

Lees bericht

Mineraalwater in plastic flesjes voortaan taboe bij New York Pizza

Formulenieuws – Pizzaketen New York Pizza heeft afscheid genomen van plastic flesjes voor mineraalwater en kiest voortaan voor een kartonnen verpakking van Tetra. In alle 202 vestigingen wordt het mineraalwater voortaan aangeboden in de 500ml kartonnen pakjes van Prisma® Aseptic. New York Pizza is, naar eigen zeggen, de eerste foodonderneming in ons land die deze switch maakt. De keuze om te veranderen...

Lees bericht

Bronwater en suikervrije frisdrank mogelijk goedkoper’

Politiek – Bronwater en suikervrije (fris)dranken worden mogelijk goedkoper. Volgens een bericht in het AD is het Ministerie van Volksgezondheid in het kader van het nieuwe preventieakkoord namelijk van plan de verbruiksbelasting op die producten af te schaffen. Dat zou zou bijna 9 cent schelen op een fles bron- en mineraalwater en suikervrije frisdrank. Staatssecretaris Paul Blokhuis is in de doelstellingen...

Lees bericht


‘Aanpak frisdranksector effectiever dan Britse suikertaks’

Suikerreductie – De Nederlandse aanpak om het suikergehalte in frisdranken te reduceren is twee tot drie maal zo effectief dan de Britse suikertaks. Dat zegt de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) naar aanleiding van de recente cijfers over vorig jaar. Nederlandse producenten van frisdrank hebben in 2017 20% calorieën gereduceerd ten opzichte van 2012. Volgens de FWS is dat percentage al twee...

Lees bericht

FWS gaat eind maart verhuizen

Verhuizing – De Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters en Sappen, kortweg FWS, gaat op 30 maart vanuit het centrum van de Hofstad verhuizen naar het kantoorpand 'De Haagsche Zwaan' in Den Haag. Het bureau gaat daar de etage delen met de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) en enkele van hun leden. De Haagsche Zwaan is een moderne werkomgeving, centraal gelegen en makkelijk te...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid