Crowdfunding populair onder jonge ondernemers
Financieel – Jonge ondernemers blijken vaker te kiezen voor crowdfunding, terwijl oudere startende ondernemers juist de bank kiezen om een lening aan te gaan. Dit blijkt uit cijfers van CrowdAboutNow, waar de gemiddelde leeftijd van crowdfunders bij crowdfundbedrijven lager ligt dan de gemiddelde leeftijd van 37 jaar, die in het jaaroverzicht van het CBS wordt genoemd. Vooral platforms waar betrokkenheid en campagnevoeren binnen het eigen netwerk de nadruk hebben lijkt jongere ondernemers aan te trekken. Voorbeelden hiervan zijn CrowdAboutNow voor vooral MKB, voordekunst.nl voor creatieve projecten, voorjebuurt.nl voor lokale projecten, de 1% club voor non-profit of lokale projecten of oneplanetcrowd.com voor duurzame campagnes. ‘Jongeren zijn zich goed bewust van wat publieke (social media) aandacht hen kan opleveren. Naast directe aandacht voor je product of onderneming creëer je meteen een trouwe achterban van investeerders en zogenoemde ambassadeurs.’ Aldus Mark Laagewaard, oprichter van platform van CrowdAboutNow. Op de peer-to-peer lending platforms, zoals kapitaalopmaat, geldvoorelkaar of collin lijkt de leeftijd wel ouder te zijn dan op voorgenoemde platforms. Toch moet men voorzichtig blijven, vindt Folkert Foppema. De financieel directeur van CrowdAboutNow legt uit dat het een positieve ontwikkeling is dat crowdfunding populair wordt: ‘Maar vergeet niet dat het een risicovolle manier van beleggen is.’ Om investeerders bewust te maken van de risico’s moeten investeerders op laste van de AFM vanaf 1 april een investeerderstoets maken als ze willen investeren in een crowdfundcampagne. Bron: CrowdAboutNow Financieel – Jonge ondernemers blijken vaker te kiezen voor crowdfunding, terwijl oudere startende ondernemers juist de bank kiezen om een lening aan te gaan. Dit blijkt uit cijfers van CrowdAboutNow, waar de gemiddelde leeftijd van crowdfunders bij crowdfundbedrijven lager ligt dan de gemiddelde leeftijd van 37 jaar, die in het jaaroverzicht van het CBS wordt genoemd. Vooral platforms waar betrokkenheid en campagnevoeren binnen het eigen netwerk de nadruk hebben lijkt jongere ondernemers aan te trekken. Voorbeelden hiervan zijn CrowdAboutNow voor vooral MKB, voordekunst.nl voor creatieve projecten, voorjebuurt.nl voor lokale projecten, de 1% club voor non-profit of lokale projecten of oneplanetcrowd.com voor duurzame campagnes. ‘Jongeren zijn zich goed bewust van wat publieke (social media) aandacht hen kan opleveren. Naast directe aandacht voor je product of onderneming creëer je meteen een trouwe achterban van investeerders en zogenoemde ambassadeurs.’ Aldus Mark Laagewaard, oprichter van platform van CrowdAboutNow. Op de peer-to-peer lending platforms, zoals kapitaalopmaat, geldvoorelkaar of collin lijkt de leeftijd wel ouder te zijn dan op voorgenoemde platforms. Toch moet men voorzichtig blijven, vindt Folkert Foppema. De financieel directeur van CrowdAboutNow legt uit dat het een positieve ontwikkeling is dat crowdfunding populair wordt: ‘Maar vergeet niet dat het een risicovolle manier van beleggen is.’ Om investeerders bewust te maken van de risico’s moeten investeerders op laste van de AFM vanaf 1 april een investeerderstoets maken als ze willen investeren in een crowdfundcampagne. Bron: CrowdAboutNow
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
CrowdAboutNow bereikt mijlpaal met 100 miljoen
Crowdfunding - CrowdAboutNow, het crowdfunding platform dat zich richt op het financieren van lokale ondernemers, heeft de mijlpaal bereikt van 100 miljoen. In totaal is er 100 miljoen geïnvesteerd in ondernemers die met het platform hun crowdfunding zijn gestart.
Lees berichtCacaofabriek Wild Child Cacao wil verduurzamen en groeien
Crowdfunding – De ambachtelijke chocolademakerij Wild Child Cacao in Amsterdam Noord wil nieuwe en duurzamere machines aanschaffen en groeien. De twee initiatiefnemers Eva Kuin en Malou Dronkers van de cacaofabriek zijn daarom en crowdfundingactie gestart om de benodigde 50.000 euro binnen te halen.
Lees berichtInvesteerders gezocht voor eerste Amsterdamse Mercearia
Eetwinkel – Het moet de eerste Mercearia worden van Amsterdam. Een Latijns-Amerikaans eetconcept dat tot nog toe niet in de hoofdstad te vinden is. Drie gepassioneerde koks Estela Barroca en broers Daan en Matthijs Pasmans willen daarin verandering brengen en zijn op zoek naar investeerders.
Lees berichtVisrestaurant Pesca opent nieuwe locatie in Rotterdam
Horecaconcept - In september opent Pesca een nieuwe locatie aan de Botersloot in het centrum van Rotterdam. De vestiging in de havenstad wordt na Amsterdam, de tweede vestiging van Pesca. Het restaurant met een oppervlakte van 400 vierkante meter biedt straks plaats voor 125 couverts.
Lees berichtBoca Grandi Beachclub wordt groot watersportcentrum
Strandpaviljoen – Kitesurfer Roel Oude Avenuis, sinds 2012 eigenaar van de kiteboardschool.nl, en mede-eigenaar en horecaman Ruben Woudenberg hebben plannen om bij Strand Zuid in Kijkduin het grootste watersportcentrum van de regio neer te zetten.
Lees berichtVan Rossum’s Koffie start crowdfunding voor tweede locatie
Koffiezaak - Van Rossum’s Koffie (VRK) is anderhalve week geleden gestart met een crowdfundingactie voor een tweede vestiging in Zutphen en het streefbedrag van €50.000 is al binnen. Het doel is om deze zomer een nieuwe horecazaak te openen aan de Schupstoel.
Lees bericht