De Efteling bekendste attractiepark van Nederland


Bakkerij Krumel in de Efteling

Onderzoek – De Efteling (95%) heeft de hoogste naamsbekendheid van alle attractieparken, dierentuinen en aquaria. Het attractiepark in Kaatsheuvel wordt door maar liefst 71% van de Nederlanders spontaan genoemd, terwijl de gemiddelde geholpen naamsbekendheid binnen deze sector 55% is. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van online onderzoekbureau Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.

De Top of Mind Awareness (TOMA), die Multiscope van een attractiepark, dierentuin of aquarium in kaart brengt, is het percentage van de consumenten dat die dagattractie als eerste noemt wanneer gevraagd wordt welke dagattracties zij kennen. De Efteling scoort met 35% veruit het hoogst. ARTIS volgt op afstand met 15%, terwijl Diergaarde Blijdorp (9%), Burgers’ Zoo (6%) en Walibi Holland (5%) ook relatief hoog scoren.

Spontaan genoemd

De gemiddelde spontane naamsbekendheid van Nederlandse attractieparken, dierentuinen en aquaria is 10%. Van alle dagattracties heeft de Efteling met 71% de hoogste spontane naamsbekendheid. ARTIS staat op de tweede plaats met een spontane naamsbekendheid van 46% en Diergaarde Blijdorp volgt op de derde plaats (33%). Walibi Holland (32%) en Burgers’ Zoo (26%) vullen de top vijf aan.

Geholpen naamsbekendheid

De geholpen naamsbekendheid toont het percentage consumenten dat een specifieke dagattractie herkent uit een lijst. Gemiddeld herkent 55% van de Nederlanders een dagattractie. De geholpen naamsbekendheid van de Efteling is het hoogst (95%). Verder hebben ARTIS, Beekse Bergen, Apenheul en het Dolfinarium alle vier een geholpen naamsbekendheid van 90%. De top tien bestaat uit vijf dierentuinen, vier attractieparken en één aquarium.

Bron: Multiscope/@FoodClicks

Naamsbekendheid attractieparken dierentuinen

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Nieuwe preventiestrategie VWS zet in op gezonde keuze

Overheid - Met de nieuwe preventiestrategie zet demissionair staatssecretaris Karremans (Jeugd, Preventie en Sport) in op het toegankelijker maken van gezonde keuzes. Niet door mensen te vertellen wat ze moeten doen, maar door ervoor te zorgen dat gezond leven logischer en eenvoudiger wordt. De ministerraad heeft onlangs ingestemd met deze brede en vernieuwende aanpak.

Lees bericht

Aandeel horeca groot in €3,1 miljard omzet dagattracties

Attractieparken – Nederlandse consumenten gaven de afgelopen drie jaar ruim €3,1 miljard uit bij de grootste attractieparken en dierentuinen. De uitgaven per gezelschap bedragen gemiddeld €81 per bezoek, waarbij horeca een belangrijk aandeel vormt. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, uitgevoerd door online onderzoeksbureau Multiscope.

Lees bericht

Efteling serveert voortaan uitsluitend vegan poffertjes

Attractiepark – In restaurant 't Poffertje in de Efteling worden sinds kort alleen nog vegan poffertjes geserveerd. Het attractiepark heeft de receptuur aangepast, waardoor het beslag volledig plantaardig is. Volgens een woordvoerder, in een reactie aan pretparkwebsite Looopings, is de wijziging onderdeel van de bredere duurzaamheidsambitie van het park.

Lees bericht



Efteling opent nieuw restaurant in Grand Hotel

Leisure- Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus restaurant Brasserie 7. Met circa 300 zitplaatsen binnen en 250 zitplaatsen op het terras wordt het gelijk het grootste restaurant binnen de Wereld van de Efteling. Efteling-bezoekers kunnen hier genieten van klassiekers met een twist van 7 magische ingrediënten.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid