De vegetarische frikandel smaakt goed op Horeca Expo Gent


Beurzen - In het Vlaamse Gent ging zondag de Horeca Expo 2019 van start. Horeca-minnend België loopt op deze dag massaal uit om de producten van de leveranciers te proeven. Want de Belg koopt in op smaak en niet op prijs. Al die etende mensen om je heen motiveren de smaakpapillen. Ook de vegetarische frikandellen van Van Geloven smaken dan heerlijk. Het was voor het eerst dat de horecabranche de vegetarische frikandel van snackfabrikant Van Geloven kon proeven. Van deze fabrikant waren eerder al andere vegetarische snacks in samenwerking met de Vegetarische Slager geïntroduceerd, maar de frikandel was volgens de producent steeds niet goed genoeg. Nu wel. De variant die in Gent werd gepresenteerd, voldeed dan ook in alle opzichten aan hoe een frikandel moet smaken, zowel qua kruiden als textuur en ‘bite’. Ook in België is het aanbieden van vegetarische alternatieven een belangrijk aspect. Net als duurzaamheid. Aanbieders maken wel de kanttekening dat het bij de ketens hoger op de lijst staat dan bij de zelfstandige opererende horecazaken, maar dat zal in Nederland ook het geval zijn. Toch leek het aanbod aan vegetarische producten op de Horeca Expo minder te zijn dan op andere beurzen, maar harde feiten zijn daarover niet te geven. Innovaties Nieuws was er wel. Zo heeft het Nederlandse bedrijf Bluespresso nu ook de licentie voor België en gaat het bedrijf met het koffiemerk Lavazza ook aan de slag bij onze zuiderburen. Mede door de samenwerking met de oliemaatschappen EG Group en De Haan Mineralen & Oliën heeft het merk in Nederland een enorme zichtbaarheid gekregen langs de Nederlandse wegen. Maar ook op andere plaatsen wordt Lavazza steeds vaker aangeboden. Het bedrijf groeit ook behoorlijk in volume. Pietercil Foodservice introduceerde een nieuw kookconcept ‘Cook & Create’ met vegetarische basisgerechten waar chefs hun eigen signatuur aan kunnen geven. De basisgerechten zijn er in verschillende variaties van chili sin carne tot vleesloze burgers. Voor elk van de basisproducten is een aantal recepturen gemaakt die vrij eenvoudig zijn te bereiden en gericht op de keukens waar ondanks personeelsschaarste toch vegetarische gerechten kunnen worden geserveerd. Voor Pietercil is het na Gran’Tapas de tweede keer dat het bedrijf met een eigen foodconcept komt. Proeven Verder toonde de Deense bierbrouwer Carlsberg haar recent gepresenteerde 100% recyclebare bierflesje en presenteerde groothandel Sligro zich groots met een sterke nadruk op vers en kwaliteit. Bezoekers aan Expo Gent 2019 werden op tal van plaatsen geïnspireerd om meer te doen met duurzame verpakkingen, vegetarische producten en vormen van presentatie. Ongeacht of dat nu op de stand bij Hanos, Bidfood, Lantmännen of Unilever was. Daarnaast was het vooral proeven, proeven en nog eens proeven. Horeca Expo Gent is in dat opzicht een culinair feestje voor de Belgische horeca. De beurs duurt nog tot donderdag 21 november. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Winst Sligro daalt een kwart in transitiejaar

Groothandel – De winst van groothandel Sligro is het afgelopen jaar met een kwart gedaald. De groothandel uit Veghel wist over 2019 een winst van 34 miljoen euro te realiseren. Stijgende kosten in de logistiek, lagere bestellingen bij de ‘Heineken-klanten’  en opstartverliezen in België hebben in belangrijke mate voor het drukkend resultaat gezorgd in dit ‘transitiejaar’. Sligro stond vorig jaar voor diverse ingrijpende...

Lees bericht

Cafetariaketen Family start jaar vegetarisch

Formulenieuws – Cafetariaformule Family zet in het eerste kwartaal het vegetarisch genieten centraal. Family wil op die manier laten zien dat de formule inmiddels een breed aanbod vegetarische producten heeft, maar ook omdat vegetarische snacks aan een opmars bezig zijn. Een heel kwartaal alle acties gericht op vegetarische producten, dat is misschien even wennen voor de cafetaria, vindt ook de formule...

Lees bericht

Omzetgroei Sligro dankzij overnames

Groothandel - Sligro heeft de omzet het afgelopen jaar zien stijgen. De stijging was vooral te danken aan de gedane overnames. De resultaten werden vanochtend in een summier bericht bekend gemaakt. Op 23 januari komt het groothandelsbedrijf met de volledige jaarcijfers naar buiten. De omzet in 2019 kam neer op 2,39 miljard euro. Dat is 2,1 procent meer dan een jaar eerder. Maar als...

Lees bericht

Sligro en KNVB verlengen de samenwerking

Samenwerking - Sligro en KNVB verlengen hun partnershipcontract tot 31 december 2022. Dat hebben beide partijen bekend gemaakt. Sligro en de KNVB werken al sinds 2015 samen. De twee partners delen de ambitie om binnen amateurvoetbal de leefstijl te verbeteren. Dat gebeurt onder meer door het aanbod in de kantines gezonder te maken. Dit programma ‘Lekker Bezig’ heeft er inmiddels al toe geleid...

Lees bericht


Brouwer Carlsberg bezig met ‘papieren bierfles’

Innovatie - Carlsberg is bezig met de ontwikkeling van een volledig duurzaam geproduceerde fles, de Green Fiber Bottle. Onlangs onthulde de bierbrouwer twee prototypen. Beide typen waren gemaakt van biobased houtvezels, alleen het binnenwerk varieerde bij de twee flessen. De ‘papieren bierfles’ komt dus dichterbij. Carlsberg houdt zich al langer bezig met de ontwikkeling naar een volledig duurzame fles. En...

Lees bericht

Den Bosch toont de Beste Brabantse Borrelplank

Initiatief – Aanstaande zondag, 20 oktober, lanceert Dutch Cuisine tijdens KP Proeft in Den Bosch niet alleen De Beste Brabantse Borrelplank, maar ook de langste. Samen met Sligro, FoodUp Brabant en Visit Brabant is het initiatief opgepakt om met deze uitgebreide vegetarische borrelplank duidelijk te maken dat het Bourgondische leven van de Brabanders overeind kan blijven, ook in de toekomst, met meer...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid