‘Één dag extra thuiswerken is 400 miljoen euro omzetderving’


Bedrijfscatering van Hutten / Foto bij: Hutten Catering

Onderzoek – Eén dag extra in de week thuiswerken kost de cateringsector en de broodjeszaken rondom de kantoren 400 miljoen euro aan omzetderving. Dat heeft de Rabobank becijferd. PURA GO micromarkets en Selecta met AH to go zien deze ontwikkelingen als een bevestiging waarom het concept van de onbemande of bemande minimarkets bij bedrijven succesvol kan zijn.

De bank deed in zes Europese landen onderzoek naar het thuiswerken. Hieruit blijkt dat kantoorpersoneel straks - na corona – gemiddeld een kleine twee dagen per week thuis gaat werken. De Rabobank becijferde dat die extra dag thuiswerken in Nederland een potentiële omzetderving van ruim 400 miljoen euro betekent voor bedrijfscateraars en broodjeszaken in en rondom kantoren, omdat er niet meer geluncht wordt op of in de buurt van kantoor.

Dat wil niet zeggen dat daarmee de omzet volledig verloren gaat. Want thuiswerken zorgt er voor dat er op een andere locatie wordt geluncht of gesnackt. Maar mogelijk zijn dat andere producten, uit andere kanalen, van andere leveranciers, zo stelt de Rabobank.

Omzetderving

De bedrijfskantines in Nederland zetten – voor corona toesloeg – naar schatting van de Rabobank jaarlijks voor zo’n 1,7 miljard euro om. Verreweg het grootste deel daarvan was de lunch. Maar, zo laat de bank weten, als een werknemer een dag minder op kantoor is zal dat ook impact hebben op de rest van de koffie, snacks en eventueel avondmaaltijden die op kantoor worden genuttigd. De omzetderving van de broodjeszaken rondom de kantoren vindt de Rabobank lastig inschatten omdat die zaken ook klandizie hebben van winkelend publiek of passanten. Maar op basis van een inschatting van ‘enkele honderden miljoenen euro’s aan kantoorlunches’ schat de Rabobank in dat de gezamenlijke omzetderving voor cateraars en gemakswinkeliers op zo’n 400 tot 500 miljoen euro moet uitkomen.

Bezorging

De catering- en horecasector zullen antwoorden moeten vinden op deze omzetderving. Dat kan volgens de bank door in te zetten op bijvoorbeeld schaalvergroting, meer horeca-achtige concepten of bezorging. De sectoren kunnen hierdoor meer efficiency, hogere opbrengsten per klant en aanwas van nieuwe klanten realiseren, aldus de Rabobank.

Micromarkets

Bedrijven kunnen ook micormarkets inzetten, een betrekkelijk nieuw fenomeen binnen de cateringsector. “De micromarket voorziet in de behoefte van catering tijdens de werkdag op kantoor want de gezellige lunch met haar sociale elementen blijft natuurlijk heel belangrijk voor medewerkers”, aldus Jos Dennissen van de ADC Groep, die het shopconcept PURA GO heeft gelanceerd. Die locaties zijn ook geschikt voor medewerkers als zij op kantoor zijn de lunch voor de thuiswerkdag meenemen. Op die manier kunnen werkgevers hun medewerkers toch een gezonde lunch voor een aantrekkelijke prijs aanbieden voor op het werk, maar deze arbeidsvoorwaarden ook aanbieden voor de mensen die thuiswerken.

Selecta en Albert Heijn begeven zich ook op deze nieuwe kantoormarkt en zijn bezig met een uitrol van deze gemakslocaties, waar je ook samen met collega’s van de lunch gebruik kunt maken, maar die ook geschikt zijn voor ‘Grab & Go’-producten  om mee naar huis te nemen.

(Laatste update 28-04-2021: 15:34 uur)

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Selecta en Vitamin Well gaan samenwerken in Europa

Samenwerking - Vendingspecialist Selecta en Vitamin Well, leverancier van functionele dranken en proteïnerepen, gaan samenwerken op de Europese markt. Selecta gaat in de automaten het aanbod gezonde producten uitbreiden met de producten van Vitamin Well

Lees bericht



CIRFOOD behaalt Trede 3 op ‘PSO-ladder’

Certificering - CIRFOOD heeft Trede 3 behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Uit de toetsing door een certificerende instelling blijkt dat CIRFOOD op een kwalitatief goede wijze werkgelegenheid biedt aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en bij voorkeur samenwerkt met organisaties die dit nastreven.

Lees bericht



De Pindakaaswinkel komt met eigen dispenser

Introductie – Na anderhalf jaar ontwikkelen is De Pindakaaswinkel er in geslaagd een dispenser te ontwikkelen voor hotels en bedrijfsrestaurants. Pindakaas laat zich moeilijk door een dispenser verpompen vanwege de dikte van het product.

Lees bericht




© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid