‘Één dag extra thuiswerken is 400 miljoen euro omzetderving’


Bedrijfscatering van Hutten / Foto bij: Hutten Catering

Onderzoek – Eén dag extra in de week thuiswerken kost de cateringsector en de broodjeszaken rondom de kantoren 400 miljoen euro aan omzetderving. Dat heeft de Rabobank becijferd. PURA GO micromarkets en Selecta met AH to go zien deze ontwikkelingen als een bevestiging waarom het concept van de onbemande of bemande minimarkets bij bedrijven succesvol kan zijn.

De bank deed in zes Europese landen onderzoek naar het thuiswerken. Hieruit blijkt dat kantoorpersoneel straks - na corona – gemiddeld een kleine twee dagen per week thuis gaat werken. De Rabobank becijferde dat die extra dag thuiswerken in Nederland een potentiële omzetderving van ruim 400 miljoen euro betekent voor bedrijfscateraars en broodjeszaken in en rondom kantoren, omdat er niet meer geluncht wordt op of in de buurt van kantoor.

Dat wil niet zeggen dat daarmee de omzet volledig verloren gaat. Want thuiswerken zorgt er voor dat er op een andere locatie wordt geluncht of gesnackt. Maar mogelijk zijn dat andere producten, uit andere kanalen, van andere leveranciers, zo stelt de Rabobank.

Omzetderving

De bedrijfskantines in Nederland zetten – voor corona toesloeg – naar schatting van de Rabobank jaarlijks voor zo’n 1,7 miljard euro om. Verreweg het grootste deel daarvan was de lunch. Maar, zo laat de bank weten, als een werknemer een dag minder op kantoor is zal dat ook impact hebben op de rest van de koffie, snacks en eventueel avondmaaltijden die op kantoor worden genuttigd. De omzetderving van de broodjeszaken rondom de kantoren vindt de Rabobank lastig inschatten omdat die zaken ook klandizie hebben van winkelend publiek of passanten. Maar op basis van een inschatting van ‘enkele honderden miljoenen euro’s aan kantoorlunches’ schat de Rabobank in dat de gezamenlijke omzetderving voor cateraars en gemakswinkeliers op zo’n 400 tot 500 miljoen euro moet uitkomen.

Bezorging

De catering- en horecasector zullen antwoorden moeten vinden op deze omzetderving. Dat kan volgens de bank door in te zetten op bijvoorbeeld schaalvergroting, meer horeca-achtige concepten of bezorging. De sectoren kunnen hierdoor meer efficiency, hogere opbrengsten per klant en aanwas van nieuwe klanten realiseren, aldus de Rabobank.

Micromarkets

Bedrijven kunnen ook micormarkets inzetten, een betrekkelijk nieuw fenomeen binnen de cateringsector. “De micromarket voorziet in de behoefte van catering tijdens de werkdag op kantoor want de gezellige lunch met haar sociale elementen blijft natuurlijk heel belangrijk voor medewerkers”, aldus Jos Dennissen van de ADC Groep, die het shopconcept PURA GO heeft gelanceerd. Die locaties zijn ook geschikt voor medewerkers als zij op kantoor zijn de lunch voor de thuiswerkdag meenemen. Op die manier kunnen werkgevers hun medewerkers toch een gezonde lunch voor een aantrekkelijke prijs aanbieden voor op het werk, maar deze arbeidsvoorwaarden ook aanbieden voor de mensen die thuiswerken.

Selecta en Albert Heijn begeven zich ook op deze nieuwe kantoormarkt en zijn bezig met een uitrol van deze gemakslocaties, waar je ook samen met collega’s van de lunch gebruik kunt maken, maar die ook geschikt zijn voor ‘Grab & Go’-producten  om mee naar huis te nemen.

(Laatste update 28-04-2021: 15:34 uur)

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Hutten doet succesvolle pilot met hybride melk

Catering – Om de uitstoot van CO2 te verminderen, is het kijken op welke onderdelen in het proces of bij welke producten er bespaard kan worden. Zo startte Hutten een pilot bij een aantal espressobars waarbij gebruik werd gemaakt van ‘hybride melk’. Dat is melk die voor de helft uit koemelk bestaat en voor de andere helft uit haverdrink. En wat...

Lees bericht


AH to go opent locatie op Media Park

Formulenieuws - Albert Heijn heeft op 3 mei op het Media Park in Hilversum de deuren geopend van een AH to go winkel. De convenienceshop is op alle dagen geopend voor de medewerkers op het mediapark en de bezoekers. Het assortiment in de winkel is specifiek afgestemd op de bezoekersgroep van het Media Park.

Lees bericht




Voucherregeling voor innovaties tegen voedselverspilling

Voedselverspilling - Bedrijven die aan de slag willen met innovaties voor een circulaire voedselketen kunnen gebruik maken van de voucherregeling van Samen Tegen Voedselverspilling. De regeling stimuleert bedrijven om voedselverspilling te voorkomen en reststromen optimaal te verwaarden.

Lees bericht

AH en Selecta starten met 20 to go-locaties en gaan de grens over

Formulenieuws – Albert Heijn en Selecta gaan de komende weken de eerste twintig to go-locaties openen. De gezamenlijk ontwikkelde to go-locaties, gebaseerd op het Foodie’s MicroMarket-concept van Selecta zijn 24/7 open en bedoeld voor kantoorlocaties. Daarnaast steekt het concept ook meteen de grens over naar België: daar krijgt het kantoor van Selecta de primeur, gevolgd door minimaal 25 andere kantoorlocaties later dit...

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid