‘Één dag extra thuiswerken is 400 miljoen euro omzetderving’


Bedrijfscatering van Hutten / Foto bij: Hutten Catering

Onderzoek – Eén dag extra in de week thuiswerken kost de cateringsector en de broodjeszaken rondom de kantoren 400 miljoen euro aan omzetderving. Dat heeft de Rabobank becijferd. PURA GO micromarkets en Selecta met AH to go zien deze ontwikkelingen als een bevestiging waarom het concept van de onbemande of bemande minimarkets bij bedrijven succesvol kan zijn.

De bank deed in zes Europese landen onderzoek naar het thuiswerken. Hieruit blijkt dat kantoorpersoneel straks - na corona – gemiddeld een kleine twee dagen per week thuis gaat werken. De Rabobank becijferde dat die extra dag thuiswerken in Nederland een potentiële omzetderving van ruim 400 miljoen euro betekent voor bedrijfscateraars en broodjeszaken in en rondom kantoren, omdat er niet meer geluncht wordt op of in de buurt van kantoor.

Dat wil niet zeggen dat daarmee de omzet volledig verloren gaat. Want thuiswerken zorgt er voor dat er op een andere locatie wordt geluncht of gesnackt. Maar mogelijk zijn dat andere producten, uit andere kanalen, van andere leveranciers, zo stelt de Rabobank.

Omzetderving

De bedrijfskantines in Nederland zetten – voor corona toesloeg – naar schatting van de Rabobank jaarlijks voor zo’n 1,7 miljard euro om. Verreweg het grootste deel daarvan was de lunch. Maar, zo laat de bank weten, als een werknemer een dag minder op kantoor is zal dat ook impact hebben op de rest van de koffie, snacks en eventueel avondmaaltijden die op kantoor worden genuttigd. De omzetderving van de broodjeszaken rondom de kantoren vindt de Rabobank lastig inschatten omdat die zaken ook klandizie hebben van winkelend publiek of passanten. Maar op basis van een inschatting van ‘enkele honderden miljoenen euro’s aan kantoorlunches’ schat de Rabobank in dat de gezamenlijke omzetderving voor cateraars en gemakswinkeliers op zo’n 400 tot 500 miljoen euro moet uitkomen.

Bezorging

De catering- en horecasector zullen antwoorden moeten vinden op deze omzetderving. Dat kan volgens de bank door in te zetten op bijvoorbeeld schaalvergroting, meer horeca-achtige concepten of bezorging. De sectoren kunnen hierdoor meer efficiency, hogere opbrengsten per klant en aanwas van nieuwe klanten realiseren, aldus de Rabobank.

Micromarkets

Bedrijven kunnen ook micormarkets inzetten, een betrekkelijk nieuw fenomeen binnen de cateringsector. “De micromarket voorziet in de behoefte van catering tijdens de werkdag op kantoor want de gezellige lunch met haar sociale elementen blijft natuurlijk heel belangrijk voor medewerkers”, aldus Jos Dennissen van de ADC Groep, die het shopconcept PURA GO heeft gelanceerd. Die locaties zijn ook geschikt voor medewerkers als zij op kantoor zijn de lunch voor de thuiswerkdag meenemen. Op die manier kunnen werkgevers hun medewerkers toch een gezonde lunch voor een aantrekkelijke prijs aanbieden voor op het werk, maar deze arbeidsvoorwaarden ook aanbieden voor de mensen die thuiswerken.

Selecta en Albert Heijn begeven zich ook op deze nieuwe kantoormarkt en zijn bezig met een uitrol van deze gemakslocaties, waar je ook samen met collega’s van de lunch gebruik kunt maken, maar die ook geschikt zijn voor ‘Grab & Go’-producten  om mee naar huis te nemen.

(Laatste update 28-04-2021: 15:34 uur)

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

STUARK gaat samenwerken met cateringconcept PURA GO

Vending - STUARK, leverancier van ambachtelijke kwark naturel in een knijpzak, gaat een samenwerking aan met het PURA GO. Door deze samenwerking komt de eiwitrijke, ambachtelijke kwark beschikbaar op de werkplekken waar het PURA GO-concept de catering verzorgt.

Lees bericht


Markies Catering neemt cateraar Scoolcompany over

Overname - De Brabantse cateraar Markies Catering neemt per 1 augustus dit jaar de activiteiten van Scoolcompany overnemen. De onderwijscateraar uit Capelle aan den IJssel verzorgt momenteel op 28 middelbare scholen de catering. Deze activiteiten van Scoolcompany worden voortgezet onder de paraplu van Markies Catering.

Lees bericht

Vitam start met ‘No Time to Waste Wall’

Catering – In de strijd tegen voedselverspilling is cateraar Vitam op een van de locaties van CFD (Belastingdienst) gestart met een ‘No Time to Waste Wall’. In deze automaat zijn diverse samengestelde producten te vinden die zijn gemaakt van ingrediënten die anders zouden worden weggegooid.

Lees bericht



Appèl nieuwe cateraar van Technische Universiteit Delft

Catering - Appèl is vanaf deze zomer de nieuwe cateraar van de Technische Universiteit Delft. Het gaat om meer dan 20 restaurants, koffiecorners en andere cateringlocaties en de op het terrein aanwezige foodtrucks. Ook de banqueting gaat Appèl verzorgen. Bij de aanbesteding stonden een duurzaam, internationaal en uitgebreid vegetarisch assortiment centraal.

Lees bericht

Albert Heijn to go gaat experimenteren met true pricing

Formulenieuws – Vanaf dinsdag kunnen klanten bij de Albert Heijn to go in Groningen, Wageningen en Zaandam een kop koffie tappen voor de true price. Dit is de normale winkelprijs plús sociale- en milieukosten in de hele keten van een product. Klanten krijgen op die manier inzicht in de werkelijke prijs van een product en kunnen op basis hiervan duurzamere...

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid