Eventseizoen 2024 geopend met fors meer eventcateraars


Het handelsregister van de KvK telde in het eerste kwartaal van 2024 ruim 27.000 eventcateraars, dat zijn er bijna 16.000 meer dan vijf jaar geleden, een stijging van 133%

Analyse – In april start het evenementenseizoen en volgens cijfers van de Kamer van Koophandel is het aantal fors gegroeid. Het gaat dan om cateringpartijen die zowel festivals, bruiloften, verjaardagen en andere feesten verzorgen. Het handelsregister van de KvK telde er in het eerste kwartaal van 2024 ruim 27.000, dat zijn er bijna 16.000 meer dan vijf jaar geleden, een stijging van 133%.

In Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht is de toename procentueel gezien het grootst, zo laat de Kamer van Koophandel weten. Respectievelijk steeg het aantal hier met 167%, 143% en 136% en komen de aantallen op 1 januari 2024 op 9.142, 5.954 en 2.428. In Zeeland zijn relatief weinig eventcateraars te vinden, toch heeft hier met een toename van 116% een flinke stijging plaatsgevonden.

Corona

De stijging van het aantal eventcateraars is al jaren aan de gang, al was de groei rondom de coronaperiode minder dan voorgaande jaren. Volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zijn veel eventcateraars destijds op zoek gegaan naar alternatieve verdienmodellen om te kunnen overleven, zoals het verzorgen van bezorgmaaltijden, online evenementen met eventueel cateringpakketten aan huis en kleinere bijeenkomsten.

Inflatie

“Vanwege hoge inflaties staan ook nu de marges bij de eventcateraars weer flink onder druk”, aldus de KvK in een toelichting. Volgens een woordvoerder van komt dit omdat de omzetten weliswaar zijn gestegen, maar de kosten nog veel harder. “Denk aan hogere inkoopprijzen en stijging van de personeelslasten. In reactie op de stevige inflatie kijken eventcateraars naar verschillende mogelijkheden, zoals het aanpassen van menu's naar seizoensgebonden en lokaal beschikbare ingrediënten om kosten te drukken. Ook wordt er gekeken hoe prijsstijgingen deels kunnen worden doorberekend aan de klant en hoe personeel en middelen efficiënter ingezet kunnen worden,” aldus deze woordvoerder.

Specialisatie

Eventcateraars zorgen er volgens KHN elk op hun eigen manier voor om zich te onderscheiden in de competitieve markt. “Er is een duidelijke trend zichtbaar waarbij eventcateraars zich specialiseren op bepaalde gebieden, zoals vegan catering, of catering gespecialiseerd in bepaalde keukens (bijvoorbeeld Aziatisch, Mediterraans) of thema’s zoals duurzaamheid of lokale producten. Ook zien we dat cateraars een steeds belangrijkere rol spelen in gepersonaliseerde en ervaringsgerichte evenementen, door het cateringconcept heel sterk uit te werken. Echter zijn er ook zeker nog cateraars die juist kiezen voor een breed aanbod om een zo divers mogelijk publiek te bedienen.”

Ook duurzaamheid staat binnen deze beroepsgroep hoog op de agenda. “Dit uit zich in het gebruik van lokale en seizoensgebonden producten, minder vlees en meer plantaardige opties en het verminderen van voedselverspilling.”

Bron: KvK/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nespresso introduceert feloranje Travel Mug

Introductie - Nespresso viert Koningsdag met de introductie van de multifunctionele Travel Mug in een nieuwe koninklijke kleur. Daarnaast gaat het koffiemerk recepten aanbieden voor een warme koffieboost of een verkoelende koffiecocktail.

Lees bericht



‘Wegwerpbekers op festivals duurzaam en toegestaan’

Festivals – “Veel organisatoren van festivals en evenementen denken dat plastic wegwerpbekers per 1 januari verboden zijn, maar dat is niet waar. Wegwerpbekers zijn soms zelfs duurzamer dan herbruikbare bekers.” Dat zegt Bert Hengeveld van internationaal verpakkingsproducent Bordex Group.

Lees bericht

Dirk Beljaarts neemt afscheid als Algemeen Directeur KHN

Persoonlijk – Dirk Beljaarts vertrekt nog voor de zomer na een periode van negen jaar bij Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Beljaarts begon zijn loopbaan bij KHN als lid van het Landelijk Bestuur en diende vervolgens de laatste vijf jaar als Algemeen Directeur. Hij vindt het nu voor een nieuwe uitdaging.

Lees bericht


Oud-bestuurders Booking.com en Ahold aan boord bij Amigos

Platform - Social platform Amigos heeft drie voormalige directeuren van Booking.com, Hyves en Ahold als investeerders aangetrokken, plus een bestuurslid KHN Amsterdam. De Amigos app heeft ruim 800.000 gebruikers, maar wil verder groeien. Ook internationaal. De nieuw aangetrokken investeerders gaan daarbij helpen.

Lees bericht

BOER&NLekker en platform Lokalist bundelen krachten

Samenwerken - Het korte ketenconcept BOER&NLekker, een initiatief van boerencoöperatie Agrifirm, en bestel- en transportplatform voor lokaal eten Lokalist bundelen hun krachten, met een nieuwe focus op de zakelijke markt. Beide partijen willen met de samenwerking een ‘one-stop shop’ inrichten voor retail, catering en horeca voor directe inkoop bij lokale duurzame boeren.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid