Foodservice gaat meer pijn voelen dan supermarkt


Analyse - De druk op de koopkracht van consumenten zal meer gaan worden gevoeld bij horeca, foodservice en voedingsspeciaalzaken dan bij de supermarkten. Dit voorspelt ING Research in een speciaal schrijven richting de groothandels in Nederland.

De groothandel voor foodbedrijven heeft na de lockdowns voor de horeca een sterke inhaalslag gemaakt, weet ING. Sinds het tweede kwartaal van 2021 wordt een gemiddelde omzetgroei van 12,5 procent jaar-op-jaar geboekt. Vanwege de doorberekening van de kosten, die sinds de oorlog in Oekraïne en de energiecrisis sterk zijn opgelopen in de voedingsindustrie, liep de omzetgroei in 2022 zelfs op naar 15 procent. De volumeontwikkeling was en is echter minder florissant. “De afzet richting horeca en foodservice maakte weliswaar een inhaalslag, maar de afzet naar supermarkten en voedingsspeciaalzaken krimpt al ruim een jaar”, aldus Henk van den Brink van ING.

Foodservice groothandel

De jaaromzet van foodservice groothandels is gemiddeld 7 miljard euro. In 2020 en 2021 lag dit lager vanwege regelmatig gesloten restaurants, lege winkelstraten en geschrapte evenementen. In 2022 werd volgens de ING-onderzoekers stapje voor stapje de samenleving geopend en in de zomer werd er weer volop uitgegaan en gefeest. “Ook het aantal binnen- en buitenlandse toeristen is weer terug op de pre-corona niveaus. Mede dankzij de noodzakelijk geworden prijsverhogingen voor eten en drinken werden daardoor de pre-corona omzetniveaus al snel weer bereikt. Tegenvaller voor het foodservice segment en het out-of-homekanaal is dat veel kantoren niet meer de oude bezettingsgraden halen. De hoge omzetgroei in 2022 zal in 2023 een forse stap terug moeten doen, maar zal dankzij prijsverhogingen positief blijven”, voorspelt Van den Brink.

Stap terug

Nu de economie in een milde recessie is beland en consumenten selectiever worden in hun uitgavenpatroon, zal in 2023 met een volumedaling rekening moeten worden gehouden. Van den Brink: “De prijzen lopen wel verder op, waardoor toch een omzetgroei van gemiddeld 4 procent ten opzichte van 2022 in het verschiet ligt. De druk op de koopkracht van consumenten, zal meer gaan worden gevoeld bij horeca, foodservice en voedingsspeciaalzaken dan bij de supermarkten. De groothandel zal wel margedruk ervaren vanwege aanhoudend hoge kosten voor onder meer energie, personeel en logistiek.”

Bron: ING/@Fooodclicks

ABN AMRO verwacht voor de foodsector herstel in de tweede helft van 2024

Auteur: M.Louws

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid