FrietHoes wil de Van Dobben van de frietbakkers zijn


Marcel Joosten wil de 'frites zonder fratsen' van FrietHoes met een eigen bakje naar een hoger niveau tillen zodat het als bijgerecht op de menukaart wordt gezet

Interview - FrietHoes wil niet alleen de lekkerste friet brengen voor de horeca, fastservice, evenementen en voor thuis, maar hecht ook veel waarde aan sociale aspecten. Daarom introduceerde FrietHoes eerder al het Frietje Sociaal, waarbij de koper van een frietje óók een frietje cadeau kan doen aan iemand die het net even meer nodig heeft. Sinds een jaar staat Marcel Joosten, afkomstig van het ‘grote’ Van Geloven snacks, aan het roer van het (nog) ‘kleine’ frietmerk. Zijn ambitie liegt er niet om; hij wil met FrietHoes de Van Dobben van de frietmarkt worden.

Van Dobben heeft van de kroket als eerste een merk gemaakt en is, gedreven vanuit persoonlijk vakmanschap, gestart vanuit een eigen bakkerij en vervolgens via de betere horeca en cafetaria’s landelijk op de kaart gezet.

@FoodClicks spreekt af in de frietfabriek van FrietHoes in Haarlem. Terwijl de redacteur vanuit de multifunctionele ruimte, gebruikt voor presentaties, demonstraties, lunch en vergaderingen, het gesprek voert met Marcel Joosten, worden op de achtergrond de vers aangevoerde aardappelen tot friet versneden en gebakken. De friet mét schil (“hoe meer aardappel hoe beter”) wordt lang voorgebakken, vervolgens razendsnel terug gekoeld en daarna vers verpakt. Zonder gastoevoeging, want dat vlakt de smaak af. Maar wel luchtdicht verpakt met een gegarandeerde verskwaliteit en houdbaarheid van 8 dagen. Natuurlijker kan het productieproces van de friet niet verlopen; het is friet zonder fratsen.

Proeflokaal met authentiek interieur

FrietHoes startte meer dan 10 jaar terug met een eigen winkel aan de Kruisweg in Haarlem.  De inmiddels overleden oprichter en destijds chef-kok Joost Hoes, was als fervent frietliefhebber niet tevreden met het middelmatige aanbod.  Dan maar zelf ontwikkelen, dacht hij. En dat gebeurde. Aanvankelijk presenteerde hij zijn eerste friet op een cateringklus bij de RAI, maar al snel ontstaat het idee een heuse frietwinkel te beginnen in Haarlem. Zijn broer Sebastiaan stapte niet veel later in het bedrijf en kocht een foodtruck waarmee ze de stap naar festivals maakte. 
De winkel, met een authentiek interieur gemaakt door wijlen kunstenaar Jan Heijer, werd een populaire ‘hang’plek in Haarlem. Klanten kunnen in de winkel anno nu nog altijd terecht voor een ouderwetse puntzak met ambachtelijke frieten. Deze verse frieten worden desgewenst geserveerd met biologische snacks en huisgemaakte sauzen. Joosten: “Met FrietHoes willen we friet weer laten smaken naar aardappel. We steken dan ook veel tijd in het selecteren van onze telers. Dat zijn boeren met veel kennis en passie voor die aardappel”. Bij FrietHoes werken we overigens altijd met agria’s uit de Hollandse kleigronden.  In nog teveel restaurants en cafetaria’s wordt goedkope slappe patat geserveerd. Wij zouden graag zien dat verse friet zoals wij die maken de nieuwe norm wordt. Dat is onze missie. 

Dagverse verwerking

FrietHoes past in het rijtje nieuwe lichting friet specialisten zoals Bram Ladage, Pomms, Friet uit Zuyd en de Friet Boutique. Ook het Frites Atelier van Sergio Herman heeft zich hier inmiddels tussen genesteld. Verse frietconcepten die allemaal ambachtelijke kwaliteitsfriet presenteren, dito sauzen en toppings. Joosten: “Joost Hoes werd als chef-kok geïnspireerd door pure kwaliteit. Hij wilde best op z’n tijd een frietje, maar dan moest het wel de allerlekkerste zijn. En dus ging hij op zoek naar de juiste aardappel en de juiste bereiding. Het werd de Agria-aardappel, omdat die niet alleen de juiste kleur en smaak heeft, maar vooral ook de perfecte zetmeel samenstelling. De aardappelen komen vers van het land alvorens ze in Haarlem worden verwerkt. En de leveringen aan de fabriek en het bakken en leveren van friet gaan in een continue dagelijkse stroom. “We hebben dus nauwelijks friet in opslag”, verduidelijkt Joosten.

Als mooi bijgerecht

Friet is een immense markt, en biedt daarom voor een merk als FrietHoes enorm veel kansen. Joosten: ‘Wij liggen nu bij zo’n 300 horecazaken en we zijn goed vertegenwoordigd op grote events en festivals.  Ons succes is mede te danken aan de plezierige samenwerking met de groothandel organisaties. Rungis uit Barendrecht was bijvoorbeeld de eerste die bij FrietHoes aanklopte. Samen met oa. Rungis, Smeding, Sligro, Bidfood, Hanos en Han de Kroon bedienen we nu geheel Nederland. Bij een premium friet hoort ook een premium prijs. Gasten willen maar al te graag betalen voor een lekker frietje. Zij komen terug voor de kwaliteit van de friet in jouw zaak én je kunt er ook nog eens meer marge mee maken. Daarom adviseren wij onze klanten ook altijd om niet alleen te denken vanuit kostprijs per kilo, maar juist vanuit verkoopprijs per portie en onderscheid. FrietHoes past als mooi kwalitatief bijgerecht op de menukaart met een passende prijs.

 “Sinds een jaar liggen we met onze verpakte friet bij zo’n 300 locaties van Albert Heijn. Ook zitten we in het assortiment van online supermarkt PicNic. Wij vragen 2,99 euro voor een bakje met 450 gram koelverse friet, terwijl klanten voor 700 gram CêlaVíta 1,89 euro betalen. Het loopt super goed, dus dit geeft wel aan dat consumenten maar al te graag wat over hebben voor een lekker frietje.  Retail versterkt onze  merk bekendheid en daarmee herkenbaarheid in de horeca wanneer we daar op de menukaart staan. Onze focus blijft gericht op verse friet op de kaart zetten in horeca en fastservice.  

Net als speciaalbier

De evenemententak, waarmee FrietHoes feitelijk bekend mee is geworden, is verkocht aan evenementen cateraar Speyz. “Voor ons blijft de aanwezigheid op evenementen en festivals super belangrijk maar de exploitatie zelf was niet onze core business meer. Zij zijn specialist in die exploitatie en werken uitsluitend met onze friet en foodtrucks”.

De ‘Friet zonder fratsen’, zoals ze intern altijd over de eigen friet spreken, moet duidelijk in de markt worden gepositioneerd, weet Joosten. “In restaurants kunnen onze frieten als een mooi apart ‘bijgerecht’ op de menukaart worden gepresenteerd, maar in een cafetaria kan onze friet juist de ‘mise & place’ oplossing zijn voor een ondernemer die met echt verse friet wil werken. Het is nu de tijd om te rechtvaardigen dat bij een hogere prijs ook een goed product hoort. Dat is misschien even wennen, maar bij ambachtelijke speciaalbieren is dat net zo gegaan. Daar vinden klanten en gasten het nu helemaal niet meer vreemd dat zij voor een onderscheidend biertje iets meer betalen. Dat moet ook voor verschillende kwaliteiten friet ook gaan gelden. Dus als jij op de kaart duidelijk aangeeft dat je verse FrietHoes serveert, dan is dat een ander verhaal dan een schaal diepvries patat.
FrietHoes is natuurlijk niet de enige verse frietbakker die actief is in dit snel groeiend segment. Op de Horecava waren de verse friet stands en foodtrucks niet op 1 hand te tellen. “Dat is alleen maar mooi want uiteindelijk willen we friet naar een hoger niveau tillen en de aandacht geven die het verdient. Heel fijn dat we daar niet alleen voor staan”.

FrietHoes perfect geserveerd

FrietHoes heeft op de Horecava haar nieuwe emaille frietbakje gepresenteerd voor een nog betere presentatie in de restaurants waar het wordt geserveerd. In het bakje, dat voorzien is van illustraties van de keten van boer tot bord, getekend door de Haarlemse striptekenaar Joost Swarte, past precies één portie friet. Hiermee wordt voor de gast de verse friet beleving bevestigd.  De bakjes zijn vanaf eind februari leverbaar en bestelbaar via de eigen webshop van FrietHoes.

Daarnaast wordt de merchandising, die al niet gering was bij FrietHoes, verder uitgebreid met onder meer de sokkenlijn ‘Pootgoed’. Verder voert FrietHoes een Schillenblond bier, gebrouwen bij bevriende buurtgenoot Jopen. Hier worden aardappel snijresten vergist en verwerkt in een smakelijk (friet)blond biertje. “Want genieten staat weliswaar voorop maar verspillen doen we hier zo min mogelijk.”

(Dit artikel is eerder gepubliceerd in @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Cafetariaomzet in 2023 met 6% gegroeid

Analyse – De omzet in de Nederlandse cafetaria’s is in het afgelopen kalenderjaar met 6,2% toegenomen. Dat is exact hetzelfde groeicijfer als dat van 2022 ten opzichte van 2021. De omzetten in de laatste drie maanden van 2023 waren zelfs gelijk aan die van 2022 dus omzetgroei van 0%.

Lees bericht


ProFri haalt met Rational 50-ste partner binnen

Cafetaria – Vakvereniging ProFri haalde onlangs met Rational de vijftigste partner binnen. ProFri-directeur Frans van Rooij ziet de mijlpaal als signaal dat er steeds meer herkenning en erkenning komt voor de inzet die de vereniging levert voor de frituurbranche.

Lees bericht


Jopen komt met pilsner en koolhydraatarm bier

Introductie – De meeste bierliefhebbers kennen Jopen vooral van speciaalbieren. Maar de Haarlemse brouwer maakt nu ook een switch naar pilsners, met twee nieuwe varianten. Daarnaast brengt de brouwerij twee speciaalbieren op de markt die laag in calorieën en koolhydraten zijn. Een primeur op de Nederlandse markt.

Lees bericht


Frites Atelier presenteert nieuwe seizoenspecials

Fastcasual - Fritesconcept Frites Atelier presenteert tweemaal per jaar nieuwe frites specials. Dit seizoen heeft medeoprichter en culinair bedenker, Sergio Hermans, de specials ‘Arabic Baba & Feta’ en de ‘Fishburger’ samengesteld en keren de ‘Sea Nori, ‘Parmesan & Basil terug op het menu.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid