FSIN: ‘Schade lockdown en crisis ongelijk verdeeld’


Analyse  - Binnen Foodservice is de schade van de lockdown en de coronacrisis zeer ongelijk verdeeld. Zakenhotels, catering, bedrijven in de Randstad, travel en horecabedrijven met weinig (buiten)ruimte worden het hardst geraakt. Minder hard getroffen worden leisurehotels, horeca met veel (buiten)ruimte, horeca in toeristische gebieden, fastservice en pompshops.

Dat schrijft het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) in een analyse de coronagevolgen voor de foodsector. In 2020 krimpt foodservice met 38% (€7,5 miljard). Zonder corona was de foodservice-omzet in 2020 ruim 3% gegroeid. Daarmee is foodservice een van de zwaarst getroffen sectoren van de Nederlandse economie.

Duidelijk is dat foodservice veel marktaandeel verliest aan foodretail. De supermarkten laten ook een explosieve groei zien ten koste van een aantal foodservicesectoren. Ook de speciaalzaken doen het goed, net als het afhalen en bezorgen van maaltijden en boodschappen. Maar ook de pompshops doen het ondanks een omzetverlies van 3,7 procent het verhoudingsgewijs goed.

Omzet pompshops redelijk

In 2019 zetten de pompshops in Nederland voor 629 miljoen euro om; een groei van 5,5 procent ten opzichte van 2018. Voor 2020 verwacht het FSIN een omzet van 606 miljoen euro, een daling van 3,7 procent. De omzetdaling van pompshops valt hiermee ‘erg mee’, zo stelt het FSIN. Sterker nog: pompshops presteren tijdens de crisis boven verwachting goed. Vooral non-highway-shops groeiden, omdat consumenten deze shops gebruiken voor een snelle en veilige boodschap. Highway-locaties worden volgens het FSIN deels getroffen door thuiswerken van kantoorpersoneel, maar minder erg dan het onderzoeksbureau dacht. Veel ‘blue collar’ werk is gewoon doorgegaan. Ook leidt de coronacrisis bij pompshops tot een toename in de verkoop van tabak, met de bijbehorende verkoop van snacks en snoep.

Horeca en catering zwaarst getroffen

Horeca en catering zijn de zwaarst getroffen sectoren in 2020. Zo verwacht het FSIN dat de omzet van restaurants met 37,1% krimpt. Bij de drankverstrekkende horeca (cafe’s, bars, nachtclubs, disco’s) is dat nog meer, met een daling van 57,5%. Ook de logiesector en leisure (o.a. strandbedrijven, partycatering, sportkantines) krijgen forse klappen met respectievelijk een daling van 43,3% en 46,3%. Nog dramatischer is het in catering, door het massaal thuiswerken, de sluiting van de schoolkantines en het feit dat er nauwelijks wordt gevlogen. Dit leidt tot een enorme terugval bij bedrijfscatering (-46,2%), onderwijs (-63,3%) en inflight (-59,6%). Lichtpuntjes zijn te vinden in de maaltijdbezorging – met speciale uitschieter de pizzadelivery met meer dan 40%-, die met 30% plust naar €2,6 miljard en zoals eerder aangegeven de tankstations met een licht verlies.

Fastservicesector weer 100%

Minder ernstig verlies heeft ook de fastservicesector opgelopen met een daling van 13%. Die schade werd hoofdzakelijk opgelopen tijdens de lockdown, na 15 maart. Daarna herstelde de omzet van de fastservicesector zich weer snel naar 100%, met name door de groei in afhalen en bezorgen. Bovendien profiteerde deze sector vooral van het feit dat vele gezinnen de vakantie in eigen land doorbrachten.

Gouden tijden supermarkten

Ondanks het feit dat supermarkten publiekelijk klagen over de kosten die zij moeten maken ten koste van crisismaatregelen van de overheid, beleven zij gouden tijden. Het FSIN schrijft: ‘Supermarkten zijn - net als bij de vorige crisis in de periode 2008-2013 - in feite gratis ‘rijk’ geworden’. De stijging die de supermarkten in het eerste half jaar hebben doorgemaakt, zal in het tweede kwartaal iets afvlakken, maar nog altijd uitkomen op een stijging van minimaal 9 procent, inclusief de 53e jaarweek.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht



Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht



CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid