FSIN voorspelt 2,5 miljard omzetverlies voor foodservice door coronavirus


Analyse – In een eerste voorzichtige analyse heeft Foodservice Instituut Nederland (FSIN) berekend wat de gevolgen zijn van de maatregelen tegen het coronavirus voor de foodservicesector. Volgens het FSIN komt dat verlies in het meest gunstige scenario uit op 2,5 miljard euro.

Dat is aanmerkelijk minder dan de claim van 5,2 miljard euro die Koninklijke Horeca Nederland had berekend voor de horecasector, maar daar zitten ook de hotels met overnachtingen en de verschillende evenementen bij.  Feit blijft dat het verlies binnen foodservice enorm is.

Thuisconsumptie

Volgens het FSIN stijgt de thuisconsumptie van food als gevolg van de coronamaatregelen van food dit jaar met €1,8 miljard. Die meeromzet komt hoofdzakelijk bij de supermarkten terecht. Die zien hun omzet dit jaar stijgen met bijna €1,7 miljard. Deels door hamstergedrag van de consument, maar vooral door het sluiten van eet- en drinkgelegenheden. Zij draaien zeker nog twee maanden lang recordomzetten, zo is de verwachting.

Ook catering zwaar getroffen

Horeca krijgt in maart en april te maken met zware verliezen en ook in mei is er nog geen volledig herstel. Op jaarbasis daalt de ‘klassieke’ horecaomzet met ruim €1,7 miljard, zo is de inschatting. Ook Catering staat zwaar onder druk door de (gedeeltelijke) sluiting van bedrijven en onderwijsinstellingen. Bedrijfscatering verliest in april de helft van de omzet doordat bedrijven massaal werknemers naar huis sturen. Het verlies op jaarbasis bij catering wordt geschat op €300 miljoen.

Maaltijdbezorging

Het gemakskanaal verliest meer dan 400 miljoen. Fastservicebedrijven moeten net als de horeca de deuren sluiten als gevolg van de maatregelen, met uitzondering van delivery en drives. Het omzetverlies van de outlets, dat we voor de maanden maart en april op 50% schatten, wordt beperkt goedgemaakt door de stijging in maaltijdbezorging en bij de drives. Een zware klap krijgen de gemakswinkels op stations en luchthavens. De omzetdaling van Travel voor 2020 ligt op ruim 8%. Pompshops hebben het ook moeilijk, maar zullen een snellere opleving zien dan stations. Autorijden ervaren consumenten door het virus als ‘veiliger’ dan het openbaar vervoer. De omzet daling in dit segment zal naar verwachting bijna 7% bedragen, aldus het FSIN.

Geen economische crisis

De berekeningen zijn gedan op basis van het meest gunstige scenario. Bij dit scenario is alleen rekening met de effecten van het coronavirus op korte termijn en niet met de negatieve effecten van een eventuele langere crisis die uit deze coronacrisis zou kunnen voortvloeien. Uitgangspunten voor de analyse zijn geweest dat de crisis 3 maanden aanhoudt en dat de economie niet in een recessie komt, maar met 1 procent krimpt. De komende weken worden door het FSIN ook andere scenario’s uitgewerkt.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


‘Meer dan een kwart consumenten steelt per ongeluk’

Onderzoek – 9% heeft wel eens bewust gestolen uit de supermarkt, bij 27% gebeurt het per ongeluk. Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek dat Q&A Retail heeft gehouden. Dat niet betalen gebeurt vooral bij de zelfscankassa. Reden voor sommige retailers het aantal zelfscankassa’s terug te brengen of de beveiliging op te voeren, maar deze manier van afrekenen heeft...

Lees bericht


Sodexo en WNF zetten ‘aardig eten’ op de kaart

Catering - Vanaf  maandag, 15 april, gaan food & facilitair dienstverlener Sodexo en WWF-NL een samenwerking aan om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met deze samenwerking worden in ruim 100 bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht gebracht.

Lees bericht

CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid