FSIN voorspelt 2,5 miljard omzetverlies voor foodservice door coronavirus
Analyse – In een eerste voorzichtige analyse heeft Foodservice Instituut Nederland (FSIN) berekend wat de gevolgen zijn van de maatregelen tegen het coronavirus voor de foodservicesector. Volgens het FSIN komt dat verlies in het meest gunstige scenario uit op 2,5 miljard euro.
Dat is aanmerkelijk minder dan de claim van 5,2 miljard euro die Koninklijke Horeca Nederland had berekend voor de horecasector, maar daar zitten ook de hotels met overnachtingen en de verschillende evenementen bij. Feit blijft dat het verlies binnen foodservice enorm is.
Thuisconsumptie
Volgens het FSIN stijgt de thuisconsumptie van food als gevolg van de coronamaatregelen van food dit jaar met €1,8 miljard. Die meeromzet komt hoofdzakelijk bij de supermarkten terecht. Die zien hun omzet dit jaar stijgen met bijna €1,7 miljard. Deels door hamstergedrag van de consument, maar vooral door het sluiten van eet- en drinkgelegenheden. Zij draaien zeker nog twee maanden lang recordomzetten, zo is de verwachting.
Ook catering zwaar getroffen
Horeca krijgt in maart en april te maken met zware verliezen en ook in mei is er nog geen volledig herstel. Op jaarbasis daalt de ‘klassieke’ horecaomzet met ruim €1,7 miljard, zo is de inschatting. Ook Catering staat zwaar onder druk door de (gedeeltelijke) sluiting van bedrijven en onderwijsinstellingen. Bedrijfscatering verliest in april de helft van de omzet doordat bedrijven massaal werknemers naar huis sturen. Het verlies op jaarbasis bij catering wordt geschat op €300 miljoen.
Maaltijdbezorging
Het gemakskanaal verliest meer dan 400 miljoen. Fastservicebedrijven moeten net als de horeca de deuren sluiten als gevolg van de maatregelen, met uitzondering van delivery en drives. Het omzetverlies van de outlets, dat we voor de maanden maart en april op 50% schatten, wordt beperkt goedgemaakt door de stijging in maaltijdbezorging en bij de drives. Een zware klap krijgen de gemakswinkels op stations en luchthavens. De omzetdaling van Travel voor 2020 ligt op ruim 8%. Pompshops hebben het ook moeilijk, maar zullen een snellere opleving zien dan stations. Autorijden ervaren consumenten door het virus als ‘veiliger’ dan het openbaar vervoer. De omzet daling in dit segment zal naar verwachting bijna 7% bedragen, aldus het FSIN.
Geen economische crisis
De berekeningen zijn gedan op basis van het meest gunstige scenario. Bij dit scenario is alleen rekening met de effecten van het coronavirus op korte termijn en niet met de negatieve effecten van een eventuele langere crisis die uit deze coronacrisis zou kunnen voortvloeien. Uitgangspunten voor de analyse zijn geweest dat de crisis 3 maanden aanhoudt en dat de economie niet in een recessie komt, maar met 1 procent krimpt. De komende weken worden door het FSIN ook andere scenario’s uitgewerkt.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Het Land van Vitam geeft de eerste oogst
Catering - In het voorjaar ging het Land van Vitam van start en inmiddels is de eerste oogst een feit. Het idee voor het Land van Vitam kwam in stand door Vitam en Schevichoven Groeit! en omvat een samenwerking tussen vier partijen. Het initiatief omvat regeneratieve landbouw, waarbij een bijdrage wordt aan bodemherstel en biodiversiteit, aan de CO2-reductie, koolstofvastlegging...
Lees berichtThe Mayo Sisters introduceren caloriearme chilisaus
Introductie - Na de lancering in maart dit jaar van de Sweet Mustard Culidressing bij schoolcateraar Catermaat, lanceert The Mayo Sisters nu haar tweede smaak. Het gaat om de Sweet Chili Culisauce met weinig suiker, zout en zonder vet.
Lees berichtHealth Food Wall haalt groeikapitaal op om uit te breiden
Foodwall - Het merk Health Food Wall haalt 600.000 euro aan nieuw kapitaal op om de locaties van de Foodwalls verder te laten groeien. Health Food Wall is actief sinds 2018 en maakt vooral de laatste jaren en sterke groei door binnen catering.
Lees berichtSligro en De Buik gaan in de Randstad samenwerken
Samenwerking – Platform De Buik en Sligro slaan de handen ineen. Vanaf september gaan de groothandel uit Veghel en het culinaire platform samenwerken. Doel is om gezamenlijk de lokale foodcultuur verder vooruit te helpen middels verkiezingen en content.
Lees berichtGoodLife start programma ‘Meer Smaak, Minder Vlees’
Actie – GoodLife Foods wil samen met haar foodservicepartners stappen zetten in duurzamere maaltijden en duurzamer uit eten gaan. Het bedrijf heeft daarvoor het programma 'Meer Smaak, Minder Vlees' ontwikkeld, een nieuw initiatief om de impact van maaltijden en uit eten gaan te verkleinen.
Lees berichtJumbo wil ‘anders werken’ met minder mensen
Supermarkt - In het voorjaar van 2024 kondigde Jumbo Supermarkten de plannen aan voor het aanpassen van haar kantoororganisatie, waar een andere manier van werken een belangrijk onderdeel van is. Deze ontwikkeling is onderdeel van de ingeslagen koers ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’ wat focust op de unieke kenmerken waarmee het familiebedrijf groot en succesvol is geworden. De organisatie wordt optimaler...
Lees bericht