Gebruik social media loopt verder terug


Onderzoek – Nederlanders zijn het afgelopen jaar minder social media gaan gebruiken. Het gemiddelde gebruik per dag is in 2019 gedaald tot onder de 80 minuten. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor van Multiscope onder 3.600 Nederlanders. Nederlanders besteden samen 1,1 miljard minuten per dag aan social media. Het grootste aandeel daarin hebben WhatsApp (32%), Facebook (32%) en Instagram (8%). Uit het onderzoek blijkt dat het totaal aantal minuten aan deze social media kanalen flink is gedaald ten opzichte van 2017. Toen lag het aantal minuten totaal nog 1,2 miljard. Per gebruiker wordt per dag 79 minuten besteed aan social media. Dit is een daling van 4 minuten ten opzichte van 2017. Instagram is uitzondering Opvallend is dat het gemiddelde aantal minuten per dag voor Instagram is gestegen (+2 minuten), terwijl dit voor diensten zoals Facebook (-5 minuten) en WhatsApp (-4 minuten) juist is gedaald. Ook qua aantal nieuwe gebruikers toont Instagram positievere cijfers dan alle andere sociale mediadiensten. Ten opzichte van 2017 zijn er meer dan 1 miljoen nieuwe gebruikers bij gekomen. Bijna één op de drie Nederlanders (32%) maakt inmiddels gebruik van Instagram. Gebruik neemt verder af Volgens Multiscope zijn er meerdere signalen dat het social media gebruik verder afneemt, ook in de toekomst. Meer dan een kwart van de gebruikers van Facebook geeft aan de dienst over een jaar minder vaak (26%) of helemaal niet meer (3%) te gaan gebruiken. Nagenoeg dezelfde cijfers zien we bij Facebook Messenger (respectievelijk 23% en 5%). Ook voor diensten zoals Snapchat, Skype en Twitter zien we negatieve cijfers in toekomstig gebruik. Uitzonderingen op de regel zijn WhatsApp en Instagram. Voor deze twee diensten zijn er meer gebruikers die de dienst vaker gaan gebruiken dan gebruikers die ze minder vaak of helemaal niet meer gaan gebruiken. Bron: Multiscope/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

3 miljoen Nederlanders gebruiken online supermarkt

Onderzoek – Het aantal mensen dat online boodschappen doet zit in de lift en is sinds 2016 bijna verdubbeld. Het afgelopen jaar hebben bijna 3 miljoen Nederlanders boodschappen gedaan bij een online supermarkt. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, onderzoek van online onderzoekbureau Multiscope onder 7.300 Nederlanders. Van alle Nederlanders heeft 21% in het afgelopen jaar besteld bij een online...

Lees bericht

Bij slim serveren eet de gast wel meer groente

Onderzoek – De horeca heeft wellicht een veel grotere rol in het veranderen van eetgewoonten dan gedacht. Onderzoek wijst uit dat restaurantbezoekers tot 113 % meer groenten en tot 13 % minder vlees of vis eten als dit door de horecaondernemer slim, aantrekkelijk en kwalitatief goed op het bord wordt aangeboden. Zonder dat het ten koste gaat van de waardering van de gast, want die...

Lees bericht

Onderzoek wijst uit dat btw op groente en fruit lager moet

Onderzoek – Uit een enquête in opdracht van foodwatch blijkt dat een meerderheid van de Nederlandse bevolking voorstander is van het niet verhogen van de btw voor groente en fruit. Volgens onderzoeksbureau Multiscope, dat het onderzoek uitvoerde, is 80 procent voorstander van een lager btw-tarief om gezonde voeding meer te stimuleren. Net als alle andere producten en diensten die vallen onder...

Lees bericht

Jonge gezinnen eten vaak te weinig groente

Onderzoek – Nederlanders overschatten de hoeveelheid groente die zij dagelijks eten. Ondanks dat 80 procent zegt genoeg groente te eten om te voldoen aan een gezonde levensstijl, geeft slechts de helft aan daadwerkelijk de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 250 gram groente te eten. Vooral jonge gezinnen eten te weinig groenten.  Dat blijkt uit onderzoek van Frecious naar het eetpatroon onder 1029 Nederlanders. Slechts de...

Lees bericht


Subway best gewaardeerde keten in foodservice

Onderzoek - Gasten zijn over het algemeen positief over hun bezoek aan een foodserviceoutlet. Het gemiddelde cijfer van de top ligt op bijna een 8. Meest positief is men over sandwichformule Subway. De broodjesketen krijgt een 8,8, op de voet gevolgd door De Efteling, Bagels & Beans, Kwalitaria en Esso. Op NPS-score* zijn dat naast Subway en enkele andere uit de top, aangevuld...

Lees bericht

Markthallen trekken bezoek, maar niet altijd kopers

Onderzoek – Markt- en foodhallen zijn in trek in Nederland. Toch zijn de meeste bezoekers vooral nieuwsgierig en kijken ze rond. Jongeren eten het vaakst bij een markt- of foodhal. De Markthal Rotterdam is de meest bezochte markthal van Nederland. Eén op de vier Nederlanders (23%) heeft weleens een bezoek gebracht aan deze hal. Dit blijkt uit de Smart Food Monitor,...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid