Gebruik social media loopt verder terug


Onderzoek – Nederlanders zijn het afgelopen jaar minder social media gaan gebruiken. Het gemiddelde gebruik per dag is in 2019 gedaald tot onder de 80 minuten. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor van Multiscope onder 3.600 Nederlanders. Nederlanders besteden samen 1,1 miljard minuten per dag aan social media. Het grootste aandeel daarin hebben WhatsApp (32%), Facebook (32%) en Instagram (8%). Uit het onderzoek blijkt dat het totaal aantal minuten aan deze social media kanalen flink is gedaald ten opzichte van 2017. Toen lag het aantal minuten totaal nog 1,2 miljard. Per gebruiker wordt per dag 79 minuten besteed aan social media. Dit is een daling van 4 minuten ten opzichte van 2017. Instagram is uitzondering Opvallend is dat het gemiddelde aantal minuten per dag voor Instagram is gestegen (+2 minuten), terwijl dit voor diensten zoals Facebook (-5 minuten) en WhatsApp (-4 minuten) juist is gedaald. Ook qua aantal nieuwe gebruikers toont Instagram positievere cijfers dan alle andere sociale mediadiensten. Ten opzichte van 2017 zijn er meer dan 1 miljoen nieuwe gebruikers bij gekomen. Bijna één op de drie Nederlanders (32%) maakt inmiddels gebruik van Instagram. Gebruik neemt verder af Volgens Multiscope zijn er meerdere signalen dat het social media gebruik verder afneemt, ook in de toekomst. Meer dan een kwart van de gebruikers van Facebook geeft aan de dienst over een jaar minder vaak (26%) of helemaal niet meer (3%) te gaan gebruiken. Nagenoeg dezelfde cijfers zien we bij Facebook Messenger (respectievelijk 23% en 5%). Ook voor diensten zoals Snapchat, Skype en Twitter zien we negatieve cijfers in toekomstig gebruik. Uitzonderingen op de regel zijn WhatsApp en Instagram. Voor deze twee diensten zijn er meer gebruikers die de dienst vaker gaan gebruiken dan gebruikers die ze minder vaak of helemaal niet meer gaan gebruiken. Bron: Multiscope/@FoodClicks Onderzoek – Nederlanders zijn het afgelopen jaar minder social media gaan gebruiken. Het gemiddelde gebruik per dag is in 2019 gedaald tot onder de 80 minuten. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor van Multiscope onder 3.600 Nederlanders. Nederlanders besteden samen 1,1 miljard minuten per dag aan social media. Het grootste aandeel daarin hebben WhatsApp (32%), Facebook (32%) en Instagram (8%). Uit het onderzoek blijkt dat het totaal aantal minuten aan deze social media kanalen flink is gedaald ten opzichte van 2017. Toen lag het aantal minuten totaal nog 1,2 miljard. Per gebruiker wordt per dag 79 minuten besteed aan social media. Dit is een daling van 4 minuten ten opzichte van 2017. Instagram is uitzondering Opvallend is dat het gemiddelde aantal minuten per dag voor Instagram is gestegen (+2 minuten), terwijl dit voor diensten zoals Facebook (-5 minuten) en WhatsApp (-4 minuten) juist is gedaald. Ook qua aantal nieuwe gebruikers toont Instagram positievere cijfers dan alle andere sociale mediadiensten. Ten opzichte van 2017 zijn er meer dan 1 miljoen nieuwe gebruikers bij gekomen. Bijna één op de drie Nederlanders (32%) maakt inmiddels gebruik van Instagram. Gebruik neemt verder af Volgens Multiscope zijn er meerdere signalen dat het social media gebruik verder afneemt, ook in de toekomst. Meer dan een kwart van de gebruikers van Facebook geeft aan de dienst over een jaar minder vaak (26%) of helemaal niet meer (3%) te gaan gebruiken. Nagenoeg dezelfde cijfers zien we bij Facebook Messenger (respectievelijk 23% en 5%). Ook voor diensten zoals Snapchat, Skype en Twitter zien we negatieve cijfers in toekomstig gebruik. Uitzonderingen op de regel zijn WhatsApp en Instagram. Voor deze twee diensten zijn er meer gebruikers die de dienst vaker gaan gebruiken dan gebruikers die ze minder vaak of helemaal niet meer gaan gebruiken. Bron: Multiscope/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Universiteit Utrecht en Local2Local gaan samenwerken

Samenwerking – Meer samenwerking tussen de verschillende wetenschapsrichtingen en meer onderzoek dat heeft de Universiteit Utrecht samen met Amped en Local2Local afgesproken. Partijen willen daarmee enerzijds komen tot een korte keten in de regio Utrecht, maar ook meer onderzoek doen naar het totale voedselsysteem en de regionale producten.

Lees bericht



Aandacht aan instagram-account kan bezorgrestaurant boost geven

Social media - Bezorgrestaurants zouden meer omzet uit hun instagram-account kunnen halen als zij er iets meer aandacht aan zouden geven. Die conclusie trekt het bedrijf CashDesk dat kassasystemen ontwikkelt om het horecabedrijven gemakkelijker te maken bedrijfsgegevens te registreren, maar ook om andere activiteiten te automatiseren, zoals social media.

Lees bericht



3 miljoen Nederlanders gebruiken online supermarkt

Onderzoek – Het aantal mensen dat online boodschappen doet zit in de lift en is sinds 2016 bijna verdubbeld. Het afgelopen jaar hebben bijna 3 miljoen Nederlanders boodschappen gedaan bij een online supermarkt. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, onderzoek van online onderzoekbureau Multiscope onder 7.300 Nederlanders. Van alle Nederlanders heeft 21% in het afgelopen jaar besteld bij een online...

Lees bericht

Bij slim serveren eet de gast wel meer groente

Onderzoek – De horeca heeft wellicht een veel grotere rol in het veranderen van eetgewoonten dan gedacht. Onderzoek wijst uit dat restaurantbezoekers tot 113 % meer groenten en tot 13 % minder vlees of vis eten als dit door de horecaondernemer slim, aantrekkelijk en kwalitatief goed op het bord wordt aangeboden. Zonder dat het ten koste gaat van de waardering van de gast, want die...

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid