Gemiddeld gezin betaalt jaarlijks bijna 2500 euro voor maaltijdbox


Steeds meer speciale maaltijdboxen, zo heeft HelloFresh een speciale kinderbox

Analyse – Gezinnen die een abonnement hebben op een maaltijdbox zijn per jaar bijna 2500 (2477,-) kwijt aan hun maaltijdbox. Voor een gemiddeld gezin van vier personen komt dat neer op €619,17 per persoon per jaar. Dat is becijferd door Foodboxen.nl.

Omdat de maaltijdboxen steeds populairder worden, wilde foodboxen.nl wel eens weten wat een gezin betaalt voor een maaltijdenbox. De foodboxen-vergelijker dook in de prijzen en berekende het totaalplaatje voor een gemiddeld gezin van 4 personen dat 40 weken per jaar gebruik maakt van een maaltijdbox met 3 gerechten. De 40 weken werden aangehouden omdat met feestdagen en vakanties vaak de abonnementen worden onderbroken.

Uit de becijfering van de prijzen van Foodboxen.nl komt naar voren dat (zie tabel 1):

● Gezinnen (4 personen) gemiddeld 2477,- euro per jaar kwijt zijn aan een maaltijdbox abonnement met 3 maaltijden per week;

● Dat komt neer op gemiddeld €619,17 per persoon per jaar.

● Per persoon per maaltijd is dat €5,16.

● Per week is dat gemiddeld €61,92 per maaltijdbox.

Maar uit de analyse kwam ook naar voren dat gezinnen die zich meer richten op het vergelijken van maaltijdboxen al snel €600,- kunnen verdienen door de prijzen naast elkaar te leggen.

Bewuste keuze

Mensen die kiezen voor een maaltijdbox doen dat om verschillende redenen. Vaak is het een bewuste keuze om voor een bepaalde maaltijdbox te kiezen, maar ook spelen overwegingen als gevarieerd en gezond eten, het gemak, de verrassing van de maaltijd en de tijdsbesparing een belangrijke rol. Ook het feit dat het gaat om afgepaste hoeveelheden is voor mensen een overweging om voor een maaltijdbox te kiezen, ook al weten mensen dat het kopen van losse componenten mogelijk goedkoper is. Zo becijferde het Nibud recentelijk dat de dagelijkse minimale kosten voor een warme maaltijd per persoon rond de €2,25 zijn.

Korting

Mensen die de kosten voor hun maaltijdbox willen drukken, moeten regelmatig switchen, adviseert foodboxen.nl. Veel van de aanbieders als HelloFresh, Marley Spoon en Ekomenu hebben namelijk flinke welkomstkortingen om klanten kennis te laten maken met hun product. ‘Door regelmatig over te stappen kom je er niet alleen achter welke maaltijdbox het beste bij jou past, maar krijg je ook meer dan eens een leuke korting,’ aldus de vergelijkingssite (zie tabel 2). Ook het kiezen van meer maaltijden per week pakt vaak gunstiger uit en uiteraard af en toe het abonnement pauzeren is een optie, aldus foodboxen, maar dat gaat dan weer te koste van het gemak.

Impact

Opvallend bij de analyse van het aanbod in maaltijdboxen is dat er voor steeds meer mensen en diëten ook specifieke maaltijdboxen op de markt komen. Zo kunnen mensen die minder koolhydraten of glutenarm willen eten voor specifieke maaltijdboxen terecht en zijn er ook een maaltijdboxen gericht op zwangere vrouwen en kinderen. Verder zijn de maaltijdboxleveranciers zich steeds bewuster van hun impact op het milieu. Reden om met nog beter afgemeten porties te komen, zodat er minder voedselverspilling plaatsvindt en zijn de gebruikte ingrediënten steeds vaker lokaal, biologisch en duurzaam.

Bron: Foodboxen/@FoodClicks

Tabel 1
Tabel 2

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Ekomenu start samenwerking met LikeMeat

Samenwerking – De biologische maaltijdbox aanbieder Ekomenu start een samenwerking met het plantaardige voedingsmerk LikeMeat, omdat steeds meer mensen kiezen voor het minderen in eten van dierlijke producten.

Lees bericht



Maaltijdboxen in 2 jaar gemiddeld 6% gestegen

Analyse - Maaltijdboxen zijn de afgelopen twee jaar met gemiddeld 6 procent gestegen. Dit blijkt uit onderzoek van Foodboxen.nl. Het bedrijf deed onderzoek naar de prijzen omdat de prijzen voor levensmiddelen als gevolg van inflatie flink aan het stijgen zijn.

Lees bericht

Drie kwart Nederlanders bestempelt derde kerstdag als kliekjesdag

Onderzoek – Nederlanders blijken goed om te gaan met het tegengaan van voedselverspilling. Zo is 89% zich bewust van de hoeveelheid boodschappen die in huis zijn gehaald voor de feestdagen en beschouwt drie kwart (73%) van de Nederlanders ‘derde kerstdag’ als kliekjesdag om de restanten alsnog op te maken. Dit blijkt uit het onderzoek van maaltijdboxleverancier HelloFresh.

Lees bericht



Lindenhoff introduceert ‘chefwaardige maaltijdbox’

Maaltijdboxen - Boerderij Lindenhoff in Baambrugge introduceert een eigen maaltijdbox met smaak en ingrediënten van topkwaliteit. Bestellers kiezen zelf online de gerechten met producten uit het seizoen die dicht bij de natuur zijn geproduceerd door kleinschalige boeren en makers.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid