Gemiddeld gezin betaalt jaarlijks bijna 2500 euro voor maaltijdbox

Analyse – Gezinnen die een abonnement hebben op een maaltijdbox zijn per jaar bijna 2500 (2477,-) kwijt aan hun maaltijdbox. Voor een gemiddeld gezin van vier personen komt dat neer op €619,17 per persoon per jaar. Dat is becijferd door Foodboxen.nl.
Omdat de maaltijdboxen steeds populairder worden, wilde foodboxen.nl wel eens weten wat een gezin betaalt voor een maaltijdenbox. De foodboxen-vergelijker dook in de prijzen en berekende het totaalplaatje voor een gemiddeld gezin van 4 personen dat 40 weken per jaar gebruik maakt van een maaltijdbox met 3 gerechten. De 40 weken werden aangehouden omdat met feestdagen en vakanties vaak de abonnementen worden onderbroken.
Uit de becijfering van de prijzen van Foodboxen.nl komt naar voren dat (zie tabel 1):
● Gezinnen (4 personen) gemiddeld 2477,- euro per jaar kwijt zijn aan een maaltijdbox abonnement met 3 maaltijden per week;
● Dat komt neer op gemiddeld €619,17 per persoon per jaar.
● Per persoon per maaltijd is dat €5,16.
● Per week is dat gemiddeld €61,92 per maaltijdbox.
Maar uit de analyse kwam ook naar voren dat gezinnen die zich meer richten op het vergelijken van maaltijdboxen al snel €600,- kunnen verdienen door de prijzen naast elkaar te leggen.
Bewuste keuze
Mensen die kiezen voor een maaltijdbox doen dat om verschillende redenen. Vaak is het een bewuste keuze om voor een bepaalde maaltijdbox te kiezen, maar ook spelen overwegingen als gevarieerd en gezond eten, het gemak, de verrassing van de maaltijd en de tijdsbesparing een belangrijke rol. Ook het feit dat het gaat om afgepaste hoeveelheden is voor mensen een overweging om voor een maaltijdbox te kiezen, ook al weten mensen dat het kopen van losse componenten mogelijk goedkoper is. Zo becijferde het Nibud recentelijk dat de dagelijkse minimale kosten voor een warme maaltijd per persoon rond de €2,25 zijn.
Korting
Mensen die de kosten voor hun maaltijdbox willen drukken, moeten regelmatig switchen, adviseert foodboxen.nl. Veel van de aanbieders als HelloFresh, Marley Spoon en Ekomenu hebben namelijk flinke welkomstkortingen om klanten kennis te laten maken met hun product. ‘Door regelmatig over te stappen kom je er niet alleen achter welke maaltijdbox het beste bij jou past, maar krijg je ook meer dan eens een leuke korting,’ aldus de vergelijkingssite (zie tabel 2). Ook het kiezen van meer maaltijden per week pakt vaak gunstiger uit en uiteraard af en toe het abonnement pauzeren is een optie, aldus foodboxen, maar dat gaat dan weer te koste van het gemak.
Impact
Opvallend bij de analyse van het aanbod in maaltijdboxen is dat er voor steeds meer mensen en diëten ook specifieke maaltijdboxen op de markt komen. Zo kunnen mensen die minder koolhydraten of glutenarm willen eten voor specifieke maaltijdboxen terecht en zijn er ook een maaltijdboxen gericht op zwangere vrouwen en kinderen. Verder zijn de maaltijdboxleveranciers zich steeds bewuster van hun impact op het milieu. Reden om met nog beter afgemeten porties te komen, zodat er minder voedselverspilling plaatsvindt en zijn de gebruikte ingrediënten steeds vaker lokaal, biologisch en duurzaam.
Bron: Foodboxen/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
HelloFresh gaat samenwerken met De Vegetarische Slager
Samenwerking – Maaltijdboxleverancier HelloFresh en De Vegetarische Slager gaan langdurig samenwerken. Omdat de groep consumenten die minder vlees wil eten groeit, wil HelloFresh vaker een maaltijd aanbieden met een vleesvervanger. De Vegetarische Slager gaat die vleesvervangers verzorgen.
Lees berichtSupermarkt-app Crisp en maaltijdbox De Krat gaan samen
Overname - App-only supermarkt Crisp en maaltijdbox De Krat gaan voortaan samen verder. Met de overname kan Crisp haar klanten een nog completere variatie aan gemaksopties bieden, zo laat Crisp weten. Door de overname kunnen de klanten niet alleen bij Crisp terecht voor de dagelijkse boodschappen, recepten en kant-en-klare maaltijden uit eigen keuken, maar ook kiezen voor een maaltijdbox met...
Lees berichtJim Bakkum nieuwe gezicht van HelloFresh campagne
Campagne – Zanger en acteur Jim Bakkum is het nieuwe gezicht in de HelloFresh campagne. Volgens de maaltijdbox-bezorger past hij goed in doelgroep van HelloFresh omdat hij naast zijn werk ook fulltime vader is van drie jonge kinderen.
Lees berichtNieuwe maaltijdbox Green Chef voor verschillende levensstijlen
Maaltijdbox - Nederland krijgt een nieuwe maaltijdbox, namelijk Green Chef. Een maaltijdbox die volledig is samengesteld door diëtisten om de gebruikers te ondersteunen in een bewust en gezond eetpatroon. Green Chef is sinds 2018 onderdeel van de HelloFresh Group en is actief de VS, het VK en Nederland.
Lees berichtHelloFresh boekt recordomzet tweede kwartaal
Bezorgdienst - HelloFresh behaalde in het tweede kwartaal een omzet van bijna twee miljard euro. Dat is de hoogste kwartaalomzet ooit voor de maaltijdboxbezorger en 16% meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Lees berichtEkomenu start samenwerking met LikeMeat
Samenwerking – De biologische maaltijdbox aanbieder Ekomenu start een samenwerking met het plantaardige voedingsmerk LikeMeat, omdat steeds meer mensen kiezen voor het minderen in eten van dierlijke producten.
Lees bericht