Hak pleit voor ‘groene revolutie’ in voedselketen


Tim Hoogeboom, CEO van HAK: "Activiteiten Four Seasons Food sluiten naadloos aan bij Neerlands Glorie Groente & Fruit"

Duurzaam - Groentefabrikant Hak pleit voor vergaande veranderingen in de voedselketen. In een paginagrote advertentie in de krant werd deze week opgeroepen om meer plantaardig te gaan eten en ook meer groentesoorten van dichtbij. Plantaardig en lokaal moet het ‘Groene Normaal’ worden, volgens Timo Hoogeboom, CEO van Hak.

De groentefabrikant uit  Giessen is bij de consument vooral bekend onder de merknaam Hak, mede door de populaire tv-spotjes met bekende Nederlanders. Met de naamsverandering  begin dit jaar van het in 2017 overgenomen groenteverwerkingsbedrijf  Peter van Halderen Grootverbruik in Den Bosch in Hak Fresh, is de naam Hak ook sterker verbonden aan de foodservicemarkt. Het bedrijf heeft een sterke ambitie om de voedselketen te veranderen en pleit voor een groene revolutie.

Urgentie

Wat Hak wil veranderen in de keten heeft betrekking op een tweetal punten: gezondheid & consumptie en teelt & productie. Die punten staan ook centraal in het eerste Maatschappelijk Impact Rapport (MIR) van Hak, dat het bedrijf onlangs overhandigde aan minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Hoogeboom daarover: “De urgentie van gezondheid & consumptie is overduidelijk. We eten niet gezond genoeg, we eten ondanks jarenlange voedselvoorlichting systematisch te weinig groenten en peulvruchten, we halen ons voedsel vaak onnodig van te ver weg en we betalen er te weinig voor. Het systeem moet daarom op de schop. Omdat het niet houdbaar is op lange termijn”.

Onhoudbaar

Maar ook op de teelt is veel aan te merken volgens de topman. En dan met name de manier waarop de sector is georganiseerd. Hoogeboom: “De teler van nu heeft een onhoudbaar verdienmodel. De rendementen worden steeds lager. En nog meer telen tegen lage prijzen voor een internationale afzetmarkt is geen duurzame oplossing – niet voor de teler, niet voor de consument en niet voor de planeet.” Meer duurzame landbouw is volgens Hoogeboom het antwoord, met betere prijzen voor de teler. Bovendien teelt die minder milieubelastend is en meer circulair. Volgens de topman moet dat haalbaar zijn, omdat je het dan hebt over prijsverhogingen van centen in plaats van euro’s.

Groene Normaal

Hoogeboom pleit daarom voor het ‘Groene Normaal’. Daaronder valt niet alleen de teelt, maar ook de productie en de consumptie. Nederlanders zouden veel meer aangezet moeten worden tot plantaardig eten. Voor de eigen gezondheid, maar ook voor de planeet. Hak investeert daarom veel in de telers, de productie en de samenstelling van de producten. Op die manier worden nieuwe producten met minder of zonder zout en suiker op de markt gebracht en producten in aantrekkelijke variaties samengesteld. En om daarover transparant te zijn in de voedingswaarde is Hak ook een groot pleitbezorger het nieuwe voedselkeuzelogo Nutri-Score, dat de consument handvatten biedt om voor het schap gezondere keuzes te kunnen maken.

PlanetProof

Verder heeft het groentebedrijf een ambitieuze agenda om medio volgend jaar alle groenten en peulvruchten van Nederlandse bodem On the way to PlanetProof duurzaam gecertificeerd te krijgen én om telers daarvoor ook nog eens extra financieel te compenseren. Dit voormalige Milieukeur is een onafhankelijk duurzaamheidskeurmerk dat wordt toegekend aan telers en producenten die aan 36 bovenwettelijke vereisten kunnen voldoen.

Belofte

Hak doet zelf de belofte om minimaal 85 procent van de groenten en peulvruchten te oogsten binnen een straal van 125 kilometer rondom de vestiging in Giessen. Waar dat niet lukt gaat het bedrijf experimenteren om de producten toch in Nederland te kunnen produceren. Zo teelt het bedrijf tegenwoordig ook, op kleine schaal, kidneybonen in Nederland. De exotische bonensoort  blijkt goed te gedijen in Zeeuws-Vlaanderen.

Lokaal en eerlijk

Momenteel wordt er bij Hak Fresh in Den Bosch intern druk gewerkt om de warme toepassingen zoals grillen en blancheren uit te breiden en volledig “High care” te kunnen produceren.  Na de zomer zullen de werkzaamheden worden afgerond. Dat is ook het moment waarop het bedrijf een aantal concrete zaken voor de foodservicemarkt in gang kan zetten en naar buiten kan brengen. In de tussenliggende periode blijft de boodschap evenwel, dat alle partijen er een schepje bovenop moeten gooien om de consument aan te zetten tot meer groenteconsumptie. Want de voedingsvoorlichting heeft wat Hoogeboom betreft de afgelopen 30 jaar niet het gewenste effect gehad. Nog altijd wordt er te weinig groente gegeten in Nederland. En daarbij maakt het hem niet uit of die groente uit de eigen moestuin komt, van de groenteboer, de teler om de hoek of uit de winkel. En ook niet hoe die groente is verpakt. “Blik, glas, stazak, als maar duidelijk is dat het gaat om een lokaal product met een eerlijke prijs voor de teler,” aldus Hoogeboom.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Albert Heijn lanceert eigen plantaardige lijn Terra

Introductie - In 2025 wil Albert Heijn dat 50% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong zijn en in 2030 60%. Nu is dat percentage 44%. Daarom introduceert Albert Heijn AH Terra, een nieuwe eigen-merklijn van zo’n 200 plantaardige producten, waarvan 58 nieuwe en dat worden er steeds meer.

Lees bericht


Subway meeste vegan opties van grote fastfood ketens

Analyse - In Nederland heeft Subway de meeste vegan opties van alle grote fastfoodketens. Bij deze lunchformule is 12% van de hoofdgerechten helemaal plantaardig te bestellen. Ook bieden ze iedere woensdag de ‘Vegan Supreme’ patty op basis van quinoa en kikkererwten aan als ‘Sub of the Day’.

Lees bericht


Schouten Europe introduceert Pops zonder Kip

Introductie - Het Giessense familiebedrijf Schouten Europe introduceert de “Southern Fried Pops zonder kip”.  Dit volledig plantaardige product speelt in op de groeiende vraag naar plant-based snacks, volgens Schouten. Het terugdringen van de consumptie van vlees wordt wereldwijd gezien als een belangrijke pijler om de klimaatverandering tegen te gaan.

Lees bericht


IKEA komt met ‘voordelig geprijsde’ plantdog

Formulenieuws – IKEA introduceert de plantdog, een plantaardige variant van de al veertig jaar bestaande populaire hotdog. Net als alle andere plantaardige opties in het IKEA Food aanbod, is deze nieuwe hotdog lager in prijs dan de kipvariant. Op die manier wil het Zweedse woonwarenhuis mensen stimuleren om te kiezen voor een plantaardig alternatief.

Lees bericht

Nicole Freid opvolger CEO Timo Hoogeboom bij NGG&F en HAK

Benoeming – Nicole Freid, nu verantwoordelijk voor Marketing en Innovatie bij HAK, volgt per 1 september Timo Hoogeboom op als CEO bij Neerlands Glorie Groenten & Fruit (NGG&F) en HAK. Hoogeboom en Freid werkten het afgelopen decennium al samen aan de langetermijnstrategie van HAK.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid