Hak pleit voor ‘groene revolutie’ in voedselketen


Tim Hoogeboom, CEO van HAK: "Activiteiten Four Seasons Food sluiten naadloos aan bij Neerlands Glorie Groente & Fruit"

Duurzaam - Groentefabrikant Hak pleit voor vergaande veranderingen in de voedselketen. In een paginagrote advertentie in de krant werd deze week opgeroepen om meer plantaardig te gaan eten en ook meer groentesoorten van dichtbij. Plantaardig en lokaal moet het ‘Groene Normaal’ worden, volgens Timo Hoogeboom, CEO van Hak.

De groentefabrikant uit  Giessen is bij de consument vooral bekend onder de merknaam Hak, mede door de populaire tv-spotjes met bekende Nederlanders. Met de naamsverandering  begin dit jaar van het in 2017 overgenomen groenteverwerkingsbedrijf  Peter van Halderen Grootverbruik in Den Bosch in Hak Fresh, is de naam Hak ook sterker verbonden aan de foodservicemarkt. Het bedrijf heeft een sterke ambitie om de voedselketen te veranderen en pleit voor een groene revolutie.

Urgentie

Wat Hak wil veranderen in de keten heeft betrekking op een tweetal punten: gezondheid & consumptie en teelt & productie. Die punten staan ook centraal in het eerste Maatschappelijk Impact Rapport (MIR) van Hak, dat het bedrijf onlangs overhandigde aan minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Hoogeboom daarover: “De urgentie van gezondheid & consumptie is overduidelijk. We eten niet gezond genoeg, we eten ondanks jarenlange voedselvoorlichting systematisch te weinig groenten en peulvruchten, we halen ons voedsel vaak onnodig van te ver weg en we betalen er te weinig voor. Het systeem moet daarom op de schop. Omdat het niet houdbaar is op lange termijn”.

Onhoudbaar

Maar ook op de teelt is veel aan te merken volgens de topman. En dan met name de manier waarop de sector is georganiseerd. Hoogeboom: “De teler van nu heeft een onhoudbaar verdienmodel. De rendementen worden steeds lager. En nog meer telen tegen lage prijzen voor een internationale afzetmarkt is geen duurzame oplossing – niet voor de teler, niet voor de consument en niet voor de planeet.” Meer duurzame landbouw is volgens Hoogeboom het antwoord, met betere prijzen voor de teler. Bovendien teelt die minder milieubelastend is en meer circulair. Volgens de topman moet dat haalbaar zijn, omdat je het dan hebt over prijsverhogingen van centen in plaats van euro’s.

Groene Normaal

Hoogeboom pleit daarom voor het ‘Groene Normaal’. Daaronder valt niet alleen de teelt, maar ook de productie en de consumptie. Nederlanders zouden veel meer aangezet moeten worden tot plantaardig eten. Voor de eigen gezondheid, maar ook voor de planeet. Hak investeert daarom veel in de telers, de productie en de samenstelling van de producten. Op die manier worden nieuwe producten met minder of zonder zout en suiker op de markt gebracht en producten in aantrekkelijke variaties samengesteld. En om daarover transparant te zijn in de voedingswaarde is Hak ook een groot pleitbezorger het nieuwe voedselkeuzelogo Nutri-Score, dat de consument handvatten biedt om voor het schap gezondere keuzes te kunnen maken.

PlanetProof

Verder heeft het groentebedrijf een ambitieuze agenda om medio volgend jaar alle groenten en peulvruchten van Nederlandse bodem On the way to PlanetProof duurzaam gecertificeerd te krijgen én om telers daarvoor ook nog eens extra financieel te compenseren. Dit voormalige Milieukeur is een onafhankelijk duurzaamheidskeurmerk dat wordt toegekend aan telers en producenten die aan 36 bovenwettelijke vereisten kunnen voldoen.

Belofte

Hak doet zelf de belofte om minimaal 85 procent van de groenten en peulvruchten te oogsten binnen een straal van 125 kilometer rondom de vestiging in Giessen. Waar dat niet lukt gaat het bedrijf experimenteren om de producten toch in Nederland te kunnen produceren. Zo teelt het bedrijf tegenwoordig ook, op kleine schaal, kidneybonen in Nederland. De exotische bonensoort  blijkt goed te gedijen in Zeeuws-Vlaanderen.

Lokaal en eerlijk

Momenteel wordt er bij Hak Fresh in Den Bosch intern druk gewerkt om de warme toepassingen zoals grillen en blancheren uit te breiden en volledig “High care” te kunnen produceren.  Na de zomer zullen de werkzaamheden worden afgerond. Dat is ook het moment waarop het bedrijf een aantal concrete zaken voor de foodservicemarkt in gang kan zetten en naar buiten kan brengen. In de tussenliggende periode blijft de boodschap evenwel, dat alle partijen er een schepje bovenop moeten gooien om de consument aan te zetten tot meer groenteconsumptie. Want de voedingsvoorlichting heeft wat Hoogeboom betreft de afgelopen 30 jaar niet het gewenste effect gehad. Nog altijd wordt er te weinig groente gegeten in Nederland. En daarbij maakt het hem niet uit of die groente uit de eigen moestuin komt, van de groenteboer, de teler om de hoek of uit de winkel. En ook niet hoe die groente is verpakt. “Blik, glas, stazak, als maar duidelijk is dat het gaat om een lokaal product met een eerlijke prijs voor de teler,” aldus Hoogeboom.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Brede partnersteun Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel

Campagne - De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel heeft dit jaar 79 partners aan zich verbonden. De campagne wordt breed gesteund door de voedingsindustrie, waaronder bedrijven in de plantaardige vlees-, vis- en zuivelindustrie, en verschillende grote supermarkten. De vijfde editie van de Nationale Week Zonder Vlees heeft dit jaar voor het eerst de toevoeging ‘& Zuivel’ en vindt plaats van 7 t/m 13...

Lees bericht




YB draagt cheque over aan het Wereld Natuur Fonds

Formulenieuws – YB (voorheen Yoghurt Barn) zet in op plantaardig eten dat bij voorkeur lokaal wordt geproduceerd. Om die reden werd een actie opgezet met het Wereld Natuur Fonds (WWF-NL), waarbij een deel van de omzet van een aantal YB producten naar het WWF ging. Onlangs werd de eerste cheque overhandigd van €4.368,00.

Lees bericht


Domino’s eerste Nederlandse quick serviceketen met Nutri-Score

Formulenieuws - Domino’s start als eerste quick service restaurant met Nutri-Score in Nederland. De keten zet zich volledig in op het transparant maken van de voedingswaarden om consumenten een bewuste keuze te kunnen laten maken. Dat heeft de formule dinsdag bekendgemaakt bij het uitbrengen van het nieuwste eigen trendreport met daarin de meest actuele ontwikkelingen en trends van 2022.

Lees bericht

Ondanks aangescherpte regels goede Free From Expo 2021

Beurzen - Ondanks de aangescherpte maatregelen als gevolg van de toenemende coronabesmettingen, opende Free From Food Expo 2021 eind november toch haar deuren in de Amsterdamse RAI. Vierduizend internationale foodprofessional bezochten de tweedaagse foodexpo en beoordeelden de beurs desondanks als ‘sfeervol, inspirerend en van hoge kwaliteit’.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid