HelloFresh zet volgende stap in verduurzaming
Verduurzamen - Maaltijdboxleverancier HelloFresh heeft de volgende stap genomen in de verduurzaming van de bezorging aan haar klanten. Sinds oktober 2019 werkt HelloFresh met een softwaresysteem om de bezorgroutes in de Benelux verder te optimaliseren en bezorgt het in de binnenring van Amsterdam voortaan met elektrische busjes.
De efficientere routes en de inzet van 100 procent emissievrije elektrische busjes zorgt er voor dat de CO2-uitstoot aanzienlijk wordt verminderd. De hoofdstad is nu de eerste stad waar HelloFresh zonder CO2-uitstoot bezorgd, maar Utrecht en het Belgische Gent volgen snel. HelloFresh streeft ernaar 50 procent van de bezorging in de Benelux emissievrij te verzorgen tegen eind 2022.
Routeoptimalisatie
Om in de Benelux de CO2-uitstoot bij bezorging van de maaltijdboxen zoveel mogelijk te beperken, werkt HelloFresh sinds oktober 2019 met de rit- en routeoptimalisatie software Conundra OptiFlow. Onder andere een efficiënter samengesteld rittenplan, het openen van hubs in België en ‘groene levertijden’ waardoor klanten zelf kunnen zien wat het meest duurzame bezorgmoment is, zorgen ervoor dat de bezorgers minder uren en kilometers maken voor het bezorgen van de maaltijdboxen. “De uitrol van diverse initiatieven, zoals de groene levertijden en de implementatie van Conundra OptiFlow, bespaart HelloFresh maandelijks negen ritten om de aardbol”, aldus Thomas Stroo, COO van HelloFresh Benelux. “Daarnaast zit de laadruimte van onze bezorgbusjes 16 procent voller. Gezamenlijk zorgt dit alles voor een reductie van 867 ton CO2 in de Benelux op jaarbasis.”
De bezorging met de elektrische busjes in de hoofdstad kan door de inrichting van speciale cityhub in Diemen. Daar worden de busjes opgeladen. Stroo: “De busjes hebben op dit moment een beperkte actieradius waardoor we nog niet in de hele Benelux elektrisch kunnen bezorgen, maar uiteraard werken we samen met verschillende autofabrikanten om dit mogelijk te maken. We streven ernaar om tegen het einde van 2022 de helft van onze bezorging in de Benelux elektrisch te kunnen verzorgen, waarbij we in eerste instantie focussen op de stedelijke gebieden.”
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Prijs maaltijdboxen gemiddeld 8,7% hoger dan in 2022
Analyse – Prijs van maaltijdboxen in 2024 gemiddeld 8,7% hoger dan in 2022. De gemiddelde prijs voor een maaltijdbox met 3 maaltijden voor 2 personen ligt nu op €48,41, wat neerkomt op €8,- per maaltijd, inclusief bezorging. Dat heeft Foodboxen.nl berekend.
Lees berichtStrategische partnership Yespers en FruitMasters Ingredients
Samenwerking - Ontbijtproductenmerk Yespers en FruitMasters Ingredients kondigen tijdens de Verspillingsvrije Week een strategisch partnership aan. Het gaat om de realisatie van de eerste Total Value Fabriek ter wereld waar voedselverspilling wordt verminderd en sociale impact wordt vergroot.
Lees berichtSchiphol start samenwerking voor verduurzaming horeca
Luchthaven – Schiphol heeft samen met haar horecapartners een overeenkomst getekend om te werken aan een meer duurzame horecatoekomst op de luchthaven. Eén van de doelen is om in 2030 de CO2-uitstoot met 50% te verminderen ten opzichte van 2023, voornamelijk door 60% van het totaal verkochte aanbod van voedsel en zuivel plantaardig te maken.
Lees berichtRode Coca-Cola-kratten voortaan van 97% gerecycled plastic
Verduurzamen - Coca-Cola Europacific Partners Nederland laat weten dat de bekende rode kratten voortaan gemaakt zullen worden van 97% gerecycled plastic₁. Het gerecyclede materiaal bestaat uit 85% oude rode kratten en 15% gerecyclede tulpennetten. Om dit mogelijk te maken werkt de Coca-Cola bottelaar samen met de lokale recycler Healix en krattenproducent Schoeller Allibert.
Lees berichtLeonidas uitblinker op waardestrategie ‘beste product’
Onderzoek - Leonidas-klanten geven deze chocolaterie van alle foodretailers de hoogste score op de waardestrategie ‘beste product’. Uw Slager en Ekoplaza volgen op de tweede en derde plaats. Dit blijkt uit Uitblinkers Foodretail van specialist in online marktonderzoek Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.
Lees berichtVan Gelder gaat plantaardig maatwerk leveren
Introductie – Groente en fruitbedrijf Van Gelder in Ridderkerk gaat plantaardig maatwerk leveren voor horecaondernemers. Het gaat om duurzame, gezonde en plantaardige producten voor de zorg- en horecasector.
Lees bericht