Horeca is afgelopen 8 jaar met 6.000 locaties gegroeid


Analyse - Bijna 6.000 eet- en drinkgelegenheden zijn er de afgelopen acht jaar in Nederland bijgekomen. Ten opzichte van 2012 steeg het aantal zaken met 16 procent tot ruim 42.000. Dat blijkt uit cijfers van Datlinq in Rotterdam. Sterkste groei zit bij de koffietentjes, gezonde to-go zaken met sushi of salades en afhaal-/bezorgrestaurants. Deze schoten als paddenstoelen uit de grond. Slachtoffer van die ontwikkeling zijn de ouderwetse kroegen, die worden steeds schaarser. Het aantal cafés daalde de afgelopen jaren met 18 procent tot zo’n 6.100. Social dining Het horeca landschap wordt nog altijd gedomineerd door zogeheten ‘social dining’ restaurants, ofwel plekken waar je voor het diner moment naar toe gaat. Een derde van alle zaken is zo’n restaurant. Dit is ook goed terug te zien in de regionale cijfers. Wat daar opvalt is dat de stijging van de eet- en drinkgelegenheden zich voordoet in vrijwel alle gemeenten. Opvallende stijgers zijn Almere (+44%), Utrecht (+38%) en Eindhoven (+37%). Amsterdam meeste horecalocaties Koploper is Amsterdam als het gaat om het aantal horecagelegenheden. Met 4.500 vestigingen betekent dat zelfs één op de tien eet-, drink- of afhaalgelegenheden in de hoofdstad gevestigd is. Relatief gezien zijn dat de populaire strandlocaties zoals de vijf Waddeneilanden en Zandvoort. Deze plaatsen hebben afgezet tegen het aantal inwoners de grootste keuze in aantal eet- en drinkgelegenheden. Winkelleegstand De groei is deels te verklaren door het feit dat mensen vaker buiten de deur gaan eten. Maar er is ook het aspect van winkelleegstand. Steeds vaker zien met name gemeentebesturen en vastgoedontwikkelaars horeca als oplossing van de leegstand in de binnensteden. Zzp’ers Martijn de Bruin van Datlinq ziet dan ook dat het horeca landschap met name sinds 2015 flink is gestegen. Maar hij ziet ook andere oorzaken: ‘De laatste jaren zijn er ook veel bedrijfskantines verdwenen waardoor mensen bij een broodjeszaak hun lunch gaan halen. En daarnaast is het aantal zzp’ers de afgelopen jaren fors toegenomen en veel daarvan werken steeds vaker in horecagelegenheden zoals coffeebars en lunchrooms, de sterkst groeiende segmenten naast afhaal- en bezorgzaken. Ontbijt en lunch Ook De Bruin ziet de winkelleegstand als belangrijke groeifactor voor de horecagelegenheden. De Bruin: ‘Er kwamen veel winkelpanden vrij die ingevuld zijn door daghoreca zoals koffiebars of lunchrooms’. Minder sterk ziet hij de groei in avondhoreca, zoals kroegen of restaurants. De groei zit wel in de locaties die inspelen op de eetmomenten ontbijt, lunch en tussendoor. De trend naar meer buitenshuis consumptie is al langer gaande. Ook De Bruin ziet die trend aanhouden.  ‘’Vooral in de steden zullen mensen vaker buiten de deur hun ontbijt of lunch gebruiken gedreven door de jongere generaties die buitenshuis steeds meer besteden aan eten en drinken en de sterke groei van het toerisme in steden’’. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nieuw Smaakmakers-label bestemd voor duurzame horecazaken

Duurzaamheid – Energieleverancier Vattenfall en HorecaNederland.TV introduceren een label dat horecazaken moet motiveren energiebewust en duurzaam te gaan ondernemen. “Met het Smaakmakers-label kunnen horecazaken laten zien dat ze hun steentje bijdragen,” zegt Roderick Glerum, commercieel directeur Vattenfall.

Lees bericht

Duitse Kannelloni to-go concept komt naar Nederland

Horeca – Ze stonden opvallend onopvallend op de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer in Jaarbeurs Utrecht met een bescheiden, maar smaakvol ingerichte stand: Kannelloni Food Market. Met het nieuwe to-go concept wil het bedrijf, dat onderdeel is van de Duitse Kanne Group, zich onder andere richten op de gezondheidszorgmarkt bijvoorbeeld in ziekenhuizen. Maar het concept heeft ook kracht als stand alone locatie.

Lees bericht

Derde Amsterdam Food Pitch deze week van start

Verkiezing  – Amsterdam Food Pitch gaat opnieuw op zoek naar het Lekkerste Product van 2020. De verkiezing start vrijdag 31 januari. De competitie biedt kleine ondernemers en thuiskoks een platform en geeft hen ondersteuning in het productieproces van keuken tot schap. Het initiatief van De Kweker wordt voor de derde keer georganiseerd. De winnaars van de Amsterdam Food Pitch komen ook daadwerkelijk in...

Lees bericht

Leisure groeit matig, fastfood met 3,5 procent

Analyse – Volgens berekeningen van ABN AMRO vlakt de omzet in leisure licht af: van 4,1 procent in 2018 naar 1,5 procent in 2019. Fastfood daarentegen liet juist een forse groei zien van 3,5 procent, met name door een groeiende behoefte bij jongeren naar gemak. De groei in leisure heeft de afgelopen jaren hoog gelegen, maar neemt nu af. Vooral bij restaurants (+0,6 procent) en cafés ...

Lees bericht


‘Zolang er geen crisis komt blijft buitenshuis eten fors groeien’

Analyse – “We krijgen superants, horecawinkels, foodpaleizen en discount-dining. Want ‘Food is Hot’”, aldus Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut Nederland. En wat blijkt? Het zijn met name de jongeren die van de horeca gebruikmaken. Traditioneel voorafgaand aan de Horecava, de belangrijkste horecavakbeurs in de RAI te Amsterdam, geeft het FSIN een prognose over de ontwikkelingen binnen de foodservicemarkt.  Duidelijk...

Lees bericht

Mark Hanssen (AB InBev) verruilt retail voor horeca

Benoeming - Mark Hanssen, sinds 2017 retaildirecteur bij AB InBev, is per 1 januari 2020 gestart directeur Horeca. Hij volgt Pieter Anciaux op, die horeca- en operationsdirecteur wordt voor België en Luxemburg. Mark Hanssen startte in 2000 bij Bierbrouwerij AB InBev en vervulde tot 2008 diverse sales rollen in Nederland. Daarna deed hij ervaring op in Trade Marketing en Category Management en werd hij eindverantwoordelijke...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid