‘Horeca blijft doorgroeien, maar vlakt af’


Marktcijfers - De horeca blijft in Nederland het komend jaar groeien, maar de sterkste omzetgroei is er wel vanaf. Omdat mensen meer te besteden hebben neemt het aantal overnachtingen in hotels toe en ook stijgt het aantal consumpties en de verkopen van maaltijden. Ook een aantal grote internationale evenementen zorgt voor groei en de toename in toerisme. Dat meldt ING Economisch Bureau in een nieuw vooruitzicht over de omzetontwikkelingen in de Nederlandse horeca. Het vooruitzicht voor 2020 blijft positief met een verwachte stijging van 1,5 procent, door gunstige ontwikkelingen in de koopkracht en de komst van evenementen als het Eurovisie Songfestival, het EK-voetbal  en de Formule 1. Ook de toeristengroei blijft een positief effect hebben op de horeca. Zo stijgt het aantal buitenlandse toeristen in 2020 verder tot ruim 20 miljoen. Deze groei zorgt ook voor een verdere stijging in de hotelkamerprijzen. Gebrek aan personeel Gewaarschuwd wordt wel dat krapte op de arbeidsmarkt de groei kan belemmeren. De ING meldt daarover dat zowel het gebrek aan personeel als de hogere personeelskosten de volumegroei in de sector afremmen.  Ook omdat verwacht wordt dat ondernemers de hogere kosten naar alle waarschijnlijkheid gaan doorberekenen. Meer dan 20 miljoen toeristen Het aantal buitenlandse verblijfstoeristen stijgt in 2019 naar verwachting met 7 procent. Vooral Amsterdam krijgt te maken met een verdere toestroom in het aantal toeristen. ING verwacht dat de ‘grens’ van 20 miljoen internationale toeristen hoogstwaarschijnlijk nog dit jaar voor het eerst wordt geslecht. Omdat de economische vooruitzichten in de belangrijkste herkomstgebieden in Europa, Amerika en Azië positief zijn, worden ook volgend jaar meer gasten verwacht. Bron: @FoodClicks

Marktcijfers - De horeca blijft in Nederland het komend jaar groeien, maar de sterkste omzetgroei is er wel vanaf. Omdat mensen meer te besteden hebben neemt het aantal overnachtingen in hotels toe en ook stijgt het aantal consumpties en de verkopen van maaltijden. Ook een aantal grote internationale evenementen zorgt voor groei en de toename in toerisme. Dat meldt ING Economisch Bureau in een nieuw vooruitzicht over de omzetontwikkelingen in de Nederlandse horeca. Het vooruitzicht voor 2020 blijft positief met een verwachte stijging van 1,5 procent, door gunstige ontwikkelingen in de koopkracht en de komst van evenementen als het Eurovisie Songfestival, het EK-voetbal  en de Formule 1. Ook de toeristengroei blijft een positief effect hebben op de horeca. Zo stijgt het aantal buitenlandse toeristen in 2020 verder tot ruim 20 miljoen. Deze groei zorgt ook voor een verdere stijging in de hotelkamerprijzen. Gebrek aan personeel Gewaarschuwd wordt wel dat krapte op de arbeidsmarkt de groei kan belemmeren. De ING meldt daarover dat zowel het gebrek aan personeel als de hogere personeelskosten de volumegroei in de sector afremmen.  Ook omdat verwacht wordt dat ondernemers de hogere kosten naar alle waarschijnlijkheid gaan doorberekenen. Meer dan 20 miljoen toeristen Het aantal buitenlandse verblijfstoeristen stijgt in 2019 naar verwachting met 7 procent. Vooral Amsterdam krijgt te maken met een verdere toestroom in het aantal toeristen. ING verwacht dat de ‘grens’ van 20 miljoen internationale toeristen hoogstwaarschijnlijk nog dit jaar voor het eerst wordt geslecht. Omdat de economische vooruitzichten in de belangrijkste herkomstgebieden in Europa, Amerika en Azië positief zijn, worden ook volgend jaar meer gasten verwacht. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid