Horecava-organisatie telt in totaal 61.000 bezoekers
_720_480_90.jpg)
Vakbeurzen – De horecavakbeurs Horecava, die afgelopen vier dagen plaats had in de RAI in Amsterdam, heeft 61.000 bezoekers getrokken volgens de organisatie. Op sommige momenten was de drukte ook duidelijk merkbaar in de gangpaden van bepaalde hallen.
Beursdeelnemers laten een gevarieerd beeld horen over de bezoekersaantallen, maar over het algemeen was men wel te spreken over de kwaliteit van de bezoekers. In oppervlakte was de beurs uiteraard wat kleiner en met dezelfde bezoekersaantal oogt dat in de gangpaden uiteraard drukker. Maar het meest belangrijke is dat de sfeer goed was; iedereen had er duidelijk zin in elkaar weer te ontmoeten en er op uit te gaan om de nieuwste ontwikkelingen te bekijken.
Arbeidstekort
Aan echte productinnovaties was het aanbod mager, maar waar wel op werd ingespeeld door deelnemers waren de actuele zaken als personeelstekort en de antwoorden daarop. Ook op het gebied van de prijsstijgingen waren tal van voorbeelden te zien. Vooral bij de exposanten in de natte horeca. Zo werden er talloze oplossingen aangedragen van bierglazen met een kleiner volume en tapsystemen ter vervanging van arbeidskrachten.
Plantaardig
Op productgebied zijn de meeste beursdeelnemers vooral bezig geweest met het verder verbeteren van hun eigen producten. Op plantaardig gebied was er wel veel aanbod. Ook producten die het vergelijk met vleeshoudende producten goed aankunnen. Opvallend was ook het aantal aanbieders van premium frites. Daar waar eerder een enkeling het aandurfde om zich te onderscheiden met kwaliteitsfriet tegen een hogere prijs. Toonden nu diverse partijen zich met premium frites-soorten.
Wervingssysteem
Volgens de Horecava-organisatie is er dit jaar gebruik gemaakt van een nieuw datagedreven wervingssysteem. Dit systeem zou er toe hebben geleid dat het percentage (eind)beslissers in de bezoekersgroep significant hoger is dan in voorgaande jaren. Zo zou het percentage beslissers gestegen zijn met 16%, terwijl het aantal niet beslissers gedaald is met 35% ten opzichte van 2020
Horecava 2024
De volgende Horecava is van 8 januari tot en met 11 januari 2024.
(Binnenkort meer over het aanbod op de Horecava)
Bron: Horecava/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
SVH Meestertour 2025 geeft inkijkje bij de topgastronomie
Meestertour - Op maandag 15 september 2025 vindt de zesde editie van de SVH Meestertour plaats. Voorafgaand aan de Week van de Horeca krijgen horecaprofessionals en studenten een unieke kans om achter de schermen mee te kijken bij drie SVH Meesters, samen goed voor vijf Michelinsterren.
Lees berichtInschrijving geopend voor NK De Lekkerste 2026
Wedstrijden - De inschrijving voor het NK De Lekkerste 2026 is geopend. Het jaarlijkse topevenement voor de fast casual-branche vindt van 12 tot en met 15 januari 2026 plaats tijdens de Horecava in RAI Amsterdam.
Lees berichtGastvrij Rotterdam 2025 volledig volgeboekt
Vakbeurzen - De 12e editie van horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam is weken voor de opening al volledig volgeboekt. Vrijdagochtend werd de laatste stand gereserveerd, waarmee de beurs een nieuwe mijlpaal bereikt.
Lees berichtFaillissementsgraad horeca daalt, maar zorgen blijven
Analyse - De horeca blijft ook in juli de sector met de hoogste faillissementsgraad in Nederland. Hoewel het aantal faillissementen onder horecabedrijven flink is gedaald ten opzichte van vorig jaar, blijft het risico op faillissement in de branche aanzienlijk hoger dan in andere sectoren.
Lees berichtJong duo neemt Utrechtse Bagels & Beans Mariaplaats over
Formulenieuws - De Bagels & Beans aan de Mariaplaats heeft nieuwe eigenaars. Met de overdracht aan Luc Boerrigter (26) en Lynn Rademaker (24) komt de Utrechtse vestiging in handen van een jong ondernemersduo met een duidelijke ambitie: zij willen de zaak verder ontwikkelen als laagdrempelige ontmoetingsplek voor stad en buurt.
Lees berichtHuismerken winnen verder terrein in de foodservice
Onderzoek - Huismerken zijn bezig aan een stille opmars binnen de Nederlandse foodservice. Niet alleen in de keuken, maar steeds vaker ook zichtbaar aan de voorkant van het horecabedrijf. Uit de meest recente editie van de GROUP7 Professional Community Scan blijkt dat inmiddels 28% van de horecaondernemers, cateraars en instellingen huismerkproducten inzet die direct zichtbaar zijn voor de gast.
Lees bericht