Horecava-organisatie telt in totaal 61.000 bezoekers
_720_480_90.jpg)
Vakbeurzen – De horecavakbeurs Horecava, die afgelopen vier dagen plaats had in de RAI in Amsterdam, heeft 61.000 bezoekers getrokken volgens de organisatie. Op sommige momenten was de drukte ook duidelijk merkbaar in de gangpaden van bepaalde hallen.
Beursdeelnemers laten een gevarieerd beeld horen over de bezoekersaantallen, maar over het algemeen was men wel te spreken over de kwaliteit van de bezoekers. In oppervlakte was de beurs uiteraard wat kleiner en met dezelfde bezoekersaantal oogt dat in de gangpaden uiteraard drukker. Maar het meest belangrijke is dat de sfeer goed was; iedereen had er duidelijk zin in elkaar weer te ontmoeten en er op uit te gaan om de nieuwste ontwikkelingen te bekijken.
Arbeidstekort
Aan echte productinnovaties was het aanbod mager, maar waar wel op werd ingespeeld door deelnemers waren de actuele zaken als personeelstekort en de antwoorden daarop. Ook op het gebied van de prijsstijgingen waren tal van voorbeelden te zien. Vooral bij de exposanten in de natte horeca. Zo werden er talloze oplossingen aangedragen van bierglazen met een kleiner volume en tapsystemen ter vervanging van arbeidskrachten.
Plantaardig
Op productgebied zijn de meeste beursdeelnemers vooral bezig geweest met het verder verbeteren van hun eigen producten. Op plantaardig gebied was er wel veel aanbod. Ook producten die het vergelijk met vleeshoudende producten goed aankunnen. Opvallend was ook het aantal aanbieders van premium frites. Daar waar eerder een enkeling het aandurfde om zich te onderscheiden met kwaliteitsfriet tegen een hogere prijs. Toonden nu diverse partijen zich met premium frites-soorten.
Wervingssysteem
Volgens de Horecava-organisatie is er dit jaar gebruik gemaakt van een nieuw datagedreven wervingssysteem. Dit systeem zou er toe hebben geleid dat het percentage (eind)beslissers in de bezoekersgroep significant hoger is dan in voorgaande jaren. Zo zou het percentage beslissers gestegen zijn met 16%, terwijl het aantal niet beslissers gedaald is met 35% ten opzichte van 2020
Horecava 2024
De volgende Horecava is van 8 januari tot en met 11 januari 2024.
(Binnenkort meer over het aanbod op de Horecava)
Bron: Horecava/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Horeca gaat speeddaten met talenten
Horeca – Horecabedrijven gaan woensdag speeddaten met talenten. Vanwege het enorme aantal horecavacatures in Utrecht is het voor leerbedrijven van belang zichzelf op de juiste wijze in de kijker te spelen. En dat is precies wat de vertegenwoordigers van ruim 70 horecabedrijven uit de regio Utrecht aanstaande woensdag tijdens de jaarlijkse speeddate op het Horeca & Toerisme College in Nieuwegein zullen proberen
Lees berichtJohan van der Weerd krijgt plein naar zich vernoemd
Fastservice - Johan van der Weerd heeft tijdens de Horecava afscheid genomen van de Stichting de Lekkerste Wedstrijden. Hij was de founder van het initiatief, dat de creativiteit in de fastservicesector aanwakkert. Om hem te eren kreeg hij een plein naar zich vernoemd; het Johan van der Weerdplein.
Lees berichtRestaurantplatforms Formitable en Zenchef bundelen krachten
Samenwerking - Het Amsterdamse groeiplatform voor restaurants Formitable en de Parijse ontwikkelaar van restauranttechnologie Zenchef gaan hun krachten bundelen. Door de samenwerking kunnen beide partijen efficiënter innoveren en hun eigen marktpositie in Europa verstevigen.
Lees bericht11.100 horecabedrijven moeten definitieve NOW berekening nog aanvragen
Financieel - Werkgevers in de horeca- en cateringsector, die in de vier aanvraagperiodes tussen oktober 2020 en september 2021 gebruikmaakten van de NOW-regeling hebben in veel gevallen nog geen definitieve berekening van de NOW-regelingen aangevraagd. Het gaat om de NOW-aanvragen NOW 3.1, 3.2, 3.3 en 4. Zo’n 11.100 bedrijven hebben daarvoor nog een kleine maand de tijd. Om de bedrijven daarop te wijzen komt het UWV,...
Lees berichtTwee nieuwe horecaoplossingen bij Sligro: QR-bestellen en Tafel reserveren
Groothandel – Met oplossingen als QR-bestellen en Tafel reserveren wil Sligro een bijdrage leveren aan de problemen in de horeca. Stijgende kosten en het gebrek aan personeel, in combinatie met marges die onder druk staan, zorgen er voor dat het runnen van een rendabele horecazaak niet eenvoudig is.
Lees berichtFoodservice gaat meer pijn voelen dan supermarkt
De druk op de koopkracht van consumenten zal meer gaan worden gevoeld bij horeca, foodservice en voedingsspeciaalzaken dan bij de supermarkten. Dit voorspelt ING Research in een speciaal schrijven richting de groothandels in Nederland.
Lees bericht