Hutten doet succesvolle pilot met hybride melk


Barista-medewerkster bij Hutten

Catering – Om de uitstoot van CO2 te verminderen, is het kijken op welke onderdelen in het proces of bij welke producten er bespaard kan worden. Zo startte Hutten een pilot bij een aantal espressobars waarbij gebruik werd gemaakt van ‘hybride melk’. Dat is melk die voor de helft uit koemelk bestaat en voor de andere helft uit haverdrink. En wat blijkt? Gasten vinden het lekker.

De pilot loopt nog, maar de eerste resultaten zijn zo veelbelovend, dat verdere uitrol wordt overwogen. Uit de pilot blijkt dat vier van de vijf gasten kiest voor de hybride melk in hun koffie. Het mengen van de twee varianten is feitelijk een hele eenvoudige manier om plantaardig consumeren te stimuleren en gelijktijdig minder dierlijke eiwitten te gebruiken. Melk die voor 50% uit haverdrink bestaat, verlaagt immers de CO2-uitstoot en heeft een minder grote impact op het milieu.

Het invoeren van een hybride melk is helemaal in lijn met het food & beverage-beleid van Hutten. De cateraar uit Veghel wil in 2024 van alle eiwitten die het inzet 60% plantaardig laten zijn. Haverdrink bevat plantaardige eiwitten, gemaakt uit haver. De CO2-uitstoot van een liter haverdrink is een derde van de CO2-uitstoot van een liter koemelk, omgerekend is dat ongeveer 660 gram in plaats van 2 kilo. Met alle liters die de barista’s gebruiken bespaart de cateraar dus veel CO2-uitstoot. Uiteindelijk streeft het bedrijf er naar om op deze manier 50% dierlijke eiwitten minder te gebruiken in de espressobars.

Uitrol

Hutten wilde geen concessie doen aan de kwaliteit van de cappuccino’s en latte macchiato’s, die de barista’s maken voor de gasten. Daarom moest de hybride melk net zo lekker smaken en schuimen als de gewone melk die voor de koffievarianten wordt gebruikt. En dat is gelukt, blijkt uit de pilot, want van de gasten die de hybride melk gebruiken, geeft 77% aan dat de smaak minstens of bijna net zo lekker is als normaal. Eenzelfde percentage vindt de structuur minstens of bijna net zoals normaal en bijna 90% vindt de uitstraling bijna net zo lekker als normaal. Als gasten de keus krijgen voor welke melk ze kiezen, geeft 90% zelfs de voorkeur aan voor de hybridevariant te kiezen. Reden voor Hutten om de hybride melk binnenkort uit te zetten in meerdere restaurants.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Aviko gaat met ketenpartners frietketen verduurzamen

Verduurzamen - Aviko gaat samen met een aantal partners werken aan het verder verduurzamen van de waardeketen van aardappelfriet. Samen met Derks Akkerbouw, AB Texel, Dasko Koel- en Vriestransport en Hutten Catering willen deze vijf partijen zich gezamenlijk inzetten om de CO2-uitstoot binnen de keten - van teler tot tafel - tegen 2030 net zero te krijgen.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht

Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht

Sodexo en WNF zetten ‘aardig eten’ op de kaart

Catering - Vanaf  maandag, 15 april, gaan food & facilitair dienstverlener Sodexo en WWF-NL een samenwerking aan om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met deze samenwerking worden in ruim 100 bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht gebracht.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid