‘Informatie over gezonde voeding voor veel Nederlanders verwarrend’


Onderzoek - Ruim 30% van de Nederlanders vindt informatie over gezonde voeding verwarrend. Mensen weten niet of koolhydraten slecht zijn, of ze genoeg eiwitten eten en vragen zich af of vleesvervangers echt gezond zijn. Meer dan de helft van de 1000 ondervraagde Nederlanders heeft wel behoefte aan betrouwbare informatie over gezonde voeding.

Dat blijkt uit onderzoek gehouden in opdracht van Maaltijdbox Green Chef. Het onderzoek werd uitgevoerd door Multiscope in april 2023 onder 1.139 Nederlanders. Uit de gegevens blijkt dat gezonde keuzes weliswaar beginnen bij de juiste informatie, maar dat ruim een derde van de Nederlanders aangeeft niet het onderscheid te kunnen maken tussen betrouwbare en onbetrouwbare informatie. Bovendien vindt bijna een op de drie respondenten de etiketten op voedingsmiddelen erg onduidelijk. Daniet Shachar, diëtiste bij Green Chef tipt: “Bij het lezen van de ingrediëntenlijst is het goed om te onthouden dat ze in volgorde staan van hoeveelheid. Hoe eerder een ingrediënt wordt genoemd, hoe meer er dus van in zit”.

Bekende Nederlanders

Volgens het onderzoek weten Nederlanders wel, welke informatie niet is te vertrouwen. Tachtig procent vindt bekende Nederlanders die gezonde producten aanbieden niet geloofwaardig. Social media worden evenzeer gewantrouwd: bijna twee op de drie ziet dit als onbetrouwbare informatiebron. Bronnen die wel worden ingezet om informatie vandaan te halen zijn, met als top 5:

- Google (69%)

- Online media, zoals digitale kranten en magazines (36%)

- Vrienden/familie (35%)

- Experts (23%)

- Social media (18%)

Volgens Shachar is het belangrijk altijd kritisch te zijn op informatie over gezonde voeding. “Let op dat de afzender en gebruikte bronnen betrouwbaar zijn en wees je er bewust van dat voeding en diëten niet one size fits all zijn. Bij twijfel is het belangrijk om een expert te raadplegen”. Gezonde voeding hoeft volgens haar niet complex te zijn. Het is vooral letten op voldoende groenten en voedingswaarden.

Bron: Green Chef/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘HEMA populairste keten voor koffie en lunch’

Onderzoek – HEMA is de populairste keten voor koffie en lunch in Nederland. Nederlanders halen ruim een kwart (27%) van de bestellingen af bij koffie- en lunchketens. De locatie vormt de belangrijkste keuzereden. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.

Lees bericht


La Place heropent op nieuwe locatie vliegveld Madrid Barajas

Formulenieuws - La Place, de Nederlandse foodserviceformule, heeft een nieuwe locatie gekregen op het vliegveld Madrid Barajas. Terminal T4 heeft een aanpassing ondergaan om de groeiende aantallen reizigers op de luchthaven nu en in de toekomst beter van dienst te kunnen zijn. Als onderdeel van de renovatie heeft La Place een nieuwe vestiging geopend in de terminal.

Lees bericht

Attractieparken scoren lager op bezoekersloyaliteit

Onderzoek – Attractieparken scoren lager op bezoekersloyaliteit dan dierentuinen. De top acht qua loyaliteit telt zeven dierentuinen. De Efteling is het enige attractiepark binnen de top acht. Aquaria scoren het laagst op loyaliteit. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.

Lees bericht

De Beren populairste restaurantketen Nederland

Onderzoek – De Beren is de best bezochte restaurantketen in Nederland (14%). Bovendien is De Beren de laatst bezochte keten voor 10% van de Nederlanders. Personen in de leeftijd van 18 tot en met 34 jaar bezoeken het vaakst een restaurantketen (65%).

Lees bericht


BOON stopt met vleesvervangers voor retail

Vleesvervangers - BOON stopt met de vleesvervangers voor retail. Vanaf week 8 ligt het merk niet meer in de schappen van de supermarkten. Het merk zegt zich niet meer te willen mengen in de strijd tegen huismerken en merken met ‘diepere zakken’.

Lees bericht

Voorschot bij reservering zorgt voor onbegrip bij horecagast

Onderzoek – Ruim twee op vijf (44%) Nederlanders begrijpt niet waarom ze een aanbetaling moeten doen bij het plaatsen van een online reservering voor een restaurant. Dit blijkt uit onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed. Steeds meer horecazaken vragen gasten een voorschot te betalen als maatregel tegen het stijgende aantal no-shows.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid