‘Informatie over gezonde voeding voor veel Nederlanders verwarrend’
Onderzoek - Ruim 30% van de Nederlanders vindt informatie over gezonde voeding verwarrend. Mensen weten niet of koolhydraten slecht zijn, of ze genoeg eiwitten eten en vragen zich af of vleesvervangers echt gezond zijn. Meer dan de helft van de 1000 ondervraagde Nederlanders heeft wel behoefte aan betrouwbare informatie over gezonde voeding.
Dat blijkt uit onderzoek gehouden in opdracht van Maaltijdbox Green Chef. Het onderzoek werd uitgevoerd door Multiscope in april 2023 onder 1.139 Nederlanders. Uit de gegevens blijkt dat gezonde keuzes weliswaar beginnen bij de juiste informatie, maar dat ruim een derde van de Nederlanders aangeeft niet het onderscheid te kunnen maken tussen betrouwbare en onbetrouwbare informatie. Bovendien vindt bijna een op de drie respondenten de etiketten op voedingsmiddelen erg onduidelijk. Daniet Shachar, diëtiste bij Green Chef tipt: “Bij het lezen van de ingrediëntenlijst is het goed om te onthouden dat ze in volgorde staan van hoeveelheid. Hoe eerder een ingrediënt wordt genoemd, hoe meer er dus van in zit”.
Bekende Nederlanders
Volgens het onderzoek weten Nederlanders wel, welke informatie niet is te vertrouwen. Tachtig procent vindt bekende Nederlanders die gezonde producten aanbieden niet geloofwaardig. Social media worden evenzeer gewantrouwd: bijna twee op de drie ziet dit als onbetrouwbare informatiebron. Bronnen die wel worden ingezet om informatie vandaan te halen zijn, met als top 5:
- Google (69%)
- Online media, zoals digitale kranten en magazines (36%)
- Vrienden/familie (35%)
- Experts (23%)
- Social media (18%)
Volgens Shachar is het belangrijk altijd kritisch te zijn op informatie over gezonde voeding. “Let op dat de afzender en gebruikte bronnen betrouwbaar zijn en wees je er bewust van dat voeding en diëten niet one size fits all zijn. Bij twijfel is het belangrijk om een expert te raadplegen”. Gezonde voeding hoeft volgens haar niet complex te zijn. Het is vooral letten op voldoende groenten en voedingswaarden.
Bron: Green Chef/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Bijna kwart haalt bestelling bij koffie- of lunchketen af
Onderzoek - Bezoekers van koffie- of lunchketens halen bijna een kwart (24%) van de bestellingen af. Het vaakst bestaat de bestelling uit eten én drinken (47%). En Dunkin’ is populairder onder jongvolwassenen dan onder oudere leeftijdsgroepen.
Lees berichtIbis Budget heeft de hoogste terugkeerintentie bij hotels
Onderzoek – De gemiddelde terugkeerintentie bij hotelketens ligt op 72%. Klanten bezochten hotels van ketens de afgelopen drie jaar gemiddeld 1,9 keer. Ibis Budget heeft de hoogste terugkeerintentie. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens.
Lees berichtLocatie restaurant speelt belangrijkste rol bij keuze consument
Onderzoek – De locatie van een restaurant speelt de belangrijkste rol bij de keuze voor een restaurantketen. Italiaanse restaurants kiezen mensen vooral vanwege het gemak. Aanbiedingen hebben een kleinere invloed. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens van Multiscope.
Lees bericht‘Nederland koploper in gezonde vlees- en zuivelvervangers’
Onderzoek – Nederlandse vleesvervangers en plantaardige melk hebben gemiddeld een gezondere samenstelling dan die uit andere landen. Dit blijkt uit onderzoek van ProVeg International, waarin Nederlandse alternatieven voor vlees en zuivel werden vergeleken met vervangers uit tien andere landen.
Lees berichtDe Efteling bekendste attractiepark van Nederland
Onderzoek – De Efteling (95%) heeft de hoogste naamsbekendheid van alle attractieparken, dierentuinen en aquaria. Het attractiepark in Kaatsheuvel wordt door maar liefst 71% van de Nederlanders spontaan genoemd, terwijl de gemiddelde geholpen naamsbekendheid binnen deze sector 55% is. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van online onderzoekbureau Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.
Lees berichteazie heeft hoogste NPS-score fastfoodketens
Onderzoek – Eazie heeft met +75 de hoogste klanttevredenheid onder de grootste fastfoodketens in Nederland. Gemiddeld scoort een fastfoodketen een NPS van +30. Restaria heeft de laagste NPS (+1). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, onderzoek uitgevoerd door Multiscope onder bijna 7.200 Nederlanders.
Lees bericht