‘Informatie over gezonde voeding voor veel Nederlanders verwarrend’


Onderzoek - Ruim 30% van de Nederlanders vindt informatie over gezonde voeding verwarrend. Mensen weten niet of koolhydraten slecht zijn, of ze genoeg eiwitten eten en vragen zich af of vleesvervangers echt gezond zijn. Meer dan de helft van de 1000 ondervraagde Nederlanders heeft wel behoefte aan betrouwbare informatie over gezonde voeding.

Dat blijkt uit onderzoek gehouden in opdracht van Maaltijdbox Green Chef. Het onderzoek werd uitgevoerd door Multiscope in april 2023 onder 1.139 Nederlanders. Uit de gegevens blijkt dat gezonde keuzes weliswaar beginnen bij de juiste informatie, maar dat ruim een derde van de Nederlanders aangeeft niet het onderscheid te kunnen maken tussen betrouwbare en onbetrouwbare informatie. Bovendien vindt bijna een op de drie respondenten de etiketten op voedingsmiddelen erg onduidelijk. Daniet Shachar, diëtiste bij Green Chef tipt: “Bij het lezen van de ingrediëntenlijst is het goed om te onthouden dat ze in volgorde staan van hoeveelheid. Hoe eerder een ingrediënt wordt genoemd, hoe meer er dus van in zit”.

Bekende Nederlanders

Volgens het onderzoek weten Nederlanders wel, welke informatie niet is te vertrouwen. Tachtig procent vindt bekende Nederlanders die gezonde producten aanbieden niet geloofwaardig. Social media worden evenzeer gewantrouwd: bijna twee op de drie ziet dit als onbetrouwbare informatiebron. Bronnen die wel worden ingezet om informatie vandaan te halen zijn, met als top 5:

- Google (69%)

- Online media, zoals digitale kranten en magazines (36%)

- Vrienden/familie (35%)

- Experts (23%)

- Social media (18%)

Volgens Shachar is het belangrijk altijd kritisch te zijn op informatie over gezonde voeding. “Let op dat de afzender en gebruikte bronnen betrouwbaar zijn en wees je er bewust van dat voeding en diëten niet one size fits all zijn. Bij twijfel is het belangrijk om een expert te raadplegen”. Gezonde voeding hoeft volgens haar niet complex te zijn. Het is vooral letten op voldoende groenten en voedingswaarden.

Bron: Green Chef/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

1,7 miljoen Nederlanders gebruiken sportsupplementen

Sportvoeding – Nederland telt 1,7 miljoen Nederlanders die gebruikmaken van sportsupplementen. De grootste groep gebruikers zijn de jongeren. De supplementen die het vaakst worden verkocht zijn eiwitten en creatine. Als merk is XXL Nutrition het meest populairs, blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.300 Nederlanders.

Lees bericht


Klanttevredenheid dagattracties kent grote verschillen

Onderzoek – Er zijn grote verschillen tussen de klanttevredenheid van de grootste attractieparken, dierentuinen en aquaria van Nederland. Zo scoren Toverland en Hoenderdaell een hoge NPS en SEA LIFE en Dolfinarium een lage. Over het algemeen zijn bezoekers van attractieparken meer tevreden dan die van dierentuinen en aquaria. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek van...

Lees bericht

‘Klant koopt meer vleesvervangers bij vleespilot Lidl’

Supermarkt – Supermarktketen Lidl heeft in samenwerking met Wageningen Universiteit en het World Resources Institute een half jaar lang in 70 winkels getest wat er gebeurt als enkele vleesvervangers direct naast het vlees worden gepresenteerd in het vleesschap. De afgelopen maanden heeft Wageningen Universiteit de cijfers geanalyseerd. De resultaten zijn positief: Lidl verkocht maar liefst gemiddeld 7% meer vleesvervangers gedurende de pilot.

Lees bericht

Leonidas uitblinker op waardestrategie ‘beste product’

Onderzoek - Leonidas-klanten geven deze chocolaterie van alle foodretailers de hoogste score op de waardestrategie ‘beste product’. Uw Slager en Ekoplaza volgen op de tweede en derde plaats. Dit blijkt uit Uitblinkers Foodretail van specialist in online marktonderzoek Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.

Lees bericht


De Vegetarische Slager wordt steeds plantaardiger

Samenwerking - De Vegetarische Slager gaat meer samenwerken met de eivervangers van The EVERY Company, waardoor de producten steeds plantaardiger worden. Veel producten zijn dat al, maar nog niet allemaal. Het online platform ChangeInc. voor toekomstmakers vraagt zich daarom af wordt de Vegetarische Slager straks niet de Veganistische Slager?

Lees bericht

‘HEMA populairste keten voor koffie en lunch’

Onderzoek – HEMA is de populairste keten voor koffie en lunch in Nederland. Nederlanders halen ruim een kwart (27%) van de bestellingen af bij koffie- en lunchketens. De locatie vormt de belangrijkste keuzereden. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid