ING voorspelt uitdagend jaar voor de horeca


Nieuwe dispenser van Remia, waarvoor momenteel de belangstelling wordt getest

Analyse – Ondanks een laag consumentenvertrouwen, maakt de horeca een goede start in 2023. Consumenten gaven in het eerste kwartaal maar liefst 7% meer uit dan een jaar geleden. Maar voor heel 2023 verwacht ING Research toch problemen en voorziet de bank een uitdagend jaar.

Vooral de hoge inkoop-, personeels- en energiekosten en aanhoudende personeelskrapte, baart de bank zorgen. De kosten stijgingen zijn ondanks de 4% verhoging voor dit jaar niet voldoende om die te dekken. ING verwacht daarom dat het aantal bedrijfsbeëindigingen en faillissementen in de horeca in 2023 hoger zal uitvallen dan in 2022.

Stabiele groei

De groeiverwachtingen voor de horeca voor 2023 en 2024 schat ING Research gematigd positief in. Na de grote inhaalslag in 2022, verwachten het bureau voor 2023 een volumegroei van circa 3%. Dit betreft deels nog herstel van de coronapandemie, aangezien de horeca in Nederland in de eerste twee maanden van 2022 nog met beperkingen te maken had, zo schrijft ING Research. Verwacht wordt dat nu de beperkingen zijn verdwenen ook het toerisme weer toeneemt. Voor 2024 wordt die ontwikkelingen geschat op een minimale volumegroei in de horeca van circa 1%, onder meer door een lagere economische groei en een licht oplopende werkloosheid.

Hogere besteding

Van de inflatie lijkt de horeca vooralsnog geen hinder te ondervinden. De bestedingen in de horeca liggen nog altijd hoog. Wellicht hangt dit samen met het omvangrijke steunpakket van de overheid voor huishoudens en de hogere (minimum)lonen Uit recente transactiedata van ING blijkt dat de consument per horecabezoek in het eerste kwartaal 2023 gemiddeld zo’n 7% meer afrekende ten opzichte van een jaar eerder. Daarbij waarschuwt de bank dat het aantal pintransacties in restaurants en cafés zich in het tweede kwartaal relatief vlak ontwikkelt sinds vorig jaar. Zo was het aantal pintransacties in maart en april 2023 vrijwel gelijk aan dezelfde periode een jaar eerder.

Bron: ING Research/ @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht



CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



Steeds vaker worden flessen en blikjes ingeleverd

Statiegeld - Eén jaar na de invoering van statiegeld op blikjes, wordt op dit moment ongeveer 65% ingeleverd. Naar inschatting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit. Dit is in lijn met de verwachting. Dat laat Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, weten.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid