ING ziet horecagroei licht afvlakken


Analyse – Hoewel de verkopen van  maaltijden, drankjes en hotelovernachtingen in de horeca naar verwachting met zo’n 2% stijgen dit jaar, zal die stijging volgend jaar minder zijn. ING Economisch Bureau verwacht dat in 2020 de horecaomzetten met zo’n 1,5% zullen toenemen, een duidelijke vertraging in vergelijking met het gemiddelde groeitempo van 4% in de afgelopen vijf jaar. De groei wordt voornamelijk gerealiseerd door de toestroom van toeristen. Volgens berekeningen groeit het aantal buitenlandse toeristen dat Nederland bezoekt de 20 miljoen. Dat betekent een verdubbeling in de afgelopen 10 jaar. Veel van die toeristen bezoeken Amsterdam. Die mensen verblijven niet alleen in Airbnb-locaties maar ook in nieuw gebouwde hotels. Het leeuwendeel van de nieuwe hotelkamers staat in de hoofdstad. Het aandeel van de hoofdstad in het totale aantal hotelkamers is opgelopen tot bijna 30%, blijkt uit het nieuwe Vooruitzicht Horeca van het ING-bureau. Vertraging Maar ondanks de groeiende toestroom in toeristen vlakt de omzetgroei toch af. De vertraging in de groei doet zich al voor vanaf het begin van dit jaar. Prijsstijgingen en het tekort aan personeel worden gezien als de belangrijkste oorzaken. Maar richting 2020 blijft er vanwege de positieve vooruitzichten voor de consumentenbestedingen en de groei van het buitenlandse toerisme naar verwachting ruimte voor lichte omzetgroei. Alleen een brexit kan roet in het eten gooien. “De gevolgen van een brexit kunnen op twee manieren doorwerken op de horeca”, stelt Thijs Geijer, ING sectoreconoom Horeca. “Ten eerste zijn Britten de op twee na grootste groep buitenlandse toeristen in ons land. Ten tweede kan een brexit ook het consumentenvertrouwen in Nederland schaden.” Bron: ING/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Consument niet bekend met ondersteunende horeca-initiatieven

Onderzoek – 63% van de Nederlanders is niet bekend met initiatieven om horeca te steunen. En van de ondersteunende horeca-initiatieven is Support your locals de meest bekende. Verder ziet de consument nieuwe initiatieven voor de horeca vooral in de samenwerking met retail. Zomaar enkele uitkomsten uit een onderzoek van Multiscope dat in opdracht van Marketing4Results is gedaan.

Lees bericht

Fors meer bestellingen bij Thuisbezorgd na dipje in maart

Bezorgdienst – Na een dip in maart heeft bezorgdienst Thuisbezorgd.nl en moederbedrijf Takeaway.com de weg naar boven weer goed hervonden. In Nederland noteerde het bedrijf in het eerste kwartaal 50 procent meer bestellingen in de landen waar het bedrijf actief is en in Duitsland zelfs 126 procent.

Lees bericht

Bidfood-initiatief Horeca Samen Sterk bundelt cadeaukaarten

Actie - Restaurant Cadeau, Diner Cadeau en de VVV Dinercheque zijn vanaf vandaag te gebruiken via Horeca Samen Sterk. De drie partijen hebben zich aangesloten bij het initiatief van groothandel Bidfood en Intersolve om de horeca te helpen. Kopers van de cadeaukaarten steunen met de cheques hun favoriete horecagelegenheid direct om zo later te kunnen genieten van een diner of...

Lees bericht




Support Your Locals versboxen inmiddels landelijk

Maaltijdboxen – Wat ooit begon als een initiatief in Amsterdam en Utrecht is inmiddels uitgegroeid tot een landelijk netwerk; de maaltijdboxen van supportyourlocal duiken inmiddels over al op. Een steuntje in de rug voor alle lokale boeren, producenten en ondernemers.

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid