ING ziet horecagroei licht afvlakken
Analyse – Hoewel de verkopen van maaltijden, drankjes en hotelovernachtingen in de horeca naar verwachting met zo’n 2% stijgen dit jaar, zal die stijging volgend jaar minder zijn. ING Economisch Bureau verwacht dat in 2020 de horecaomzetten met zo’n 1,5% zullen toenemen, een duidelijke vertraging in vergelijking met het gemiddelde groeitempo van 4% in de afgelopen vijf jaar. De groei wordt voornamelijk gerealiseerd door de toestroom van toeristen. Volgens berekeningen groeit het aantal buitenlandse toeristen dat Nederland bezoekt de 20 miljoen. Dat betekent een verdubbeling in de afgelopen 10 jaar. Veel van die toeristen bezoeken Amsterdam. Die mensen verblijven niet alleen in Airbnb-locaties maar ook in nieuw gebouwde hotels. Het leeuwendeel van de nieuwe hotelkamers staat in de hoofdstad. Het aandeel van de hoofdstad in het totale aantal hotelkamers is opgelopen tot bijna 30%, blijkt uit het nieuwe Vooruitzicht Horeca van het ING-bureau. Vertraging Maar ondanks de groeiende toestroom in toeristen vlakt de omzetgroei toch af. De vertraging in de groei doet zich al voor vanaf het begin van dit jaar. Prijsstijgingen en het tekort aan personeel worden gezien als de belangrijkste oorzaken. Maar richting 2020 blijft er vanwege de positieve vooruitzichten voor de consumentenbestedingen en de groei van het buitenlandse toerisme naar verwachting ruimte voor lichte omzetgroei. Alleen een brexit kan roet in het eten gooien. “De gevolgen van een brexit kunnen op twee manieren doorwerken op de horeca”, stelt Thijs Geijer, ING sectoreconoom Horeca. “Ten eerste zijn Britten de op twee na grootste groep buitenlandse toeristen in ons land. Ten tweede kan een brexit ook het consumentenvertrouwen in Nederland schaden.” Bron: ING/@FoodClicks Analyse – Hoewel de verkopen van maaltijden, drankjes en hotelovernachtingen in de horeca naar verwachting met zo’n 2% stijgen dit jaar, zal die stijging volgend jaar minder zijn. ING Economisch Bureau verwacht dat in 2020 de horecaomzetten met zo’n 1,5% zullen toenemen, een duidelijke vertraging in vergelijking met het gemiddelde groeitempo van 4% in de afgelopen vijf jaar. De groei wordt voornamelijk gerealiseerd door de toestroom van toeristen. Volgens berekeningen groeit het aantal buitenlandse toeristen dat Nederland bezoekt de 20 miljoen. Dat betekent een verdubbeling in de afgelopen 10 jaar. Veel van die toeristen bezoeken Amsterdam. Die mensen verblijven niet alleen in Airbnb-locaties maar ook in nieuw gebouwde hotels. Het leeuwendeel van de nieuwe hotelkamers staat in de hoofdstad. Het aandeel van de hoofdstad in het totale aantal hotelkamers is opgelopen tot bijna 30%, blijkt uit het nieuwe Vooruitzicht Horeca van het ING-bureau. Vertraging Maar ondanks de groeiende toestroom in toeristen vlakt de omzetgroei toch af. De vertraging in de groei doet zich al voor vanaf het begin van dit jaar. Prijsstijgingen en het tekort aan personeel worden gezien als de belangrijkste oorzaken. Maar richting 2020 blijft er vanwege de positieve vooruitzichten voor de consumentenbestedingen en de groei van het buitenlandse toerisme naar verwachting ruimte voor lichte omzetgroei. Alleen een brexit kan roet in het eten gooien. “De gevolgen van een brexit kunnen op twee manieren doorwerken op de horeca”, stelt Thijs Geijer, ING sectoreconoom Horeca. “Ten eerste zijn Britten de op twee na grootste groep buitenlandse toeristen in ons land. Ten tweede kan een brexit ook het consumentenvertrouwen in Nederland schaden.” Bron: ING/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees berichtPlant FWD Week wil inspireren vaker plantaardig te kiezen
Actie - Plant FWD organiseert de eerste Plant FWD Week, waar ruim 40 restaurants, waaronder Cannibale Royale, Restaurant Flore **, The Lobby, Chez Nina, Yerba en Madre, mensen worden geïnspireerd vaker plantaardig te eten.
Lees bericht