‘Je favoriete terrasplekje reserveren met BarBooking’

Reserveringssysteem – Hoe kun je nu met beperkte ruimte en mogelijkheid toch een plekje reserveren bij je favoriete bar of terras. Die vraag stond centraal bij een tweetal horecaliefhebbers. Om zowel ondernemers te helpen als de mogelijkheid voor de gasten te bieden een plek te reserveren, ontwikkelde zij Barbooking.nl, een platform volgens het principe: zoek, boek en geniet.
Via het landelijke platform kunnen gebruikers real time zien welke beschikbare plaatsen er zijn bij favoriete of dichtbij zijnde horecagelegenheden. Zijn er plaatsen dan zijn die online te reserveren. Ondernemers kunnen op die manier ook hun personeelsbezetting aanpassen aan het aantal reserveringen.
Barbooking was al een paar dagen eerder met het platform naar buiten gekomen, maar heeft in de tussenliggende periode toch een aantal aanpassingen gedaan. Zo was het gebruik van de site in eerste instantie gratis bij reserveringen, maar wordt nu op advies van horecaondernemers voor de dienst toch een vergoeding gevraagd. Die is met 0,79 euro weliswaar laag, maar dat is omdat de initiatiefnemers Kristian Kossen en Roger Heykoop, het systeem kostendekkend in de markt te willen zetten. Zij zien het systeem als steun voor de horecabedrijven op dit moment en als oplossing om wachtrijen te voorkomen en gasten toch een garantie te kunnen bieden voor een plekje binnen of op het terras.
Lage kosten
Belangrijk voor het welslagen van het platform is dat zoveel mogelijk horecabedrijven er gebruik van gaan maken. Ook om die reden worden de kosten laag gehouden. Het bedrag van 0,79 euro is opgebouwd uit €0,30 transactie kosten (dit zijn de kosten die provider berekent voor een betaling, red.) en €0,49 om de kosten te dekken om de service draaiende houden. Die kosten zijn gebaseerd nu op gewenst gebruik, maar gestreefd wordt om de kosten verder te verlagen.
Garantie
BarBooking.nl is een initiatief dat specifiek is ontwikkeld om tijdens en na de huidige beperkingen zo efficiënt mogelijk en volgens de regelgeving te kunnen blijven ondernemen. Inmiddels hebben diverse horecabedrijven zich aangemeld en interesse getoond. Met klem laat Kossen weten geen booking.com of Iens te worden, maar gasten en ondernemers garanties te willen bieden gebruik te maken van hun favoriete locaties. Ondernemers bepalen zelf een tijdslot waarbinnen de gast kan reserveren. Deelnemende horecabedrijven kunnen ook via een simpel te bedienen app direct via de bevestigingsmail communiceren met hun klant door hier een persoonlijke note of afbeelding toe te voegen. De site gaat deze week live. Gasten kunnen vanaf 27 mei reserveren.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Kop is er af bij HorecaEvenTT in WTC Expo Leeuwarden
Vakbeurzen - De kop is er af bij HorecaEventt in Leeuwarden in WTC Expo. Bijna 500 exposanten presenteren nog tot en met woensdag hun producten en concepten. De horecabeurs in het noorden trekt traditioneel altijd veel ondernemers van de Waddeneilanden.
Lees berichtING gematigd positief over horeca in 2025
Analyse - De vooruitzichten voor de horeca voor 2025 zijn, met een verwachte volumegroei van 3%, gematigd positief. Dankzij een verbeterde koopkracht en ‘gewenning’ aan de hogere prijzen geeft de consument dit jaar volgens de bank weer meer uit in de horeca dan in 2024.
Lees berichtBroekhuyzen Horecagroothandel nu officieel Bidfood Noordwijkerhout
Groothandel – Broekhuyzen Horecagroothandel in Noordwijkerhout is zaterdag 25 januari officieel geïntegreerd in Bidfood Noordwijkerhout. Dat heeft de groothandel laten weten.
Lees berichtJan Zandbergen Group introduceert EKO Wagyu X
Introductie – Wagyu rundvlees behoort tot de meest exclusieve vleessoorten. Het vlees is daardoor meestal alleen verkrijgbaar bij de exclusieve restaurants. Jan Zandbergen Group in Veenendaal introduceert nu EKO Wagyu X rundvlees uit Australië dat ook voor de reguliere horeca betaalbaar is.
Lees berichtHorecava trekt volgens organisatie 67.000 bezoekers
Vakbeurzen – De afgelopen Horecava heeft volgens de organisator meer bezoekers op de been gebracht in de Amsterdamse RAI dan de vorige editie. Dit jaar werd de horecabeurs bezocht door 67.000 mensen, terwijl dit vorig jaar lag op 64.000. Daarmee ligt het bezoekers aantal nog net niet op het niveau van voor corona.
Lees berichtHoreca moet scherper kijken naar logistieke kosten
Analyse - Horecaondernemers kunnen het zich niet langer permitteren logistieke kosten te negeren. De kosten voor logistiek nemen de komende jaren naar verwachting fors toe en horecaondernemers betalen daarvoor ongemerkt een hoge prijs. Dat schrijft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een gezamenlijke verklaring met Topsector Logistiek.
Lees bericht