Jopen maakt streekbier van culinair bedreigd erfgoed
_1080_721_90.jpg)
Brouwerij – Bierbrouwerij Jopen uit Haarlem en supermarkt-app Crisp komen met het Crisp Emmertje Blond bier dat is gemaakt van een bijzonder oergraan uit de Haarlemmermeer. De tarwe heet emmertarwe, vandaar de naam Crisp Emmertje Blond bier.
Deze biologische, Hollandse tarwesoort zit vol smaak, maar wordt in Nederland nauwelijks meer verbouwd, omdat het te weinig oplevert. De tarwesoort wordt daardoor met met culinair uitsterven bedreigd. Zonde, vonden craft bierbrouwerij Jopen en Crisp en daarom besloten zij een speciaal bier van de tarwe te brouwen. De smaak viel in zulke goede aarde dat de jury van de European Beer Star Awards het biertje bekroonde met zilver.
Bedreigd culinair erfgoed
Emmertarwe is een vroege voorloper van de huidige tarwesoorten. Het werd al in 7.000 voor Christus geteeld, maar is inmiddels in Nederland van de akkers verdwenen. Vanwege de relatief lage opbrengst per hectare is emmer commercieel niet interessant genoeg. Het ingrediënt staat daarom opgenomen in de Ark van de Smaak, een initiatief van Slow Food Nederland waarmee beoogd wordt de nationale biodiversiteit te behouden en te herstellen. Het is een lijst van kleinschalige kwaliteitsproducten die dreigen te verdwijnen, maar bijzonder zijn omdat zij specifiek horen bij de cultuur, historie of traditie van een streek of land.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Supermarkt-app Crisp slaat vleugels uit naar België
Bezorgservice – Supermarkt-app Crisp steekt de landsgrens over met België. Voortaan voorziet het bedrijf vanuit een hoofdvestiging in Antwerpen en een gloednieuw distributiecentrum van 15.000 m2 in Bornem Vlaanderen van een ruim aanbod aan Belgische streekproducten. Deze internationalisering betekent een uitbreiding van Crisps markt met 40%.
Lees berichtNieuwe campagne Crisp zet eigen telers en kwekers centraal
Campagne – Crisp, de supermarkt-app voor vers eten, start een nieuwe campagne, waarin de eigen Nederlandse boeren, telers en kwekers van Crisp centraal staan. Het merk wil met de campagne laten zien dat Crisp voor een voedselsysteem staat waarin lokaal eten en drinken belangrijk is.
Lees berichtPLNT introduceert kant & klare Vegan Beef Wellington
Introductie - PLNT heeft speciaal voor het Paas-assortiment de eerste kant-en-klare Vegan Beef Wellington in Nederland ontwikkeld. Volgens producent Future Food Group in Veenendaal zijn er meerdere initiatieven geweest, maar is er nu een Vegan Beef Wellington die net zo sappig en lekker is als het origineel.
Lees berichtVEDIS maakt 5 genomineerden New Retail Champion 2021 bekend
Verkiezing - VEDIS Retail Platform benoemt voor de zevende keer op rij, op 2 november in The College Hotel te Amsterdam, de New Retail Champion 2021. Inmiddels zijn de vijf genomineerden bekend.
Lees berichtOnline supermarkt Crisp haalt 30 miljoen euro op
Online supermarkt - De online supermarkt Crisp heeft in een kapitaalronde 30 miljoen euro opgehaald bij een groep internationale investeerders. Onder die investeerder ook Nederlandse topondernemers als Jitse Groen, oprichter van JustEat Takeaway en de oprichters van de betaaldienst Adyen. Dat meldt nu.nl
Lees berichtAffligem blond lanceert alcoholvrije variant
Bier – Heineken heeft in Nederland de alcoholvrije variant van Affligem geïntroduceerd. De 0.0-variant werd eerder al geïntroduceerd in Frankrijk. Affligem Blond 0.0% is een alcoholvrij Belgisch blond abdijbier. Volgens Nannette de Koning, Brandmanager Affligem wordt ook binnen de categorie alcoholvrij steeds vaker gezocht naar smaakvariatie. En met Affligem Blond 0.0% ervaar je volgens haar de volledige beleving van speciaalbier, maar...
Lees bericht