‘Meer vegan bestellingen bij Thuisbezorgd’


Thuisbezorgd zag het aantal vegan bestellingen de afgelopen twee jaar met 25 procent toenemen

Onderzoek – Maaltijdbestelsite Thuisbezorgd zag het aantal vegan bestellingen de afgelopen twee jaar met 25 procent groeien. Hoewel vegan op het totaal volume aan bestelde maaltijden nog beperkt is, spreekt Thuisbezorgd wel de verwachting uit dat vegan in 2023 definitief doorbreekt.

Dat wordt voornamelijk ingegeven door het feit dat uit eigen onderzoek blijkt dat één op de drie Nederlanders (35%) aangeeft meer of volledig vegan te willen eten. Ondervraagd waren mensen naar wat hun goede voornemens waren voor het nieuwe jaar. Uit onderzoek onder 1000 Nederlanders zou blijken dat 15 procent van de Nederlanders met goede voornemens het jaar daadwerkelijk is gestart met een volledig vegan eetpatroon.

Positief effect

Dat vegetarisch groeit in Nederland staat niet ter discussie, maar verhoudingsgewijs is het totale volume nog gering. Initiatieven als Veganuary en de Week Zonder Vlees hebben een positief effect op de eiwittransitie van dierlijk naar meer plantaardig. Ook de maatschappelijke discussies rondom CO2-uitstoot, gezondheid en diervriendelijkheid stimuleren vaker het vleesloos eten. Voor de meeste Nederlanders zijn hun eigen gezondheid (63%) en het welzijn van de dieren (63%) dan ook de belangrijkste redenen om meer vegan te eten. Deze redenen worden gevolgd door de wens om klimaatverandering te bestrijden (53%) en het geloof dat plantaardig eten een einde kan maken aan honger op de wereld (22%), zo blijkt uit het onderzoek van Thuisbezorgd.

Bewuste keuze

Thuisbezorgd laat op basis van de uitkomsten weten dat Nederlanders bij hun bestellingen vaker bewuste keuzes maken die een positief effect hebben op zowel hun gezondheid als het milieu. Flexitarische, vegetarische en vegan opties worden alsmaar populairder, zo laat de bezorgdienst in een toelichting weten. Restaurants zetten zich dan ook steeds vaker in voor plantaardige maaltijden en menu’s. Dit ziet Thuisbezorgd ook terug in de bestellingen.

Volhouden lastig

In het onderzoek van Thuisbezorgd.nl geeft het merendeel van de duizend ondervraagde Nederlanders (62%) aan goede voornemens te hebben voor 2023. Voor 30 procent start het jaar met vegetarisch eten en 15 procent begint 2023 dus met een volledig vegan dieet. Deze trend is internationaal terug te zien in de populariteit van ‘Veganuary’. Veganuary moedigt wereldwijd honderdduizenden mensen aan om het jaar te beginnen met een vegan eetpatroon.  Ook Thuisbezorgd ondersteunt dit initiatief jaarlijks. De bezorgdienst wil ondersteuning bieden aan de mensen die starten met meer plantaardig, maar het toch lastig vinden het vegan eten vol te houden. Daarom wil het de keuze voor plantaardige gerechten toegankelijker maken. Want de praktijk is dat meer dan één op de tien Nederlanders met goede voornemens aangeeft halverwege januari vaak al de handdoek in de ring te gooien. In veel landen spreken mensen daarom over ‘Quitters Day’. Dat is de tweede vrijdag van januari waarop mensen massaal hun goede voornemens opgeven.

Bron: Thuisbezorgd/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Private Labelbeurs PLMA vult negen RAI-hallen met food

Vakbeurzen - Ruim 2.950 exposanten uit 70 landen gaan op 28 en 29 mei de beurshallen vullen van de RAI in Amsterdam. Negen hallen van het Amsterdam Convention Centre worden in beslag genomen door de foodbedrijven. De PLMA is daarmee de grootste foodvakbeurs in Nederland.

Lees bericht



REWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt

Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil  met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.

Lees bericht



Eerste gezamenlijke meting eiwittransitie supermarkten

Supermarkten - In Nederland is 39,7% van de eiwitten die we kopen in de supermarkt plantaardig en 60,3% dierlijk. Dit blijkt uit de eerste gezamenlijke Eiweet-meting van de supermarkten Aldi, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl en Plus, in samenwerking met de Green Protein Alliance en ProVeg Nederland.

Lees bericht

Royal Swinkels introduceert biologisch gebrouwen FreeBrew

Introductie - Royal Swinkels introduceert een caloriearme craft soda op basis van mout. FreeBrew is gemaakt van biologische ingrediënten en mouten van gerst, haver, tarwe en spelt. De alcoholvrije dorstlesser doorloopt hetzelfde brouwproces als bier, zonder dat er alcohol wordt gevormd, en komt in de smaken bloedsinaasappel, citroen en framboos.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid