Nationale Horecadag in het teken van Trots op de Horeca


Foto bij: SVH

Nationale Horecadag - Onlangs publiceerde L1NDA haar grootschalig onderzoek waarin naar voren kwam dat het aantal werkenden in de horeca weer op het niveau is van voor corona. Weliswaar met grote verschillen in sectoren, maar de algemene tendens is positief. Is er reden tot voorzichtige positiviteit en optimisme? Als je het aan de organisatie van de Nationale Horecadag vraagt wel, zij organiseren op 9 oktober de tweede editie van deze landelijke dag voor de horeca, met als thema Trots op de horeca. Daar de horeca nog steeds in zwaar weer verkeerd, is het goed om ook even het glas te heffen op onze mooie branche, zo vindt de organisatie.

Wim Jansen, CEO van L1NDA over de conclusies van het Hospitality Employment Monitor onderzoek: “De cijfers laten een sterke groei zien in het oosten van Nederland, waar binnenlands toerisme een sterke boost gaf aan de horeca. De Randstad en vooral regio Amsterdam blijft echter nog achter”. Op de vraag of Wim een belangrijke ontwikkeling ziet, antwoord hij: “Wij zien een toenemende vraag naar flexwerkers omdat ondernemers zo veel flexibeler kunnen op- en afschalen”. 

Stabilisering

Ook Directeur van Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) Ricardo Eshuis ziet enige stabilisering op de arbeidsmarkt en benadrukt dat er nog steeds sprake is van arbeidsmarktkrapte. “Het is belangrijk om ons te realiseren dat bediening medewerkers en koks nog steeds in trek zijn en dat er nog vacatures open staan. Tegelijkertijd moeten we naar de lange termijn kijken als branche; een deel van het ontslagen horecapersoneel vertrekt nu uit de horecabranche en stroomt ergens anders in. Als nieuwe instroom van medewerkers nu afneemt en wij over twee – drie jaar weer op pre – corona niveau zitten qua omzet, zullen wij een nog groter personeelstekort hebben”. Eshuis vindt het dan ook van belang dat wij ons als branche nog steeds inzetten op een gezonde instroom van nieuwe medewerkers – en hospitalitystudenten en aandacht blijven geven aan (bij)scholing van medewerkers.

Vertrouwen

Lars van Galen, SVH Meesterkok en Patron Cuisinier van ’t Lansink* zit in de ‘groene zone’ in het rapport van L1NDA; daar waar de werkgelegenheid is toegenomen de afgelopen maanden. Van Galen: “Vanaf het moment dat wij weer open mochten, waren wij volgeboekt. Ook nu nog is het elke avond druk en onze verwachting is dat dit zo blijft”. Reden voor het stabiele aantal couverts is volgens de Meesterkok ook het vertrouwen dat de gasten weer in de horeca hebben. “We hebben als branche laten zien ontzettend snel en goed gereageerd te hebben op de coronamaatregelen. Onze gasten weten dat het bij ons veilig is en dit vertrouwen zien we terug in het aantal gasten.

Kanttekening

Toch plaats columnist en spreker Maarten Wessels een belangrijke kanttekening: “Het is te begrijpen dat de horeca in het oosten van het land een opleving krijgt dankzij de vele staycations. We moeten echter waakzaam blijven dat er nog veel horeca is wat leunt op events en grote groepen. Als die nog steeds niet door mogen gaan later in het jaar, valt hier absoluut een groot deel van de omzet weg. Desondanks hebben we als branche laten zien stevig in onze schoenen te staan en op de Nationale Horecadag proost ik dan ook op onze prachtige branche en op alle horecaprofessionals”, aldus Wessels.

Trots

De organisatie van de Nationale Horecadag, waar zowel L1NDA als SVH partner van zijn, benadrukt dan ook dat deze editie geen feestdag zal zijn, maar wel een dag dat in het teken staat van trots. “Tegenover de grote impact van de coronamaatregelen, zien wij een enorm veerkrachtige horecabranche; een branche waar wij ongelofelijk trots op zijn. Wij roepen iedereen dan ook op om het glas te heffen op 9 oktober, om te proosten op de horeca, op alle ondernemers, medewerkers en natuurlijk alle gasten die vertrouwen hebben in onze mooie branche”, aldus de organisatie.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Vermaat verzorgde 11.000 gasten per dag tijdens F1 in Zandvoort

Catering – Nu het geluid van de F1 is verstomd en Zandvoort weer terug is gegeven aan de strandgasten, maakt Vermaat, een van de horecapartners van het driedaagse event de balans op; tijdens het raceweekend heeft het bedrijf in tien lounges zo’n 11.000 gasten per dag verzorgd met eten, drinken en gastvrijheid.

Lees bericht

Combinatie TAPP en Heineken geeft horecabedrijf insights

Insights - TAPP en bierbrouwer Heineken gaan samenwerken. Het bedrijf dat data verzamelt voorziet Nederlandse horecaondernemers van inzichten op basis van verkoopdata waarmee zij hun bedrijf beter kunnen laten aansluiten op de markt. Door de samenwerking komt de informatie van de scale-up op grote schaal beschikbaar.

Lees bericht






© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid