Nederlanders besteden €1,6 miljard aan supplementen


Sport- en eiwitproducten zijn ook steeds vaker te zien bij tankstations, zoals hier bij BP De Keizer in Hank aan de A27

Onderzoek - Ruim vier op de tien Nederlanders gebruikten het afgelopen jaar voedingssupplementen (41%). Vergeleken met 2022 is dat €200 miljoen meer. Ook de sport- en eiwitproducten zijn een duidelijk groeiproduct binnen de voedingssupplementen. Dit blijkt uit de tweede editie van de Healthy Lifestyle Monitor.

Bijna 6 miljoen Nederlanders (41%) gebruikten het afgelopen jaar voedingssupplementen zoals vitaminen en mineralen. Waarmee het percentage Nederlanders dat voedingssupplementen gebruikt nagenoeg gelijk ligt met 2022. Kruidensupplementen zoals kurkuma en gember werden door ruim 1,6 miljoen Nederlanders gebruikt (11%). In 2022 namen meer Nederlanders kruidensupplementen (14%). De Healthy Lifestyle Monitor waarin deze gegevens staan, is door Multiscope samengesteld op basis van gegevens van ruim 5.000 Nederlanders.

Huismerken

Gebruikers van voedingssupplementen uit het onderzoek geven ook vaak te kiezen voor huismerken. In de top vijf meest gekochte merken voedingssupplementen staan drie huismerken. Bijna drie op de tien gebruikers van voedingssupplementen kiezen voor het Kruidvat huismerk (29%). Daarop volgen Lucovitaal (16%) en Holland & Barrett (13%). Davitamon (11%) en Etos (4%) maken de top vijf compleet.

€200 miljoen

Jaarlijks wordt er €1,6 miljard besteed aan supplementen, waarvan €1,3 miljard aan voedingssupplementen en €300 miljoen aan kruidensupplementen. Hoewel het percentage gebruikers van voedingssupplementen constant is gebleven, steeg de markt het afgelopen jaar met €200 miljoen. In een toelichting laat Multiscope weten dat de sport- en eiwitproducten een duidelijke groei laten zien binnen de markt voor voedingssupplementen. Reden voor steeds meer sportscholen, gemakswinkels en tankstations om deze producten aan te bieden.

Bron: Multiscope/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘HEMA populairste keten voor koffie en lunch’

Onderzoek – HEMA is de populairste keten voor koffie en lunch in Nederland. Nederlanders halen ruim een kwart (27%) van de bestellingen af bij koffie- en lunchketens. De locatie vormt de belangrijkste keuzereden. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.

Lees bericht


Attractieparken scoren lager op bezoekersloyaliteit

Onderzoek – Attractieparken scoren lager op bezoekersloyaliteit dan dierentuinen. De top acht qua loyaliteit telt zeven dierentuinen. De Efteling is het enige attractiepark binnen de top acht. Aquaria scoren het laagst op loyaliteit. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.

Lees bericht

De Beren populairste restaurantketen Nederland

Onderzoek – De Beren is de best bezochte restaurantketen in Nederland (14%). Bovendien is De Beren de laatst bezochte keten voor 10% van de Nederlanders. Personen in de leeftijd van 18 tot en met 34 jaar bezoeken het vaakst een restaurantketen (65%).

Lees bericht

40% Nederlanders luncht achter bureau

Onderzoek - Uit onderzoek van Multiscope in opdracht van maaltijdbox Green Chef blijkt dat ruim 40 procent van de Nederlanders achter zijn of haar bureau luncht bij drukte. Als mensen thuiswerken ligt dat percentage nog hoger, namelijk op 49 procent. Bovendien blijkt dat bijna de helft van de ondervraagde vrouwen ongezonder eet door stress.

Lees bericht


Gemiddelde NPS Nederlandse koffie- en lunchketens is +57

Onderzoek – De grootste koffie- en lunchketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +57. Coffeelovers krijgt de hoogste score (+88). Bezoekers van koffie- en lunchketens met een hoge NPS nuttigen hun bestelling vaker ter plaatse dan dat ze deze afhalen.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid