Nederlandse horeca groeit met 2.500 locaties in 2,5 jaar


Door het matige weer de eerste zes maanden gaf de consument minder uit in de horeca

Analyse - Het aantal horecazaken neemt al jaren toe en daar is in de afgelopen 2,5 jaar geen einde aan gekomen. Wel is er een afname te zien van bars en cafés die geen eten serveren, mobiele verkooppunten en discotheken. Dat blijkt uit gegevens van Datlinq.

In juli dit jaar telde Nederland ruim 45 duizend eet- en drinkgelegenheden. In januari 2020 waren dat er nog zo'n 43 duizend. De groei komt voor een groot deel door de toename van het aantal fast casual restaurants en andere laagdrempelige eetgelegenheden (+37%). Ook zaken die zich alleen toeleggen op het bezorgen en laten afhalen van eten (+13%) zijn snel in aantal toegenomen. Ook is het aantal coffeebars (+40%) en ijssalons (+9%) sterk toegenomen.

Flevoland is de provincie waar de relatieve stijging het grootst is, met een plus van bijna 10 procent. Daarna volgen Noord- en Zuid-Holland met 7 % en Utrecht met 6%. In de 3 noordelijke provincies en Limburg was de groei het laagst met 2%.

In de gemeente Amsterdam is het aantal horeca zaken absoluut gezien het meest toegenomen, met een toename van 381. Ver daarna volgen Den Haag en Rotterdam, met een plus van 140 en 121 vestigingen.

Bron: Datlinq/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Starbucks heropent in vernieuwde Lounge 1 Schiphol

Luchthaven - Schiphol heeft er een nieuwe eyecatcher bij: een ruim 500 m² grote Starbucks in de onlangs vernieuwde Lounge 1. De vestiging telt zo’n 180 zitplaatsen en is gerealiseerd in samenwerking met Avolta AG (voorheen HMSHost, red.) en Starbucks. De koffieketen keert hiermee terug op exact dezelfde plek waar in 2007 de allereerste Starbucks van Nederland opende.

Lees bericht



NielsenIQ: Koreaanse keuken breekt door in Nederland

Analyse - De Koreaanse golf bereikt niet alleen de horeca, maar ook de supermarkten. Wat begon met K-pop en K-drama’s, vertaalt zich nu naar een stevige groei van Koreaanse producten in het Nederlandse retaillandschap. Korean BBQ, kimchi en gyoza zijn niet langer niche, maar mainstream aan het worden. Dat meldt Marten Suurmeijer, senior analist bij bureau NielsenIQ.

Lees bericht

Hoge prijzen zetten kusttoerisme onder druk

Horeca - De Nederlandse kust verliest terrein als toeristische bestemming door snel oplopende prijzen. Een gemiddeld dagje strand kost inmiddels rond de €100, wat buitenlandse en binnenlandse bezoekers doet uitwijken naar goedkopere alternatieven. Dat meldt Sjuk Akkerman van ING.

Lees bericht


Jarige De Echoput opent Wild Atelier en Grand Bistro Echo

Horeca - Ter gelegenheid van het 70-jarig jubileum heeft De Echoput twee nieuwe horecaconcepten geïntroduceerd: fine dining restaurant Wild Atelier, onder leiding van SVH Meesterkok Jonathan Zandbergen, en het vernieuwde Grand Bistro Echo, voorheen bekend als Restaurant De Echoput.

Lees bericht




© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid