Nederlandse horeca groeit met 2.500 locaties in 2,5 jaar
_1024_768_90.jpg)
Analyse - Het aantal horecazaken neemt al jaren toe en daar is in de afgelopen 2,5 jaar geen einde aan gekomen. Wel is er een afname te zien van bars en cafés die geen eten serveren, mobiele verkooppunten en discotheken. Dat blijkt uit gegevens van Datlinq.
In juli dit jaar telde Nederland ruim 45 duizend eet- en drinkgelegenheden. In januari 2020 waren dat er nog zo'n 43 duizend. De groei komt voor een groot deel door de toename van het aantal fast casual restaurants en andere laagdrempelige eetgelegenheden (+37%). Ook zaken die zich alleen toeleggen op het bezorgen en laten afhalen van eten (+13%) zijn snel in aantal toegenomen. Ook is het aantal coffeebars (+40%) en ijssalons (+9%) sterk toegenomen.
Flevoland is de provincie waar de relatieve stijging het grootst is, met een plus van bijna 10 procent. Daarna volgen Noord- en Zuid-Holland met 7 % en Utrecht met 6%. In de 3 noordelijke provincies en Limburg was de groei het laagst met 2%.
In de gemeente Amsterdam is het aantal horeca zaken absoluut gezien het meest toegenomen, met een toename van 381. Ver daarna volgen Den Haag en Rotterdam, met een plus van 140 en 121 vestigingen.
Bron: Datlinq/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Starbucks heropent in vernieuwde Lounge 1 Schiphol
Luchthaven - Schiphol heeft er een nieuwe eyecatcher bij: een ruim 500 m² grote Starbucks in de onlangs vernieuwde Lounge 1. De vestiging telt zo’n 180 zitplaatsen en is gerealiseerd in samenwerking met Avolta AG (voorheen HMSHost, red.) en Starbucks. De koffieketen keert hiermee terug op exact dezelfde plek waar in 2007 de allereerste Starbucks van Nederland opende.
Lees berichtLightspeed introduceert AI-tool ‘Benchmarks & Trends’
Introductie - Lightspeed, leverancier van kassa- en betaaloplossingen voor de horeca, lanceert de AI-tool Benchmarks & Trends. Met deze nieuwe functionaliteit krijgen horecaondernemers toegang tot realtime data over de prestaties van vergelijkbare horecabedrijven in hun omgeving.
Lees berichtNielsenIQ: Koreaanse keuken breekt door in Nederland
Analyse - De Koreaanse golf bereikt niet alleen de horeca, maar ook de supermarkten. Wat begon met K-pop en K-drama’s, vertaalt zich nu naar een stevige groei van Koreaanse producten in het Nederlandse retaillandschap. Korean BBQ, kimchi en gyoza zijn niet langer niche, maar mainstream aan het worden. Dat meldt Marten Suurmeijer, senior analist bij bureau NielsenIQ.
Lees berichtHoge prijzen zetten kusttoerisme onder druk
Horeca - De Nederlandse kust verliest terrein als toeristische bestemming door snel oplopende prijzen. Een gemiddeld dagje strand kost inmiddels rond de €100, wat buitenlandse en binnenlandse bezoekers doet uitwijken naar goedkopere alternatieven. Dat meldt Sjuk Akkerman van ING.
Lees berichtJarige De Echoput opent Wild Atelier en Grand Bistro Echo
Horeca - Ter gelegenheid van het 70-jarig jubileum heeft De Echoput twee nieuwe horecaconcepten geïntroduceerd: fine dining restaurant Wild Atelier, onder leiding van SVH Meesterkok Jonathan Zandbergen, en het vernieuwde Grand Bistro Echo, voorheen bekend als Restaurant De Echoput.
Lees berichtNieuw convenant servicekosten biedt horeca grip en duidelijkheid
Convenant - Tien brancheorganisaties, waaronder Koninklijke Horeca Nederland en het Vakcentrum, hebben tijdens vastgoedbeurs PROVADA een nieuw convenant voor servicekosten ondertekend. Hiermee worden afspraken over servicekosten in winkel- en horecapanden transparanter, eerlijker en beter onderbouwd.
Lees bericht