Ondanks aangescherpte regels goede Free From Expo 2021
Beurzen - Ondanks de aangescherpte maatregelen als gevolg van de toenemende coronabesmettingen, opende Free From Food Expo 2021 eind november toch haar deuren in de Amsterdamse RAI. Vierduizend internationale foodprofessional bezochten de tweedaagse foodexpo en beoordeelden de beurs desondanks als ‘sfeervol, inspirerend en van hoge kwaliteit’.
Het was spannend of de beurs doorgang kon hebben, laat ook organisator Ronald Holman van Expo Business Communications weten. ‘Dankzij ons stevige Covid-19 protocol hebben de we beurs onder de meest veilige omstandigheden toch kunnen voortzetten,” aldus Holman. Hij is vooral blij dat de organisatie er in is geslaagd op de beurs een prettige sfeer te creëren, ook al was het in een afgeslankte versie, en toch voldoende kwaliteit te brengen om de beurs als relevant aan te merken.
Duurzaamheid
De tweedaagse Free From Food Expo draaide om innovatie en duurzaamheid in de voedingsindustrie, met een hoofdrol voor biologisch, vegan en plantaardig en voedingsmiddelen zonder zuivel, toegevoegde suikers en gluten. Producten die door toenemende zorgen over het klimaat en het groeiende besef van het belang van gezonde voeding steeds meer mainstream worden. Om het retail- en foodservice assortiment nog beter aan te laten sluiten op deze vraag en de productontwikkeling te versnellen, creëerde Free From Functional & Health Ingredients 2021 een internationale verbindingsplek voor foodprofessionals uit alle vakgebieden. Van category managers en inkopers, tot fabrikanten, marketeers en voedingstechnologen.
Internationaal
Vanuit de Nederlandse en Belgische markt waren branche breed belangrijke spelers aanwezig, zoals Albert Heijn, Nestlé, Unilever, Carrefour, KLM Catering, Picknick, Click en de snel opkomende quick commerce organisatie Gorillas. Ook brachten landenpaviljoens trends en inzichten van over de hele wereld. Van Oostenrijk, Litouwen en Finland tot Tunesië, de Verenigde Staten en Denemarken, dat wereldwijd vooroploopt in veganistische en vrij van-producten. De Deense ambassadeur Jarl Kåre Frijs-Madsen heeft de expo dan ook geopend.
Twee edities in 2022
De volgende Amsterdam-editie staat gepland voor najaar 2022, wederom in de Rai. DE beurs kent ook nog een Spaanse editie, die op 7 en 8 juni 2022 wordt gehouden in Fira de Barcelona in het Spaanse Barcelona.
Bron: Free From Food/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Merendeel hoger onderwijs draagt bij aan eiwittransitie
Onderwijscatering - Bijna alle Nederlandse universiteiten en hogescholen (88%) nemen maatregelen die bijdragen aan de eiwittransitie. Daarnaast heeft 41% een doelstelling opgesteld met betrekking tot meer plantaardig voedsel op de campus. Dat laat ProVeg weten na onderzoek in een nieuwsupdate.
Lees berichtKarma Kebab opent vestiging in Amsterdam
Formulenieuws – Wat ooit als experiment op festival Lowlands begon in 2018 is nu uitgegroeid tot echte foodformule. Naast de grote flagship-locatie in Utrecht is er nu een nieuw restaurant in Amsterdam geopend. En stappen naar het openen van meer locaties de komende jaren worden gezet.
Lees berichtEfteling zet meer in op duurzaamheid en plantaardig
Leisure – Attractiepark De Efteling zet meer in op duurzaamheid en gaat meer plantaardige producten aanbieden. Zowel op het park als in de hotels en de resorts zijn de komende maanden vaker vegetarische opties te zien. Dat meldt website Loopings.
Lees berichtRoyal Swinkels opnieuw ‘Sustainable Brewery of the Year’
Brouwerij - Royal Swinkels valt twee keer in de prijzen bij de Icons of Beer 2024. Voor het tweede jaar op rij wint het familiebedrijf de titel ‘Sustainable Brewery of the Year’. Daarnaast wordt de inzet van Sustainability Manager Marthijn Junggeburth bekroond met de titel ‘Sustainability Officer of the Year’.
Lees berichtGarden Gourmet komt met plantaardige witvis
Introductie - Garden Gourmet introduceert deze week zijn plantaardige alternatief voor witvis op de Nederlandse markt. Het plantaardige merk introduceert ‘Marine-Style Crispy Filet’ en ‘Marine-Style Crispy Nuggets’ en breidt hiermee zijn portfolio van plantaardige producten uit.
Lees berichtBoermarke lanceert ‘Vairy’ en start in foodservice
Introductie - Na een succesvolle start in supermarkten introduceert Boermarke nu het volledige plantaardige assortiment in de foodservicesector, onder de naam ‘Vairy’. Boermarke verkoopt plantaardige kaas, yoghurt en ijs bij supermarkten in 24 Europese landen. Nu komen daar bedrijven uit de foodservicebranche bij.
Lees bericht