Onderzoek toont aan: kleurgebruik beïnvloedt restaurantbeleving


Horeca - Kleuren die in een restaurant worden gebruikt hebben effect op de beleving van de bezoekers aan de locatie. De kleur groen past het beste bij de lunch of tijdens een koffiepauze, een diner of een avond uit worden geassocieerd met zwart en bruin is een gepaste kleur voor traditionele horecazaken. Dit blijkt uit onderzoek van Tork, onderdeel van personal care fabrikant SCA. Van de talrijke elementen die een restaurantbeleving beïnvloeden, wordt de impact van kleurgebruik in het interieur van de eetruimte nog wel eens onderschat. De mens is visueel ingesteld; kleuren hebben een direct effect op de psychologische gemoedstoestand en het gedrag van de mens. Uit het onderzoek blijkt dat verschillende kleuren duidelijke, terugkerende psychische patronen veroorzaken, wat betreft stemming en emoties. Daarnaast blijkt dat de diverse kleuren een cognitieve link tot stand brengen met verschillende soorten maaltijden en restaurantbelevingen: van een romantische date tot een formele zakenlunch. Kleurprofielen Op basis van alle data en bevindingen konden aan de hand van de diverse horecasettings specifieke kleurprofielen worden geïdentificeerd. Zo heeft de kleur groen een herstellend en verkwikkend effect en is een kleur die goed zou passen bij de lunch of tijdens een koffiepauze met mensen die je goed kent. Een verfijnd diner of een avondje uit worden geassocieerd met zwart. Daarentegen is de kleur minder geschikt voor zakelijke settings. Het onderzoek toont aan dat bruin een gepaste kleur is voor traditionele horecazaken. Bovendien is het een neutrale kleur die gemakkelijk combineert met andere kleuren. Rijker “Kleuren maken het leven rijker en dat geldt ook voor je restaurantinterieur. Hoe zit het bijvoorbeeld met de kleur van je tafelaankleding?”, zegt Renée Remijnse, marketing manager bij Tork. “Als Europa’s grootste producent van producten voor tafelaankleding willen we nagaan hoe onze kleuren kunnen bijdragen aan de restaurantbeleving van de gasten, die onze producten gebruiken. Dit stelt ons in staat een beter advies te geven aan horecaondernemingen. Denk bijvoorbeeld aan de optie om voor de lunch andere kleuren te gebruiken op tafel dan 's avonds. Door slim met kleur te werken kun je vaak meer bereiken dan het gebruik van ingewikkelde, en tijdrovende vouwwijzen.” Horeca - Kleuren die in een restaurant worden gebruikt hebben effect op de beleving van de bezoekers aan de locatie. De kleur groen past het beste bij de lunch of tijdens een koffiepauze, een diner of een avond uit worden geassocieerd met zwart en bruin is een gepaste kleur voor traditionele horecazaken. Dit blijkt uit onderzoek van Tork, onderdeel van personal care fabrikant SCA. Van de talrijke elementen die een restaurantbeleving beïnvloeden, wordt de impact van kleurgebruik in het interieur van de eetruimte nog wel eens onderschat. De mens is visueel ingesteld; kleuren hebben een direct effect op de psychologische gemoedstoestand en het gedrag van de mens. Uit het onderzoek blijkt dat verschillende kleuren duidelijke, terugkerende psychische patronen veroorzaken, wat betreft stemming en emoties. Daarnaast blijkt dat de diverse kleuren een cognitieve link tot stand brengen met verschillende soorten maaltijden en restaurantbelevingen: van een romantische date tot een formele zakenlunch. Kleurprofielen Op basis van alle data en bevindingen konden aan de hand van de diverse horecasettings specifieke kleurprofielen worden geïdentificeerd. Zo heeft de kleur groen een herstellend en verkwikkend effect en is een kleur die goed zou passen bij de lunch of tijdens een koffiepauze met mensen die je goed kent. Een verfijnd diner of een avondje uit worden geassocieerd met zwart. Daarentegen is de kleur minder geschikt voor zakelijke settings. Het onderzoek toont aan dat bruin een gepaste kleur is voor traditionele horecazaken. Bovendien is het een neutrale kleur die gemakkelijk combineert met andere kleuren. Rijker “Kleuren maken het leven rijker en dat geldt ook voor je restaurantinterieur. Hoe zit het bijvoorbeeld met de kleur van je tafelaankleding?”, zegt Renée Remijnse, marketing manager bij Tork. “Als Europa’s grootste producent van producten voor tafelaankleding willen we nagaan hoe onze kleuren kunnen bijdragen aan de restaurantbeleving van de gasten, die onze producten gebruiken. Dit stelt ons in staat een beter advies te geven aan horecaondernemingen. Denk bijvoorbeeld aan de optie om voor de lunch andere kleuren te gebruiken op tafel dan 's avonds. Door slim met kleur te werken kun je vaak meer bereiken dan het gebruik van ingewikkelde, en tijdrovende vouwwijzen.”

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid