Paulig wil koploper worden in duurzaamheid


Achtergrond - Paulig, het van origne Finse moederbedrijf achter Tex Mex merk Santa Maria en de plantaardige eiwitbron Pulled Oats van Gold&Green kondigde onlangs aan om koploper te worden als het gaat om duurzaamheid. Zo hebben zij de ambitie om in 2030 70% van de netto-omzet te halen uit producten en diensten die de gezondheid en het welzijn van mensen en de planeet waarborgen. In Nederland wordt Paulig vertegenwoordigd door topman Arthur Ham. Als Country Manager Retail & Out of Home Benelux van de ‎Paulig Group legt hij uit waarom het bedrijf juist nu met die ambitie komt.

Paulig heeft haar duurzaamheidsprogramma ‘Paulig Sustainability Approach 2030’ gebaseerd op een drietal geformuleerde Sustainable Development Goals (SDG's) van de Verenigde Naties: Waardig werk en economische groei, Verantwoorde consumptie en productie en Klimaatactie. De totale lijst was uitgebreider, maar het Finse bedrijf wilde zich op deze doelen richten omdat die het dichtst aan liggen waar het bedrijf voor staat. De ambitie om in 2030 70% van de netto-omzet te halen uit producten en diensten die de gezondheid en het welzijn van mensen en de planeet waarborgen, past volledig in de doelstelling om meer te verschuiven naar een verantwoorde consumptie. Zo blijft het voor Paulig bijvoorbeeld een continu aandachtspunt om de hoeveelheid suiker, zout en conserveermiddelen in producten te verminderen. Maar werkt Paulig ook structureel aan het verkleinen van de ecologische voetafdruk en wil het consumenten inspireren om duurzame keuzes te maken.

Aandacht voor broeikasgassen en de ontwikkeling van verpakkingen maken ook onderdeel uit van de duurzaamheidsstrategie. Het bedrijf heeft uitgesproken om tegen 2030 de uitstoot van broeikasgassen door eigen activiteiten met 80% en door de waardeketen met 50% te hebben verminderd. Eenzelfde ambitie is ook voor verpakkingen neergelegd, namelijk dat in 2030 alle verpakkingen gemaakt zullen zijn van hernieuwbare of gerecyclede materialen. Daarnaast wil Paulig een eerlijke en inclusieve partner en werkgever zijn in de gehele waardeketen. De koffie, waarmee het bedrijf niet in Nederland actief is, is al voor 100% afkomstig uit geverifieerde duurzame bronnen en het bedrijf streeft ernaar om dit uit te breiden naar andere grondstoffen. Het doel is dat in 2030 100% van de grondstoffen uit risicovolle gebieden afkomstig is uit door externe partijen geverifieerde duurzame bronnen.

Opmerkelijk dat Paulig juist in deze coronatijd met deze ambitie komt, dus waarom nu?

Onze duurzaamheidsdoelstellingen hebben altijd bovenaan onze agenda gestaan. De coronasituatie heeft ons er extra aan herinnerd dat we ons dagelijkse leven zoals we het kennen niet zomaar voor lief mogen nemen. Onze planeet en zijn bewoners zijn kwetsbaar. Duurzaamheid kan daarom niet op pauze, of in de wacht worden gezet. Zeker niet als het gaat om bijvoorbeeld gezondheid, veiligheid en het milieu. Wij vonden dit daarom een goed moment om onze strategie te lanceren en onze stakeholders bewust te maken van onze ambities en onze inspanningen om deze uitdagende doelen te behalen.

Is de doelstelling dat '70% van de netto-omzet van het bedrijf afkomstig zal zijn van producten en diensten die de gezondheid en het welzijn van mensen en de planeet waarborgen' niet erg subjectief, want hoe meet je dat?

Wat betreft doelstellingen over gezondheid en voeding (bijv. de hoeveelheid zout en suiker), zijn onze criteria gebaseerd op onder andere de WHO-criteria. Daarnaast moeten, om onze doelen te behalen, ook onze ambitieuze doelstellingen op het gebied van broeikasgasreductie worden behaald. Paulig is een van de voorlopers in de voedingsindustrie. Wij hebben ons gecommitteerd aan het vaststellen van wetenschappelijk onderbouwde doelen, in overeenstemming met het akkoord van Parijs om de opwarming van de aarde tot 1,5 graden Celsius te beperken. Onze ambitie is om tegen 2030 de uitstoot van broeikasgassen door eigen activiteiten met 80% en door de waardeketen met 50% te hebben verminderd. Het doel is om de wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen in 2020 te laten valideren door het initiatief Science Based Targets.

Hoe liggen de verdelingen in volume en omzet tussen de verschillende merken bij Paulig in Retail en Foodservice?

In Nederland is Retail voor Santa Maria het grootste kanaal. Dit is het kanaal waar we al jarenlang actief zijn en met focus bouwen aan ‘1x vaker Tex Mex op het menu’. Sinds 2018 hebben we een gespecialiseerd Foodservice team, waardoor Foodservice op dit moment aan een inhaalslag bezig is.

Gold&Green is begin 2019 in Nederland geïntroduceerd tijdens de Horecava en pas later in het jaar in Retail. Hierdoor zien we dat de omzetten van Gold&Green in beide kanalen gelijk op lopen.

De merken zijn redelijk succesvol binnen Out-of-Home en Foodservice. Wat is daar over te zeggen voor Santa Maria?

We zien een aantal trends en ontwikkelingen in OOH/Foodservice: opkomst Streetfood/Tex Mex, food sharing, tekort aan personeel en de behoefte aan kwaliteit en signature dishes. Het Santa Maria assortiment biedt de chef oplossingen om op deze trends in te spelen, waardoor we volop kansen zien om het merk verder te laten groeien.

En wat over Gold & Green?

Pulled Oats van Gold&Green is voor Foodservice nieuw geïntroduceerd in Nederland begin 2019. Het is dus een nieuw merk, maar we merken dat hier heel veel interesse in is vanuit Foodservice. De vraag naar meer plantaardige alternatieven neemt toe en Pulled Oats speelt hier perfect op in. Het is veelzijdig, kan door de chef zelf op smaak gebracht worden en is een soja-vrij alternatief. Hierdoor is het een ideale toevoeging aan de menukaart en een perfect alternatief voor vlees. Het eerste introductiejaar is zeer succesvol verlopen.

De merken werken ook veel samen met andere partijen, is daarover wat te melden en hoe succesvol zijn die samenwerkingen of zijn ze geweest?

We werken inderdaad in zowel Retail als Foodservice veel samen met andere partijen. We geloven heel erg in de kracht hiervan, indien relevant voor de consument en klant. We doen dit bijvoorbeeld bij instore demonstraties, zoals een recente samenwerking met Zon fruits & vegetables en Santa Maria waardoor we de consument inspiratie geven voor een lekkere en voedzame maaltijd. Ook verbinden we ons aan duurzame initiatieven die we een warm hart toedragen en passen bij het merk, zoals de Nationale Week Zonder Vlees. Zo laten we aan Nederland zien dat Tex Mex ook heel goed vega kan.

Welke plannen liggen er voor de verschillende merken, naast de ambitie van verduurzamen?

We zien volop kansen voor beide merken in beide kanalen om te groeien, we blijven bouwen aan 1x vaker Tex Mex voor Santa Maria en voor Gold&Green het versnellen van de eiwittransitie. Bovendien komen er voor beide merken een aantal mooie innovaties aan die de consument en Foodservice klanten inspireren met smaakvolle en afwisselende maaltijden.

Gaat de koffie van Paulig nog een grotere rol spelen? Koffie is niet alleen een groot product in Nederland, maar verduurzaming en de garantie van koffie van eerlijke bonen is voor veel koffieketens ook een heel belangrijk gegeven?

Duurzaamheid is absoluut heel belangrijk in de koffie categorie. Paulig is één van de meest duurzame koffiebranderijen in de wereld, waarbij 100% van onze koffie afkomstig is van bronnen die duurzaam geverifieerd zijn. Dit betekent dat al onze koffie afkomstig is van geverifieerde partnerprogramma’s of gecertificeerde duurzame bronnen. De focus van deze programma’s ligt op het verbeteren van het levensonderhoud van de boeren en het waarborgen van de continuïteit van de koffieteelt en het verder ontwikkelen van de lokale gemeenschap. In de toekomst is ons doel bijvoorbeeld om duurzame landbouwpraktijken te promoten. Voor Nederland specifiek zijn er op de korte termijn geen plannen met betrekking tot koffie.

Veel producten van Paulig lenen zich voor een meer conceptmatige aanpak, wat is er op dat vlak te verwachten?

Het klopt inderdaad dat onze producten zich goed lenen voor een conceptmatige aanpak, sterker nog, dat is de manier waarop wij werken. Kijk bijvoorbeeld naar de recente lancering van een nieuw concept in OOH/Foodservice: No Forks – een concept waarin we de horeca laten zien hoe ze in slechts een aantal stappen een margerijke ‘perfect serve’ aan hun gasten kunnen aanbieden, volledig in lijn met de trends in Foodservice.

Een ander voorbeeld is de synergie tussen Santa Maria Tex Mex en Gold&Green, waarbij Pulled Oats als eiwitcomponent een perfecte match is met het uitgebreide assortiment aan kruidenmixen, sauzen en tortilla’s. Een combinatie tussen de twee geeft een verrassend duurzame en voedzame maaltijd.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Suiker Unie heet voortaan Cosun Beet Company

Naamswijziging – Na 54 jaar verandert Suiker Unie haar naam in Cosun Beet Company. De nieuwe bedrijfsnaam sluit beter aan bij de strategie die het bedrijf voorstaat, laat CEO Paul Mesters weten. Het bedrijf wil de focus leggen op een circulaire economie met de biet in de hoofdrol.

Lees bericht

Mondelēz op schema met duurzaamheidsdoelstelling 2025

Duurzaamheid – Mondelēz International zet enorme stappen in het realiseren van de doelstellingen om de productie en grondstoffen verder te verduurzamen en het assortiment aan te laten sluiten op meer verantwoord snacken. Het bedrijf ligt of op schema of voor op de doelstellingen, maar loopt in ieder geval op schema voor ambitieuze doelstellingen voor 2025.

Lees bericht

‘Maaltijdbox-kokers verspillen 21% minder voedsel’

Duurzaamheid – Huishoudens die gebruik maken van een maaltijdbox verspillen 21% minder voedsel, dan wanneer zelf de boodschappen worden gedaan in een supermarkt. Dit cijfer weegt daarom mee in het duurzaamheidsrapport van maaltijdbezorger HelloFresh. Net als de elektrische bezorging in de binnenring van Amsterdam.

Lees bericht

‘Duurzaamheid niet bepalend bij keuze eventlocatie’

Onderzoek – Bij de keuze van een evenementlocatie blijkt duurzaamheid onderaan het prioriteitenlijstje te staan. Als de keuze echter eenmaal is gemaakt dan is een duurzaam aanbod wel belangrijk. Dat meldt Theater Amsterdam naar aanleiding van een onderzoek onder B2B eventmanagers naar de rol die duurzaamheid speelt bij het kiezen van een evenementenlocatie.

Lees bericht


Nieuw Smaakmakers-label bestemd voor duurzame horecazaken

Duurzaamheid – Energieleverancier Vattenfall en HorecaNederland.TV introduceren een label dat horecazaken moet motiveren energiebewust en duurzaam te gaan ondernemen. “Met het Smaakmakers-label kunnen horecazaken laten zien dat ze hun steentje bijdragen,” zegt Roderick Glerum, commercieel directeur Vattenfall.

Lees bericht

Horecavakbeurs Horecava laat zien dat foodservice leeft

Beurzen - De 64e editie van de Horecava eindigde donderdag 16 januari met een recordaantal bezoekers. In totaal bezochten 75.000 foodserviceprofessionals de nationale vakbeurs, een groei van ruim 6% ten opzichte van de vorige editie. Volgens de organisatie steeg het aantal bedrijven dat de beurs bezocht met 9%, in lijn met het stijgende aantal horecaondernemers in Nederland. De drukte op de beursvloer de afgelopen...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid