Picnic plant honderden bomen bij start Rotterdamse voedselbos
Online supermarkt – Ruim tweehonderd klanten, collega’s en partners van Picnic hebben zaterdag met het planten van 1500 bomen de aftrap gegeven voor het voedselbos van de online supermarkt in de Schiebroekse Polder, aan de Noordrand van Rotterdam. De komende jaren worden er nog duizenden bomen geplant op het terrein van twee hectare groot. Het voedselbos is het eerste dat geplant wordt vanuit de coalitie Rotterdam de boer op!, waar Picnic en Natuurmonumenten partner in zijn.
Picnic kondigde het voedselbos aan bij zijn vijfjarig bestaan eind 2020. Picnic werkt samen met Natuurmonumenten en de gemeente Rotterdam binnen het programma Rotterdam de boer op! (mede mogelijk door de leden van de Nationale Postcode Loterij). Het aanplanten en onderhouden zal de komende zes jaar door medewerkers van Picnic gedaan worden. Het ontwerp is gemaakt door coöperatie Ondergrond.
Productie van voedsel
Het Picnic-voedselbos zal ruimte bieden voor ontmoeting, educatie en participatie op het gebied van natuur en voedsel. Het bos wordt een natuurlijk ecosysteem, maar gericht op de productie van voedsel. De komende tijd zal een combinatie van notenbomen, vruchtenstruiken en overige eetbare planten aangeplant worden, met als uitgangspunt educatie voor collega's, klanten, kinderen en leveranciers. Daarnaast staat het vergroten van de biodiversiteit centraal, kleine zoogdieren, vogels en insecten vinden hun thuis in het bos.
In het voedselbos worden voedselproductie, ecologische rijkdom en een hoge belevingswaarde gecombineerd. Wanneer er voldoende ervaring mee is opgedaan kan het initiatief worden vergroot. Michiel Muller, mede-oprichter van Picnic: “Wij zijn de moderne melkboer die duurzaam levert. We proberen ook de voedselvoorziening zelf duurzamer te maken door een kortere weg van boer naar bord. Een voedselbos geeft nieuwe inspiratie en is in lijn met het hele Picnic-team dat duurzaam wil ondernemen.”
Bron: Picnic/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Ontbijtmerk Yespers introduceert nieuwe granola’s
Introductie – Het duurzame ontbijtmerk Yespers heeft vier nieuwe granola’s geïntroduceerd. Het gaat om een viertal ontbijtproducten gemaakt van Nederlandse haver met gered fruit.
Lees bericht‘Picnic-klant bestelt steeds gezondere producten’
Analyse – Nederlanders kiezen steeds vaker voor gezonde boodschappen als fruit en zuivel. Conference peren, Griekse yoghurt en tropisch fruit behoorden het afgelopen jaar tot de snelste stijgers op het boodschappenlijstje bij Picnic. Dat blijkt uit een analyse van de online supermarkt op basis van bestelgegevens van ruim één miljoen Nederlandse huishoudens.
Lees berichtVerlies Picnic bijna verdubbeld door investeringen
Bezorging – Onlinesupermarkt Picnic heeft vorig jaar zijn verlies bijna verdubbeld. Het verlies van is vorig jaar gestegen van €114,7 mln naar €208,7 mln. Dat is vooral het gevolg van investeringen in de toekomstige groei van het bedrijf, zegt directeur Michiel Muller.
Lees berichtAssortiment Foodello inmiddels op 1000 producten
Online supermarkt - Een nieuwe mijlpaal voor online supermarkt Foodello. Hun assortiment omvat inmiddels 1000 restproducten die nog prima in orde zijn op het gebied van kwaliteit en veiligheid, om te verkopen aan consumenten. Foodello heeft als missie het verminderen van voedselverspilling.
Lees berichtPieter Pot bespaart 3 miljoen verpakkingen in 2022
Online supermarkt – Verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot heeft in 2022 ruim 3 miljoen verpakkingen bespaard. Dat is het grootste aantal sinds de oprichting in 2019. Onlangs nog voegde Pieter Pot ook Autodrop en Oldtimers toe aan het verpakkingsvrije assortiment. Voor volgend jaar wil het bedrijf verdubbelen, onder andere door gekoelde producten in circulaire verpakking mee te nemen.
Lees bericht‘Online supermarkten nemen de bezorgmarkt over’
Analyse - De populariteit voor online supermarkten is afgelopen jaar enorm gestegen. In één jaar zien de online supermarkten het zoekvolume naar hun bezorgservices 195% stijgen, terwijl de populariteit van de fysieke supermarkt met bijna 50% is gedaald. Dat blijkt uit het onderzoek naar online zoekgedrag dat het onderzoeksbureau RouteLogic heeft uitgevoerd.
Lees bericht