Picnic wil zelf arbeidsafspraken maken met werknemers


Formulenieuws – Online supermarkt Picnic gaat samen met zijn medewerkers in de fulfilment centers (FC’s) de arbeidsafspraken verder ontwikkelen. Het bedrijf heeft hierover al een aantal open dialoogsessies gehouden met een dwarsdoorsnede van de organisatie. De 3000 medewerkers van het bedrijf zouden voorstanders zijn van eigen arbeidsvoorwaarden. Picnic is een online supermarkt die geen winkels heeft, maar rechtstreeks aan klanten thuis levert. De FC’s van de bezorgdienst vallen daarom volgens Picnic niet binnen de werkingssfeer van de supermarkt-CAO. Het bedrijf  is daarnaast van mening dat de cao voor het supermarktbedrijf achterhaald is en – in het geval van Picnic - leidt tot onwenselijke situaties indien die zou worden toegepast. Onrechtvaardig Picnic richt de aandacht vooral op de onrechtvaardige effecten van de supermarkt-CAO. Zo zou volgens de bezorgdienst een student die op zondag werkt, twee keer zoveel verdienen als een alleenstaande moeder met twee kinderen die alleen door de week kan werken. “Dat is onrechtvaardig en dat vinden onze medewerkers van de FC’s ook”, aldus Michiel Muller, medeoprichter van Picnic. “Wij betalen ook toeslagen, maar die passen bij onze werkzaamheden en het ritme van de operatie. In supermarkten zie je bijvoorbeeld in het weekeinde alleen scholieren werken en geen vaste krachten. Dat zal nooit de bedoeling zijn geweest.” Picnic wil, volgens de topman, de ruimte hebben om verschillende behoeften van allerlei werknemers te kunnen bedienen, zowel met primaire als met secundaire arbeidsvoorwaarden die uiteraard binnen wet- en regelgeving passen. 3000 banen Volgens Muller weet de FNV, de vakbond waarmee het bedrijf in discussie is over de arbeidsvoorwaarden, dat de FC's van Picnic niet binnen de werkingssfeer van de supermarkt-CAO vallen, maar probeert de bond desondanks Picnic zwart te maken. “Veel e-commercebedrijven besteden hun magazijnfunctie uit, dat doen wij juist niet. In drie jaar tijd hebben wij 3000 banen gecreëerd,” aldus Muller. Binnen Picnic werken mensen met sterk uiteenlopende wensen. Sommigen willen 40 uur per week werken, anderen alleen als de kinderen naar school zijn, weer anderen af en toe één dag in de week omdat ze verschillende activiteiten willen hebben. Het bedrijf wil die verschillende wensen kunnen faciliteren. Zo wil Picnic toeslagen betalen op andere momenten en om andere redenen. Muller: “FNV Young & United zegt een hypermoderne CAO te willen, maar de supermarkt-CAO hoort in een museum. Het wordt de hoogste tijd om samen aan vernieuwing te werken“. Bron: Picnic/@FoodClicks Formulenieuws – Online supermarkt Picnic gaat samen met zijn medewerkers in de fulfilment centers (FC’s) de arbeidsafspraken verder ontwikkelen. Het bedrijf heeft hierover al een aantal open dialoogsessies gehouden met een dwarsdoorsnede van de organisatie. De 3000 medewerkers van het bedrijf zouden voorstanders zijn van eigen arbeidsvoorwaarden. Picnic is een online supermarkt die geen winkels heeft, maar rechtstreeks aan klanten thuis levert. De FC’s van de bezorgdienst vallen daarom volgens Picnic niet binnen de werkingssfeer van de supermarkt-CAO. Het bedrijf  is daarnaast van mening dat de cao voor het supermarktbedrijf achterhaald is en – in het geval van Picnic - leidt tot onwenselijke situaties indien die zou worden toegepast. Onrechtvaardig Picnic richt de aandacht vooral op de onrechtvaardige effecten van de supermarkt-CAO. Zo zou volgens de bezorgdienst een student die op zondag werkt, twee keer zoveel verdienen als een alleenstaande moeder met twee kinderen die alleen door de week kan werken. “Dat is onrechtvaardig en dat vinden onze medewerkers van de FC’s ook”, aldus Michiel Muller, medeoprichter van Picnic. “Wij betalen ook toeslagen, maar die passen bij onze werkzaamheden en het ritme van de operatie. In supermarkten zie je bijvoorbeeld in het weekeinde alleen scholieren werken en geen vaste krachten. Dat zal nooit de bedoeling zijn geweest.” Picnic wil, volgens de topman, de ruimte hebben om verschillende behoeften van allerlei werknemers te kunnen bedienen, zowel met primaire als met secundaire arbeidsvoorwaarden die uiteraard binnen wet- en regelgeving passen. 3000 banen Volgens Muller weet de FNV, de vakbond waarmee het bedrijf in discussie is over de arbeidsvoorwaarden, dat de FC's van Picnic niet binnen de werkingssfeer van de supermarkt-CAO vallen, maar probeert de bond desondanks Picnic zwart te maken. “Veel e-commercebedrijven besteden hun magazijnfunctie uit, dat doen wij juist niet. In drie jaar tijd hebben wij 3000 banen gecreëerd,” aldus Muller. Binnen Picnic werken mensen met sterk uiteenlopende wensen. Sommigen willen 40 uur per week werken, anderen alleen als de kinderen naar school zijn, weer anderen af en toe één dag in de week omdat ze verschillende activiteiten willen hebben. Het bedrijf wil die verschillende wensen kunnen faciliteren. Zo wil Picnic toeslagen betalen op andere momenten en om andere redenen. Muller: “FNV Young & United zegt een hypermoderne CAO te willen, maar de supermarkt-CAO hoort in een museum. Het wordt de hoogste tijd om samen aan vernieuwing te werken“. Bron: Picnic/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



‘Picnic-klant bestelt steeds gezondere producten’

Analyse  – Nederlanders kiezen steeds vaker voor gezonde boodschappen als fruit en zuivel. Conference peren, Griekse yoghurt en tropisch fruit behoorden het afgelopen jaar tot de snelste stijgers op het boodschappenlijstje bij Picnic. Dat blijkt uit een analyse van de online supermarkt op basis van bestelgegevens van ruim één miljoen Nederlandse huishoudens.

Lees bericht

Horeca akkoord met cao-onderhandelingsresultaat

Horeca - KHN is samen met FNV Horeca en CNV Vakmensen een nieuwe cao voor de horeca overeengekomen. Vandaag werd bekend dat de achterbannen akkoord zijn met het eerder bekendgemaakte onderhandelingsresultaat. Daarmee is de nieuwe Horeca-cao een feit. De nieuwe Horeca-cao gaat per 1 januari 2024 in en loopt tot en met 31 december 2024.

Lees bericht



Verlies Picnic bijna verdubbeld door investeringen

Bezorging – Onlinesupermarkt Picnic heeft vorig jaar zijn verlies bijna verdubbeld. Het verlies van is vorig jaar gestegen van €114,7 mln naar €208,7 mln. Dat is vooral het gevolg van investeringen in de toekomstige groei van het bedrijf, zegt directeur Michiel Muller.

Lees bericht

Assortiment Foodello inmiddels op 1000 producten

Online supermarkt - Een nieuwe mijlpaal voor online supermarkt Foodello. Hun assortiment omvat inmiddels 1000 restproducten die nog prima in orde zijn op het gebied van kwaliteit en veiligheid, om te verkopen aan consumenten. Foodello heeft als missie het verminderen van voedselverspilling.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid