Rotterdamse horecaondernemers willen autovrije zone


Coronamaatregel - Ondernemers in de Witte de Withstraat in Rotterdam pleiten voor een tijdelijke autovrije zone in hun straat. De ruimte zou dan ingezet kunnen worden voor het uitbreiden van de terrassen. Een plan daartoe is ingediend bij de gemeente. Dat meldt Rijnmond.nl vandaag.

Het plan van de ondernemers in deze populaire uitgaansstraat is een van de vele verzoeken die gedan zijn om de horeca, en dan met name de terrassen,  wat meer ruimte te geven. Gemeenten gaan hier verschillend mee om blijkt uit navraag bij ondernemers. Sommige gemeenten werken daar volop aan mee en vragen daarvoor zelfs geen leges of precariokosten, terwijl andere gemeenten juist heel terughoudend zijn. Alles hangt samen met de plaatselijke handhaving, veiligheid en openbare orde.

Rendabele invulling

Het zoeken naar een rendabele invulling van de anderhalvemeter op terrassen en in de horeca, en de beperking ten aanzien van het aantal mensen in het restaurant baart veel ondernemers zorgen of het bedrijf wel rendabel is open te houden. Zij vrezen aanzienlijke omzetdaling tegenover gelijkblijvende kosten. Vandaar dat er veel creativiteit ontstaat om regels en ruimte op te rekken. De eigen gemeenten spelen in het verkrijgen van goedkeuring daarvoor een belangrijke rol.

De ondernemers in de Witte de Withstraat stellen voor om hun straat tussen 10:00 uur en 02:00 uur volledig autovrij te maken. De terrassen kunnen dan met één meter op straat worden uitgebreid. Het plan heeft niet alleen de goedkeuring van de horecaondernemers, maar ook van de bewoners, volgens een ondernemer bij Rijnmond.nl.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



Steeds vaker worden flessen en blikjes ingeleverd

Statiegeld - Eén jaar na de invoering van statiegeld op blikjes, wordt op dit moment ongeveer 65% ingeleverd. Naar inschatting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit. Dit is in lijn met de verwachting. Dat laat Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, weten.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid