Schouten Europe en Grassa willen vleesvervangers van graseiwit


Henk Schouten (links) en Rieks Smook (Grassa) willen vleesvervangers ontwikkelen van graseiwit

Samenwerking - Met eiwit uit gras vleesvervangers ontwikkelen. Dát is het doel van de samenwerking tussen het Brabantse familiebedrijf Schouten Europe en het Noord-Limburgse Grassa. Graseiwit is een geschikt alternatief voor soja, een ingrediënt dat nu vaak in vleesvervangers wordt gebruikt. Grassa en Schouten gaan de komende jaren de toepassingsmogelijkheden van graseiwit in vleesvervangers, onderzoeken en testen.

“Graseiwit heeft een enorme potentie”, aldus Rieks Smook, directeur van Grassa in Afferden. “Gras brengt 2,5x zoveel eiwit op per hectare in vergelijking met soja en de beschikbaarheid is enorm”. Graseiwit is, volgens beide partijen, een hoogwaardig, lokaal en schaalbaar alternatief voor soja. Bovendien zorgt graseiwit ten opzichte van andere eiwitbronnen voor een enorme reductie van de CO2 voetafdruk.

Minder stikstof

Maar er zitten meer voordelen aan de toepassing van Schouten en Grassa. Smook: “Een koe zet slechts 30 procent van het graseiwit om in melk en vlees. Zeventig procent wordt omgezet in mest. Grassa haalt vooraf een deel van die overtollige eiwitten uit het gras. Het restproduct, ontsloten gras, eet de koe. Zo wordt het eiwit dat in gras zit, optimaal benut”. Naast dat er 50% meer eiwit van dezelfde hectare land wordt gewonnen, wordt ook het stikstofprobleem aan de bron aangepakt. De import van soja wordt vervangen door graseiwit en door minder eiwit in het ontsloten gras, stoten de koeien minder stikstof (ammoniak) uit.

Eiwittransitie

 “Als pionier en innovator in de markt van vleesvervangers, zijn wij steeds op zoek naar interessante eiwitbronnen die bij kunnen dragen aan die eiwittransitie”, aldus Henk Schouten, eigenaar van Schouten Europe. “Eiwit uit gras vinden wij dus zeer interessant. Het is onze ambitie om duurzame en lokale ingrediënten te gebruiken in onze producten. Het partnership met Grassa is daarom een mooie stap voor ons bedrijf. Onze productontwikkelaars zullen de komende jaren samen met Grassa de toepasbaarheid van graseiwit in vleesvervangers onderzoeken.’’

Novel Food

Nieuwe voedingsmiddelen of ingrediënten worden op veiligheid gecontroleerd door de Europese Voedselveiligheid Autoriteit (EFSA) en komen pas op de markt als ze zijn goedgekeurd. Graseiwit valt ook onder deze zogenaamde Novel Foods. Grassa en Schouten verwachten dat er goedkeuring komt voor de humane consumptie van graseiwitten. Daarom investeren beide bedrijven nu al gezamenlijk in onderzoek en productontwikkeling. Grassa en Schouten verwachten dat er goedkeuring komt voor de humane consumptie van graseiwitten.

Bron: Schouten Europe/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



REWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt

Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil  met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.

Lees bericht


Eerste gezamenlijke meting eiwittransitie supermarkten

Supermarkten - In Nederland is 39,7% van de eiwitten die we kopen in de supermarkt plantaardig en 60,3% dierlijk. Dit blijkt uit de eerste gezamenlijke Eiweet-meting van de supermarkten Aldi, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl en Plus, in samenwerking met de Green Protein Alliance en ProVeg Nederland.

Lees bericht


Sfeervolle Belgische Tavola laat bezoekers echt genieten

Vakbeurs – Aan culinaire hoogtepuntjes geen gebrek op de Belgische vakbeurs Tavola in Kortrijk. Dit driedaagse horecaevenement trekt traditioneel ook altijd veel Nederlandse vakbezoekers. Belangrijkste reden is dat de horecabeurs veel specialiteiten laat zien en de foodprofessional ook echt kan genieten van de kwaliteit van de producten.

Lees bericht

Jumbo Supermarkten stopt met de vers vleespromoties

Supermarkten - Jumbo stopt als eerste supermarktketen met vleespromoties in al haar winkels en online in Nederland. Dit besluit draagt bij aan het streven om in 2030 60% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong te laten zijn en 40% van dierlijke ingrediënten. Het gaat om de vers vleespromoties , niet die van vleeswaren.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid