Schouten Europe introduceert nieuwe vleesvervangers


Plantaardig - Het Nederlandse familiebedrijf Schouten Europe B.V. in Giessen introduceert deze maand plantaardige kip- en rundstukjes, die moeten dragen aan de overgang naar een voedselsysteem dat sterker op planten steunt dan op dieren.

Het terugdringen van de consumptie van vlees wordt wereldwijd gezien als één van de belangrijkste pijlers om de klimaatverandering tegen te gaan, aldus Schouten. Met name de productie van rundvlees heeft een negatieve impact op het milieu. De CO2-voedselafdruk van runvlees is enorm, volgens het bedrijf uit Giessen.

Met de plantaardige kip- en rundstukjes voegt Schouten twee belangrijke producten toe aan het assortiment. R&D directeur Niek-Jan Schouten: “Er waren al diverse kip- en rundstukjes op de markt maar wij vonden dat het beter kon. Zeker met dit soort producten is het belangrijk dat de consument geen concessies hoeft te doen op smaak en textuur. Wij hebben gewerkt aan producten waarvan wij verwachten dat ze zelfs beter gewaardeerd worden dan echte kip en rund’’.

Eiwitrijk

De plantaardige kip- en rundstukjes van Schouten bevatten respectievelijk 18,3 en 22,7 gram eiwit per 100 gram en zijn gemaakt van plantaardige eiwitten uit soja, tarwe en erwten. De kipstukjes bevatten geen soja. De producten bevatten weinig verzadigd vet en zout en zijn te verwerken in gerechten. Schouten stelt de producten de komende maanden wereldwijd voor aan geïnteresseerde partijen binnen de retail, het out-of-home kanaal en de voedselverwerkende industrie.

Grote productgroepen

Volgens onderzoeksbureau Markets and Markets vormen de productsegmenten kipvervangers en rundvervangers wereldwijd veruit de grootste productgroepen binnen de markt voor vleesvervangers. Het marktonderzoeksbureau verwacht dat het vervangen van kip in 2025 een omzet van ruim 13 miljard USD vertegenwoordigt en het vervangen van rund ruim 6 miljard USD.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

LikeMeat bedankt Haarlem met plant-based kipburgers

Actie - Op vrijdag 2 september sprak Haarlem zich uit: vanaf 2024 zijn er in die gemeente geen vleesreclames meer te zien in de openbare ruimte. Hiermee heeft de stad een wereldwijde primeur te pakken. Het plant-based merk LikeMeat bedankte Haarlem met gratis Like Chicken Burgers.

Lees bericht


Nestlé lanceert KitKat Vegan in 15 landen

Zoetwaren - Na diverse pilots in een aantal landen vorig jaar, introduceert Nestlé in 2022 de vegan versie van KitKat in 15 landen. De nieuwe vegan KitKat wordt geproduceerd in de chocoladefabriek in Hamburg en wordt verkocht in onder meer Duitsland, UK, Frankrijk, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Finland, Polen, Letland, Estland, Litouwen, Polen en Nederland.

Lees bericht

Volgend jaar eerste Veggie Challenge LIVE

Event – Op vrijdag 31 maart en zaterdag 1 april volgend jaar vindt in de Werkspoorkathedraal in Utrecht de eerste Veggie Challenge Live plaats. Dit 100% plantaardige lifestyle event wordt georganiseerd door ProVeg Nederland en MTM Events & Exhibitions, de organisator van Gastvrij Rotterdam.

Lees bericht

Nieuwe WUR-methode haalt Rubisco-eiwit uit tomatenblad

Plantaardig - Wageningse onderzoekers zijn er als eerste ter wereld in geslaagd het hoogwaardige Rubisco-eiwit te winnen uit tomatenblad, een belangrijke reststroom in de glastuinbouw. Bij toepassing op grote schaal komen meer plantaardige eiwitten beschikbaar om de groeiende wereldbevolking duurzaam te voeden.

Lees bericht



YB wordt een coöperatie en zoekt mede-eigenaren

Investering - YB zet in op internationale expansie in zowel master franchise als met haar producten voor retail en foodservice. Tevens wordt het merk geheel plantaardig en zal het zich daarop sterk gaan profileren. Om deze groei te faciliteren wordt het bedrijf een coöperatie en zoekt het ambassadeurs om mede-eigenaar te worden van YB en haar missie.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid