Schouten Europe introduceert nieuwe vleesvervangers

Plantaardig - Het Nederlandse familiebedrijf Schouten Europe B.V. in Giessen introduceert deze maand plantaardige kip- en rundstukjes, die moeten dragen aan de overgang naar een voedselsysteem dat sterker op planten steunt dan op dieren.
Het terugdringen van de consumptie van vlees wordt wereldwijd gezien als één van de belangrijkste pijlers om de klimaatverandering tegen te gaan, aldus Schouten. Met name de productie van rundvlees heeft een negatieve impact op het milieu. De CO2-voedselafdruk van runvlees is enorm, volgens het bedrijf uit Giessen.
Met de plantaardige kip- en rundstukjes voegt Schouten twee belangrijke producten toe aan het assortiment. R&D directeur Niek-Jan Schouten: “Er waren al diverse kip- en rundstukjes op de markt maar wij vonden dat het beter kon. Zeker met dit soort producten is het belangrijk dat de consument geen concessies hoeft te doen op smaak en textuur. Wij hebben gewerkt aan producten waarvan wij verwachten dat ze zelfs beter gewaardeerd worden dan echte kip en rund’’.
Eiwitrijk
De plantaardige kip- en rundstukjes van Schouten bevatten respectievelijk 18,3 en 22,7 gram eiwit per 100 gram en zijn gemaakt van plantaardige eiwitten uit soja, tarwe en erwten. De kipstukjes bevatten geen soja. De producten bevatten weinig verzadigd vet en zout en zijn te verwerken in gerechten. Schouten stelt de producten de komende maanden wereldwijd voor aan geïnteresseerde partijen binnen de retail, het out-of-home kanaal en de voedselverwerkende industrie.
Grote productgroepen
Volgens onderzoeksbureau Markets and Markets vormen de productsegmenten kipvervangers en rundvervangers wereldwijd veruit de grootste productgroepen binnen de markt voor vleesvervangers. Het marktonderzoeksbureau verwacht dat het vervangen van kip in 2025 een omzet van ruim 13 miljard USD vertegenwoordigt en het vervangen van rund ruim 6 miljard USD.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Helft Nederlanders vindt dagelijks vlees eten niet meer van deze tijd
Onderzoek – Bijna de helft (48%) van de Nederlanders vindt dagelijks vlees eten niet meer van deze tijd. En van de mensen die een keer per maand vleesvervangers nuttigen, geeft zelfs 70% aan dat het dagelijks eten van vlees niet meer van deze tijd is. Dat blijkt uit onderzoek van bureau Markteffect, dat tijdens de Nationale Week Zonder Vlees, gekeken heeft naar het...
Lees berichtBOON komt met plantaardige braadworstjes en gehakt van veldbonen
Introductie – BOON werkt, zoals de naam al doet vermoeden, veel met bonen. Ook met bonen die een beetje op de achtergrond zijn geraakt, zoals de veldboon. Toch ontwikkelde het Nederlandse bedrijf twee nieuwe plantaardige varianten met deze boonsoort: braadworstjes en gehakt.
Lees berichtUnox stopt minder worst in de worst en gaat voor plantaardig
Plantaardig – Unilever is met het merk Unox hard bezig het merk meer toekomstbestendig te maken en gaat het dierlijk vlees in de worst verminderen en meer groente toevoegen. Bovendien wordt de kwaliteit van het vlees in de rookworst beter.
Lees berichtLIVEKINDLY Collective breidt RvC uit met zes topmanagers
Benoeming - LIVEKINDLY Collective, een collectief van startup merken dat wil uitgroeien tot een van de grootste plantaardige voedingsbedrijven ter wereld, breidt de Raad van Commissarissen uit met zes topmanagers op het gebied van duurzaamheid en (plantaardige) voeding.
Lees berichtAmsterdam krijgt eerste 100% vegan & plant based supermarkt
Supermarkt – De eerste 100% vegan & plant based supermarkt opent deze week aan de Jan Evertsenstraat 23 in Amsterdam. Dat is het resultaat van een succesvolle crowdfundingcampagne van Vegan Fresco met meer dan 200 investeerders.
Lees berichtSchouten introduceert plantaardige tonijn ‘TuNo’
Introductie - Het Nederlandse familiebedrijf Schouten Europe B.V. introduceert een volledig plantaardige tonijn, onder de naam ‘TuNo’. Plantaardige tonijn kan een belangrijke rol spelen in het beschermen van bedreigde tonijnsoorten.
Lees bericht