Schouten introduceert plantaardige groentesnacks Groentebite
Introductie – Om kinderen meer groente te laten eten, introduceert het Brabantse familiebedrijf Schouten Europe de Groentebites. Het gaat om groentesnacks in de vorm van hartjes, rondjes en sterretjes. De producten zijn zowel bestemd voor de retail, out-of-home als de food industrie kanaal.
Afgelopen week gooide Schouten nog hoge ogen op de levensmiddelenbeurs Anuga in het Duitse Keulen. Als enige Nederlandse fabrikant kwam het bedrijf met haar No Egg White voor in de top-10 met beste innovaties. En nu presenteert het bedrijf de Groentebites.
Belangrijk
Het eten van groente is belangrijk. Het advies van het Nederlandse voedingscentrum is om minimaal 250 gram groente per dag te eten. Veel mensen en ook kinderen komen daar niet aan. Groente staat in de Schijf van Vijf en levert weinig calorieën en veel voedingsstoffen. De Groentebites van Schouten bevatten 46% groenten (maïs, wortel, tuinerwt, ui en rode paprika) en zullen door de meeste mensen als snack worden gegeten, zo schat de fabrikant in. Kees van den Heuvel, Trade Marketeer bij Schouten, wijst erop dat vleesvervangers tegenwoordig niet meer beperkt zijn tot de hoofdmaaltijd. “In de afgelopen jaren hebben we gezien dat consumenten steeds vaker kiezen voor plantaardige tussendoortjes. Het groeiende scala aan vegan opties in de horeca speelt hierbij een stimulerende rol.”
Positief
Uit een onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Markteffect blijkt dat 27% van de frequente gebruikers van vleesvervangers in Nederland (wat neerkomt op 54% van de bevolking) aangeeft dat ze regelmatig vegetarische of plantaardige snacks nuttigen, en dit percentage groeit jaarlijks. “We hebben via ons eigen consumentenpanel de Groentebites laten testen door kinderen”, aldus Van den Heuvel. “80% van de kinderen die de bites probeerden, willen ze graag nog een keer eten. Ook volwassenen reageerden zeer positief op deze introductie.”
50 landen
Schouten startte in 1990 met de ontwikkeling van vleesvervangers op basis van plantaardige eiwitten. Het bedrijf vermarkt inmiddels één van de meest uitgebreide en gevarieerde assortimenten ter wereld in meer dan 50 landen.
Bron: Schouten/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
100e SPAR locatie met FoodClub opent in Giesbeek
Formulenieuws – Volgende week opent SPAR de 100e SPAR locatie met FoodClub. “De 100 vestigingen zijn binnen een tijdsbestek van slechts één jaar geopend,” aldus John van der Ent, CEO van SPAR Nederland. De locatie opent in Giesbeek.
Lees berichtJubileumeditie Sial realiseert recordgroei van 8% in bezoek
Vakbeurzen - Meer dan 285.000 professionals uit de hele wereld, die 7.500 exposanten konden bezoeken uit 127 landen op meer dan 270.000 m² beursoppervlakte. De beurs kende een recordgroei van 8% in bezoekers.
Lees berichtSalomon FoodWorld blijft onderdeel van Vion
Convenience – Salomon Foodworld, de foodservicetak van het Nederlandse bedrijf Vion, blijft onderdeel van het vleesbedrijf. Dat is onlangs bekendgemaakt.
Lees berichtDuitse REWE opent 50ste REWE Express bij tankstation
Buitenland – Van de week opende het Duitse retailbedrijf REWE haar vijftigste REWE express-shop bij een tankstation. Het gaat om een tankstationlocatie in Düsseldorf.
Lees berichtNieuwe vezeltechnologie Schouten in plantaardige schnitzel
Introductie – Schouten Europe heeft een nieuwe, zelfontwikkelde vezeltechnologie toegepast ter vervanging voor getextureerde eiwitten in de plantaardige schnitzel. Naast een betere textuur voor vleeslijkende producten zorgt de innovatie ook voor een lagere milieu-impact.
Lees berichtBoermarke lanceert ‘Vairy’ en start in foodservice
Introductie - Na een succesvolle start in supermarkten introduceert Boermarke nu het volledige plantaardige assortiment in de foodservicesector, onder de naam ‘Vairy’. Boermarke verkoopt plantaardige kaas, yoghurt en ijs bij supermarkten in 24 Europese landen. Nu komen daar bedrijven uit de foodservicebranche bij.
Lees bericht