BOER&NLekker en platform Lokalist bundelen krachten


Paul van Straaten en Richard Nederlof (Lokalist) met Annemarie Geerdes (Innovatie Lead korte keten Agrifirm). Locatie: Boerderij Binnenveld in Rhenen / Foto bij: Marnix Klooster

Samenwerken - Het korte ketenconcept BOER&NLekker, een initiatief van boerencoöperatie Agrifirm, en bestel- en transportplatform voor lokaal eten Lokalist bundelen hun krachten, met een nieuwe focus op de zakelijke markt. Beide partijen willen met de samenwerking een ‘one-stop shop’ inrichten voor retail, catering en horeca voor directe inkoop bij lokale duurzame boeren.

De korte keten bestaat op het moment uit veel individuele boeren die hun producten zelf in eigen netwerken verkopen en vervoeren. Maar die keten is momenteel ook erg versnipperd. Door samen te werken bieden de partners een totaaloplossing. Die oplossing is nu actief met vijftig duurzame boeren in de provincies Noord-Brabant en Utrecht, maar vanaf het tweede kwartaal start de landelijke uitrol. 

Door het netwerk van boeren van Agrifirm en de ervaring met tech en logistiek van Lokalist met elkaar te combineren, is er grote slagkracht om de infrastructuur van de korte keten te veranderen. “De nieuwe samenwerking brengt een breed productaanbod van duurzame boeren en voedselmakers bij elkaar. Door slimme logistieke oplossingen kunnen bestaande individuele netwerken nu efficiënt verbonden worden,” aldus de toelichting op de samenwerking. Agrifirm en Lokalist zetten een stevige stap in de financiering van dit initiatief.

Slimme keten

BOER&NLekker startte in 2022 met een pilot gericht op consumenten. Annemarie Geerdes, lead innovatie Korte Keten bij Agrifirm: “De belangrijkste les uit de pilot was dat we niet het zoveelste platform moeten toevoegen aan de markt, maar juist de verbinding op moeten zoeken. De enige manier om de korte keten efficiënt en betaalbaar te maken, is meer samenwerking tussen de ruim 8.000 boeren die actief zijn in de korte keten in Nederland. De onmisbare logistieke en technische expertise van Lokalist maakt dat nu mogelijk.” Paul van Straaten, oprichter Lokalist: “Met deze samenwerking maken we van de korte keten een slimme keten. Door bestaande individuele logistieke stromen slim te combineren zorgen we ervoor dat er niet meer wielen op de weg komen, maar er wel een sterke efficiëntieslag wordt gemaakt, die snel op te schalen is.”

Zakelijke markt

BOER&NLekker en Lokalist spelen gezamenlijk in op de groeiende vraag vanuit de zakelijke markt van retail, horeca en catering. Vaak is de wens er wel om lokale en duurzame producten in te kopen, maar is de “hoe”-vraag en de benodigde tijd een knelpunt. Het contact met veel individuele boeren en voedselmakers zorgt voor complexe en arbeidsintensieve processen, zowel bij het bestellen als op het gebied van logistiek. Meer professionaliteit en efficiëntie verlaagt de drempel voor de zakelijke markt om direct bij duurzame boeren uit de buurt in te kopen, voor een betaalbare prijs. Zo kunnen zakelijke klanten aan hun duurzaamheids- en traceerbaarheidsdoelstellingen voldoen.

De Driehoek

Anke Wismans, deelnemende boer en eigenaresse van zuivelboerderij De Driehoek in Oosterhout: “De samenwerking met Lokalist is precies wat we nog misten met BOER&NLekker. De zakelijke markt is heel belangrijk voor ons als boeren, omdat we op die manier ook echt volume en dus omzet kunnen draaien. We waren daar al wel actief in, maar mijn schoonvader bracht de kaas nog rond. Dat maakte het lastig om op te schalen. Met deze samenwerking kunnen we nu de benodigde stappen in professionaliteit, marketing, bestelsysteem en distributie zetten.”

Bron: Agrifirm/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Eventseizoen 2024 geopend met fors meer eventcateraars

Analyse – In april start het evenementenseizoen en volgens cijfers van de Kamer van Koophandel is het aantal fors gegroeid. Het gaat dan om cateringpartijen die zowel festivals, bruiloften, verjaardagen en andere feesten verzorgen. Het handelsregister van de KvK telde er in het eerste kwartaal van 2024 ruim 27.000, dat zijn er bijna 16.000 meer dan vijf jaar geleden, een stijging van 133%.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid