Shell opent tweede Shell Mobility Hub in Rotterdam


Shell Hofplein in Rotterdam was al fossielvrij, maar is nu een Shell mobility Hub geworden

Tankstation – Shell opende recent de eerste Shell Mobility Hub in Den Haag, samen met Q-Park Nederland. Deze week werd een tweede geopend aan het Hofplein in Rotterdam. Deze locatie kent geen Shell Café zoals Den Haag, maar heeft wel een Shell Select en een Starbucks. Vooralsnog staan er in totaal 4 hubs gepland, er komen er dus nog twee bij.

De Shell Mobility Hub zijn ingericht om antwoorden te vinden op de behoeften van de moderne reizigers. Niet alleen kunnen automobilisten er hun wagen opladen, de locaties hebben ook een buurtfunctie en vormen een schakel in de algehele mobiliteit in dichtbevolkte stedelijke gebieden. Daarom worden er op één locatie een uitgebreid scala aan mobiliteitsoplossingen, zoals scooters, elektrische fietsen en verschillende services aangeboden, zoals was- en kledingreparatiediensten.

In @FoodClicks van november is een uitgebreid interview te vinden met Shell Mobility Hub Senior Format & Alliance Manager Eline Tromp-Vrielink en Kees van Wezel, Head of Foodservice & Coffee Benelux & France bij Shell over de achtergronden van dit vernieuwende concept van Shell.

De kop van het eerder gepubliceerde artikel: ‘Laden, eten en werken; eerste Shell Mobility Hub combineert het’.

Interview – Shell zit als bedrijf midden in een energietransitie van fossiele brandstof naar meer duurzame energie. Dat proces zorgt er voor dat het bedrijf een visie op de toekomstige mobiliteit heeft ontwikkeld. Of die visie de juiste is, zal moeten blijken. Eerste wapenfeit van dit beleid is de opening van de eerste Shell Mobility Hub aan de Amsterdamse Veerkade in Den Haag. Een oplaadlocatie, die in samenwerking met Q-park is neergezet, voor elektrische voertuigen met een herkenbaar shopconcept en werk- en verblijfsmogelijkheden voor buurtbewoner en reizigers.

@FoodClicks spreekt in de Shell Mobility Hub Senior Format & Alliance Manager Eline Tromp-Vrielink en Kees van Wezel, Head of Foodservice & Coffee Benelux & France bij Shell Retail. De verf is er nog nat en bepaalde stellingen en meubilair moeten nog worden geleverd, maar wat gelijk opvalt is de enorme gelijkenis met het Shell Café-concept, zoals dat momenteel ook wordt uitgerold langs de Nederlandse (snel)wegen. Volgens Tromp-Vrielink past de ontwikkeling van Shell Mobility Hub in dezelfde ontwikkeling die de tankstations van Shell ook hebben doorgemaakt. “Eerst was er alleen het tankstation, daarna de winkeltjes met tabak. En toen reizigers meer behoefte kregen aan eten en drinken onderweg kwamen de broodjes. Eerst nog voorverpakt, daarna vers uit de eigen bakkerij. Vervolgens zijn de toiletten onder handen genomen via de samenwerking met 2theloo. Een samenwerking die er nog steeds is. Daarna is het aanbod broodjes en snacks aanzienlijk vergroot en is de versperceptie van de shops verder verbeterd en voegen we steeds meer functies toe. Kees vult aan: Nu geven we foodservice meer aandacht en zetten we stappen in een gezonder aanbod. Koffie van barista-kwaliteit en samenwerkingen met chef-koks, zoals Soenil Bahadoer, Ralph de Kok en Herman den Blijker. Dit laatste in het kader van ‘Proef de Wereldkeuken’. We bekijken het tankstation nu echt door een foodservicebril, en we weten inmiddels ook echt veel van wat de mensen willen. En de behoefte verandert, ook doordat er meer elektrisch wordt gereden. De Shell Mobility Hub speelt hier op in.”

Gidsland

Dat moet ook, Nederland is immers een soort gidsland als het gaat om elektrisch rijden. Na Noorwegen is ons land de tweede in Europa met de meeste elektrische voertuigen per hoofd van de bevolking. Van Wezel: “Door het elektrische rijden krijgen we ook een ander publiek met andere wensen in onze shops. Er komen nu bijvoorbeeld klanten voor een ontbijtje met een eitje, of ’s middags voor een friet met topping. En natuurlijk hebben we ook reizigers die niet altijd hoeven te tanken, maar puur komen voor de tabak of een blikje RedBull. Of ze komen gewoon iets eten en drinken. Maar er zijn ook reizigers die iets meenemen voor thuis. Daarom hebben we nasi met saté en groeit het aanbod vegetarische gerechten. Of producten voor later op de dag, want de Shell Mobility Hub is er ook voor de automobilist die – terwijl zijn of haar auto aan de oplader hangt – met de deelscooter of elektrische fiets verder wil. Het aanbod moet op al die wensen inspelen.”

Vers en gastvrijheid

Vers is veel belangrijker geworden, ook in het aanbod. “De gehele versperceptie bij de Shell-locaties is toegenomen. Het Shell Café-format draagt dat ook uit”, aldus Van Wezel. “Dat wil niet altijd zeggen dat het versaandeel in de shop in dezelfde mate is gestegen als de vraag. Snoepgoed, zoals zoetwaren en chips, blijft bij ons doorgroeien, maar wordt wel minder prominent gepresenteerd. In de shop willen we het beeld echt meer richten op vers. En vegetarisch. 35 procent van ons aanbod is inmiddels vegetarisch.” De veranderingen in het versaanbod hebben een gunstig bijeffect. Tromp-Vrielink: “Doordat we meer vers presenteren, en meer horeca bieden, is het vinden van personeel veranderd. Het werken is namelijk anders geworden. Dat neemt overigens niet weg dat het vinden van geschikt personeel bij ons ook een issue is, hoewel je merkt dat mensen het mooi vinden om voor een A-merk te werken. Retailers in het algemeen besteden veel aandacht aan hun personeel. Dat doen wij ook, bijvoorbeeld via hospitality-trainingen. Kees: We hebben  een toptrainer op gebied van hospitality die bij ons personeelstrainingen verzorgt en tot de top 15 van Europa behoort als het gaat om kennis van gastvrijheid. Zij staat ons personeel bij en laat in de praktijk ook zien hoe het moet en hoe je kunt omgaan met vragen van gasten. Zij vertelt de medewerkers ook wat er speelt en draagt zo bij aan het vergroten van hun productkennis.”

Oplossing

De Shell Mobility Hub heeft niet alles van een Shell Café, maar vertoont wel de belangrijkste uiterlijke kenmerken. Zo is het interieur heel herkenbaar als Shell Café en de beste verkopende foodproducten van het format zijn in de hub ingebracht. Net als een praktisch autogebonden assortiment. De hub biedt op die manier niet alleen de passant en de reiziger, die hun voertuig komen opladen, het beste aanbod, maar ook de mensen die de hub gebruiken als werk- of vergaderplek. Want alles kan, er zijn werktafels en stopcontacten en er is een aparte geluiddichte ruimte voor vergaderingen. Tromp-Vrielink: “We bieden op deze manier ook een oplossingen voor gemeenten. Die zijn vaak op zoek naar oplaadmogelijkheden voor elektrische voertuigen, maar in een dichtbevolkte wijk laat dit zich lastig aanleggen. Q-Park heeft veel ruimte in binnensteden, dus kunnen Shell en Q-Park samen een oplossing bieden, ook voor buurtbewoners. Tegelijkertijd bieden we op die manier ook een oplaadoplossing voor de reiziger. Het hoeft dan niet alleen om de auto te gaan, het kan ook een deelfiets zijn of een ander vervoermiddel. De laadpalen zijn dan zowel privé als zakelijk in te zetten. Vanuit Shell gaan we er volgend jaar nog vier inrichten met Q-Park en dan kijken we hoe de hubs zich ontwikkelen en wat er moet worden aangepast. Den Haag geldt dan ook als een soort proeflocatie voor de 4 mobility hubs die we verder met Q-park gaan ontwikkelen.. We willen weten wat de reiziger in de toekomst nodig heeft. Zo kijken we ook naar ons Shell-station Hofplein in Rotterdam, waar uitsluitend kan worden geladen en waar je niet meer fossiel kunt tanken. Zo’n station hebben we ook in Fulham, Engeland, en shops waar alleen elektrisch wordt geladen zijn nieuw voor ons en de mensen maar daar leren we van. Uiteindelijk moeten al die ervaringen leiden tot een soort tankstation van de toekomst.”

Dagelijks vers

Mensen stoppen vaker om te laden, zien ze bij Shell. Van Wezel: “Dat zien we ook bij onze locaties met een Starbucks. En steeds vaker zie je op die locaties dat niet alleen de auto wordt opgeladen, maar ook de bestuurder zichzelf ‘oplaadt’. De Starbucks-locaties waren feitelijk ook de voorlopers van het Shell Café. Mensen willen op die locaties een goede kop koffie met een broodje, snack of iets anders. En dat mag best bijzondere kwaliteit zijn. Daarom werken we samen met chef-koks. We laten daarmee zien dat de kwaliteitsstandaard, die we willen bieden, hoog ligt. Omgekeerd vinden de chefs het ook leuk om met ons te werken, omdat de naamsbekendheid die ze daarmee krijgen ook weer ten goede komt aan het bezoek aan hun restaurants.” Logistiek heeft Shell het achter de schermen nog altijd zo geregeld dat de bakkerijen op de grotere locaties de broodjes voor de kleinere locaties bakken, maar d broodjes worden wel op locatie verder bereid.

AI

Van Wezel en Tromp-Vrielink zien ook uitdagingen, bijvoorbeeld als het gaat om de operatie op de stations. Tromp-Vrielink: “Daarom kijken we steeds naar het hele proces. Zo moeten de recepturen en werkwijze haalbaar zijn voor de medewerkers. Ook als deze wat minder goed zijn ingevoerd. Daarom zorgen we ook altijd voor instructievideo’s, dat mensen kunnen zien hoe de handelingen er uitzien. We investeren daarnaast in technieken, zoals self-checkouts en orderautomaten. De self-checkout worden steeds vaker gebruikt. We zien ook dat gasten daar meer bestellen.” Tromp-Vrielink vult aan: “AI (Artificiële intelligentie, red.) gaat in de toekomst helpen ter ondersteuning van de gastvrijheid die we willen bieden. Zo zijn we bezig met Robotics (net als andere typen AI wordt met robotics gepoogd om menselijke taken uit te besteden en te automatiseren, red.). Het zijn ontwikkelingen die in retail nog in de kinderschoenen staan, maar die ons in de toekomst helpen. Heel belangrijk bij de inzet van nieuwe technieken is ook de vraag; is het schaalbaar? Wij moeten het namelijk over al onze locaties rendabel kunnen inzetten. En vaak gaat het bij nieuwe technieken niet om de vraag of we af kunnen met minder personeel, nee, het gaat erom dat technieken helpen om medewerkers anders en beter in te kunnen zetten, met name om de gastvrijheid te vergroten.”

Gezond alternatief

Behalve de implementatie van nieuwe technieken ligt er het vraagstuk van vlees en vegetarisch. Shell doet veel aan de promotie van vegetarisch. In de Week Zonder Vlees was het menu zelfs fors uitgebreid. “Waarom? Omdat we willen leren. Kijken wat slaat wel aan en wat niet. Ons uitgangspunt is altijd wel dat de producten goed moeten smaken. Daarnaast willen wij ook bijdragen aan een gezonder eetpatroon. Daarom willen wij samen met onze partners producten altijd beter maken en werken we ook altijd aan een gezonde variant. De hotdog hebben we bijvoorbeeld in vlees en plantaardig. Mensen kunnen dan kiezen”.

Bron: @FoodClicks

Senior Format & Alliance Manager Eline Tromp-Vrielink (l) en Kees van Wezel, Head of Foodservice & Coffee Benelux & France bij Shell Retail
Shell Mobility Hub in Den Haag met het bekende Shell Café-concept
Verschillende diensten worden aangeboden zoals kleding inzameling en -repair en een stomerij

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘HEMA populairste keten voor koffie en lunch’

Onderzoek – HEMA is de populairste keten voor koffie en lunch in Nederland. Nederlanders halen ruim een kwart (27%) van de bestellingen af bij koffie- en lunchketens. De locatie vormt de belangrijkste keuzereden. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.

Lees bericht




Chef Dick Middelweerd zet Aziatische keuken centraal bij Shell

Tankstation - Het thema ‘Proef de wereldkeuken’ is weer terug bij Shell Café. Eerder dit jaar waren er succesvolle samenwerkingen tussen Shell en twee-sterren chef Soenil Bahadoer en Herman den Blijker. Vanaf deze week gaat Shell met drie Aziatische gerechten de samenwerking aan met twee-sterren chef Dick Middelweerd van restaurant De Treeswijkhoeve.

Lees bericht



Nederlander besteedt €1,1 miljard bij koffie- en lunchketens

Onderzoek  – Nederlanders hebben het afgelopen jaar €1,1 miljard besteed bij koffie- en lunchketens in Nederland. De gemiddelde besteding per bezoek lag op €15. Het meest wordt uitgegeven bij lunchrooms zoals Anne&Max, namelijk gemiddeld €28, en het minste bij ketens waar bezoekers voornamelijk eten of drinken afhalen.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid