Smaak belangrijker voor consument dan duurzaamheid’


Slechts één op de vijf Nederlanders vindt duurzaamheid belangrijk bij voeding / Foto bij: Alpro Nederland

Duurzaamheid – Het duurzame aspect van voeding is voor nog maar weinig consumenten belangrijk. Slechts één op de vijf Nederlanders vindt duurzaamheid in voeding belangrijk. Smaak en gezondheid zijn veel bepalender.

Dat blijkt uit onderzoek gedaan door Ruigrok in opdracht van Alpro Nederland. Waar de trend lijkt dat plantaardig en duurzaam steeds meer hun opgang maken, blijkt dat in de praktijk de stap naar plantaardige voeding nog niet grootschalig gezet wordt. Verder blijkt dat een kwart van de Nederlanders plantaardig eten wel hoog op de agenda heeft staan. Ook blijkt dat ruim een derde van de Nederlanders die op duurzaamheid let bij voeding, nu vaker kiest voor duurzame voeding dan een jaar geleden.

Keuze

Ondanks het feit dat duurzaamheid niet zo belangrijk wordt gevonden bij de keuze van voeding, let de meerderheid er wel op. Een meerderheid van de ondervraagden onderneemt namelijk stappen op het gebied van duurzaamheid, door bijvoorbeeld te letten op minder verspilling, minder vlees te eten en minder verpakkingsmateriaal te gebruiken. Opvallend is dat slechts vijf procent van de Nederlanders aangeeft het belangrijk te vinden dat voeding geen dierlijke producten bevat.

Rol soja bescheiden

Naast meer groente en fruit en minder vlees en vis eten, is ook het gebruik van meer sojaproducten (39%) een eenvoudige manier om meer plantaardige opties aan het voedingspatroon toe te voegen. Het grootste deel van deze sojaproducten wordt in de vorm van een vleesvervanger geconsumeerd. Soja wordt nutritioneel gezien als een goede vervanger van vlees en zuivel. Van de Nederlanders gebruikt 13% sojaproducten als vervanger van yoghurt, 8% als vervanger van kwark en 6% als vervanger van vla. Bijna een kwart van de Nederlanders is (zeer) positief over soja, 19% (zeer) negatief.

Bron: Alpro/@FoodClicks

 

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Paardekooper presenteert tweede Duurzaamheidsverslag

Verpakkingen - Als aanjager van duurzaamheid binnen de verpakkingsindustrie zet Koninklijke Paardekooper Group in op een duurzamere toekomst. Het familiebedrijf presenteert daarom de tweede editie van het Duurzaamheidsverslag, waarin de organisatie aangeeft niet alleen de CO2-voetafdruk van de eigen organisatie te verminderen, maar ook die van hun klanten en partners.

Lees bericht


Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht


REWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt

Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil  met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.

Lees bericht



Sfeervolle Belgische Tavola laat bezoekers echt genieten

Vakbeurs – Aan culinaire hoogtepuntjes geen gebrek op de Belgische vakbeurs Tavola in Kortrijk. Dit driedaagse horecaevenement trekt traditioneel ook altijd veel Nederlandse vakbezoekers. Belangrijkste reden is dat de horecabeurs veel specialiteiten laat zien en de foodprofessional ook echt kan genieten van de kwaliteit van de producten.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid