Sodexo lanceert CO2-neutrale Carbono Cero-recepten


Vanaf april worden de CO2-neutrale gerechten opgenomen in de menucyclus bij dertig bedrijfsrestaurants

Catering – Onder de naam Carbono Cero lanceert Sodexo CO2-neutrale recepten. De Louisiana Burger en Double Dip Korean Wings zijn twee van de eerste acht recepten die inmiddels al op enkele locaties van Sodexo te verkrijgen zijn.

De recepten passen in de ambitie van Sodexo om in 2025 een derde van de menu’s plantaardig te maken. Daarnaast wil het bedrijf de voedselverspilling met 50% te verminderen en de CO2-uitstoot met 34% te verlagen.

Pilot

De eerste resultaten van een pilot met de Carbono Cero-gerechten bij klanten als EDGE Amsterdam West, DAF, Shell, Achmea en Aegon waren volgens Sodexo veelbelovend. Zo was op de eerste introductiedag van het Carbono Cero programma 40% van het totaal aantal verkochte gerechten een CO2-neutraal gerecht. De ervaringen vanuit de pilot worden gebruikt om de gerechten verder te finetunen. Vanaf april worden de gerechten opgenomen in de menucyclus bij dertig bedrijfsrestaurants. Daarna volgen meerdere locaties, aldus Sodexo.

Quorn

Sodexo heeft de acht gerechten ontwikkeld samen met Quorn. Deze producten zijn gemaakt van Quorn’s eiwitrijke proteïne met veel vezels. Bovendien bevatten de producten weinig verzadigde vetten.. Elke portie van deze gerechten bevat maximaal 500 gram CO2. Dit wordt berekend met behulp van Klimato, een wereldwijd geaccrediteerde CO2-berekeningstool. En om te garanderen dat elke portie echt CO2-neutraal is, compenseert Quorn alle resterende koolstof met gecertificeerde projecten die CO2-uitstoot vermijden of verminderen.

Tussenstap

Marloes van der Have, manager Corporate Social Responsibility Sodexo Nederland: “Wij zijn één van de eerste organisaties wereldwijd die zich heeft gecommitteerd om toe te werken naar een Net Zero bedrijfsvoering in 2040. Als tussenstap is ons streven om in 2025 onze CO2-uitstoot terug te dringen met 34% ten opzichte van 2017.”

Bron: Sodexo/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Aviko gaat met ketenpartners frietketen verduurzamen

Verduurzamen - Aviko gaat samen met een aantal partners werken aan het verder verduurzamen van de waardeketen van aardappelfriet. Samen met Derks Akkerbouw, AB Texel, Dasko Koel- en Vriestransport en Hutten Catering willen deze vijf partijen zich gezamenlijk inzetten om de CO2-uitstoot binnen de keten - van teler tot tafel - tegen 2030 net zero te krijgen.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht

Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht

Sodexo en WNF zetten ‘aardig eten’ op de kaart

Catering - Vanaf  maandag, 15 april, gaan food & facilitair dienstverlener Sodexo en WWF-NL een samenwerking aan om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met deze samenwerking worden in ruim 100 bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht gebracht.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid