Sodexo Nederland wil food waste in 2025 met 50% terugbrengen


Sodexo gaat plantaardig stimuleren en met de Food Farm Hubs werk maken van voedselverspilling

Catering - Sodexo Nederland wil in 2025 haar voedselverspilling met 50% gereduceerd hebben. Dat valt te lezen in de Better Tomorrow Update 2022, waarin het bedrijf verslag doet van haar inspanningen en resultaten op het gebied van sociale impact en duurzaamheid.

Het programma Better Tomorrow loopt al langer bij Sodexo, maar nu is voor het eerst een update uitgebracht in Nederland. Op het gebied van duurzaamheid heeft Sodexo als doel in 2025 haar CO2-uitstoot wereldwijd met tenminste 34% te reduceren (in lijn met het Klimaatakkoord Parijs). Daarnaast heeft Sodexo de ambitie om in 2025 50% minder voedsel te verspillen in haar restaurants en restafval binnen de operatie tot nihil terug te brengen. In de Better Tomorrow Update zijn onder andere de volgende duurzaamheidsinitiatieven- én resultaten te vinden:

- Het WasteWatch-programma waarmee gemiddeld 45% voedselverspilling op (klant)locaties wordt voorkomen.

- Samenwerking met TooGoodToGo waarmee 1344 maaltijden zijn gered.

- Een gezonde werkomgeving, waarbinnen 75% van het menu-aanbod momenteel vegetarisch is, waarvan ook 25% veganistisch.

- De ‘Future 50', gelanceerd samen met Unilever en WNF, waarmee het de eiwittransitie vaart moet krijgen. Vijftig plantaardige ingrediënten die lekker zijn én een minimale CO2-voetafdruk hebben zoals spinazie, bonen, fonio en zeewier.

Alexander Klaver, Directeur Service Operations Sodexo Nederland: “Duurzaamheid is verweven in alles wat we doen. Van het slim instellen van gebouwinstallaties tot aan het voorkomen van voedselverspilling door de inzet van data en technologie. Ik zie bij onze medewerkers en samenwerkingspartners een enorme drive om de komende jaren nog meer impact te maken te maken op duurzame thema’s zoals CO2-reductie, sociale impact en circulariteit.”

In Nederland verzorgt Sodexo met circa 2.200 medewerkers het volledige scala aan facilitaire diensten voor het bedrijfsleven, industrie, overheidsdiensten, ziekenhuizen en offshore-installaties. Van catering, receptie, onderhoud en schoonmaak tot aan integraal facility management. Sodexo is actief in 56 landen.

Bron: Sodexo/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


Nu ook ‘bio-puree’ van afgekeurde biologische bananen

Voedselverspilling  – The Banana Factory opende begin 2023 haar deuren om anders afgekeurde bananen, te redden van onnodige vernietiging door hier bananenpuree van te maken. Naast reguliere bananenpuree, maakt het bedrijf in samenwerking met Coroos nu ook biologisch gecertificeerde bananenpuree zodat ook bio producenten kunnen werken met “no-waste” bananenpuree.

Lees bericht

Sodexo en WNF zetten ‘aardig eten’ op de kaart

Catering - Vanaf  maandag, 15 april, gaan food & facilitair dienstverlener Sodexo en WWF-NL een samenwerking aan om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met deze samenwerking worden in ruim 100 bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht gebracht.

Lees bericht

CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht

Leo catering lanceert lifestyle visie met Mind&Health

Catering - Leo catering start met lifestyle visie, waarbij het streven naar een integraal gezonde levensstijl centraal staat. Leo catering is van mening dat het als cateraar meer kan bijdragen aan vitaliteit dan alleen met voeding en heeft daarvoor een partnership gesloten met Mind&Health.  

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid