Speciaalzaken willen vasthouden aan 0% BTW op groente en fruit
Actie - Ambachtelijke Versdetailhandel Nederland (AVN), de brancheorganisatie voor Versspeciaalzaken, roept het kabinet op om niet te tornen aan het voorgenomen besluit om de BTW op groente en fruit af te schaffen. Ondanks de eerdere bevestiging in het regeerakkoord om de mogelijkheden te onderzoeken, staat deze verlaging volgens het AVN nu weer ter discussie.
Het verlagen van de BTW is van groot belang voor de volksgezondheid, zo luidt de mening van AVN Daarom wil de brancheorganisatie zich nog een keer sterk maken voor een verlaging naar 0% voor groenten en fruit te verlagen. Ook omdat steeds meer huishoudens moeite hebben met het kunnen betalen van gezond eten. Marco Maasse, directeur van AVN: “Het is van cruciaal belang dat we de voorgenomen BTW-verlaging op groenten en fruit naar 0% nu doorvoeren. Het verlagen van de BTW is een belangrijke stap om gezonde voeding toegankelijker te maken voor alle Nederlanders. We moeten laten zien dat dit een directe positieve impact heeft op de volksgezondheid en dat het daarom essentieel is om deze maatregel te behouden.”
Impact
Volgens Maasse draagt de BTW-verlaging op groenten en fruit bij om Nederland gezonder te maken. Bovendien zorgt de verlaging voor een intensievere consumptie van groenten en fruit. De AVN gaat daarom op drie locaties in het land - Emmeloord, Julianadorp en Enschede – aan de consument laten zien wat het verschil is tussen 9% BTW en 0% BTW op groenten en fruit, en welke impact dit heeft op een gemiddeld gezin.
Bron: AVN/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
The Amsterdam Coffee Festival blijft inspireren
Vakbeurs – Koffieminnend Nederland kan het hart ophalen op The Amsterdam Coffee Festival. Het terrein van de Westergasfabriek vormt niet alleen een decor voor de nieuwste koffiemachines en veelal duurzame bonenmelanges, maar is ook een inspiratiebron voor allerhande koffiezettechnieken en smaaktrends.
Lees berichtDirk deelt appels uit bij basisscholen om broodtrommels te vullen
Actie - Om kinderen in Nederland een gezonde start op school te geven na de herfstvakantie, deelt Dirk van den Broek deze maandag en dinsdag appels uit bij basisscholen in de buurt van alle Dirk-filialen. De landelijke appeltjesactie is een reactie op het recente nieuws dat steeds meer kinderen in Nederland met een lege broodtrommel naar school moeten.
Lees berichtAldi en JOGG rollen pilot ‘Groenteboxjes’ verder uit
Kinderdagverblijven – Het gezamenlijke initiatief ‘Groenteboxjes’ van Aldi en JOGG blijkt in de praktijk goed te werken. Dat heeft onderzoek van Universiteit van Maastricht uitgewezen. ALDI en JOGG werken sinds 2018 samen om een gezonde leefstijl onder gezinnen met jonge kinderen te bevorderen.
Lees berichtFoodsector pleit voor gezond BTW-tarief op groente en fruit
Actie - Marcel Huizing, algemeen directeur Dirk van den Broek, heeft namens een groot aantal (food)partijen een bezoek gebracht aan het nieuwe kabinet om het belang te onderstrepen van een gezond BTW-tarief op groente en fruit. Uiteraard in stijl met een grote mand vers fruit.
Lees berichtWederom meer groente- en fruit gegeten in 2021
Analyse - Gezond eten met groenten en fruit blijft onverminderd in de belangstelling staan. In het tweede coronajaar werd in Nederland 3 procent meer verse groenten en fruit gegeten, zo blijkt uit de analyse van GroentenFruit Huis over 2021.
Lees bericht‘s Werelds eerste eetbare bushalte open in Breda
Actie – Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) opende in samenwerking met partijen uit de groente- en fruitsector en maatschappelijke organisaties vandaag de eerste eetbare bushalte ter wereld aan de Karnemelkstraat in Breda. De organisaties wilden op die ludieke manier consumenten aanmoedigen vaker groente en fruit te eten.
Lees bericht