The Monchy Food Company neemt notenmerk Nutisal over
![](/uploads/The_Monchy_Food_Company_noten.png)
Overname - The Monchy Food Company heeft het merk voor droge geroosterde noten Nutisal overgenomen van het Zweedse zoetwarenbedrijf Cloëtta.
The Monchy Food Company met het hoofdkantoor in Capelle aan de IJssel is een onderneming die actief is op het gebied van noten, zaden, zuidvruchten en superfoods. Het is een combinatie van de bedrijven Rhumfeld, Rhumfeld Baltic, Foodtrend en De Notenbeurs. De laatste overname betrof de Westfriese Pindabranderij in 2020. Het portfolio bevat zowel A-merk als private label producten, ingrediënten en voedingsconcepten.
In Zweden is Nutisal het op een na grootste merk in noten onder merknaam. Naast Zweden worden de noten van Nutisal ook verkocht in Denemarken, Noorwegen, Duitsland, Verenigd Koninkrijk en de Benelux. Het merk vertegenwoordigt ongeveer de helft van de totale notencategorie van Cloëtta, die circa 2% van de totale netto-omzet van het bedrijf (€732.5 mln) omvat. Dat betekent dat Nutisal een jaaromzet heeft van zo'n €7 mln. Cloëtta blijft noten leveren in het Pick & Mix-segment.
Het merk Nutisal werd in 2014 door Cloëtta overgenomen. In 2020 besloot Cloëtta de productie van noten uit te besteden aan een derde partij om 'de concurrentiepositie te verbeteren'. De productiefaciliteit in Helsingborg, Zweden, werd in 2021 gesloten. De activiteiten van Nutisal in Nederland, België en Duitsland zullen worden geïntegreerd in dochteronderneming Foodtrend, terwijl voor de Scandinavische markten een verkoopkantoor in Malmö (Zweden) zal worden opgericht.
Bron: The Monchy Food Company/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Tweejarige sector-cao Zoetwaren afgesloten
Zoetwaren – De zoetwarensector heeft een tweejarige cao afgeslote. Het onderhandelingsresultaat voor de sector-cao Zoetwaren dat op 17 juni 2024 door de vier sociale partners werd bereikt, is door de achterbannen akkoord verklaard.
Lees bericht‘53% van de Nederlanders viert Sinterklaasfeest’
Zoetwaren – Sinterklaas blijft een populair feest. Met 53% van de Nederlanders die het feest viert is het nog altijd een van de belangrijkste tradities voor volwassenen. De gezelligheid , maar ook nostalgie en traditie worden als redenen aangedragen.
Lees berichtNapoleon snoepjes voortaan in waspapieren wikkel
Zoetwaren - Snoepproducent Confiserie Napoleon stapt vanaf dit najaar over op een waspapieren wikkel in plaats van de traditionele plastic variant. De nieuwe verpakking geldt voor alle 27 smaakvarianten. Met de jaarlijkse verkoop van 360 miljoen snoepjes in Nederland en België bespaart het merk 60.000 kg plastic.
Lees berichtNationale Competities Foodspecialiteiten 2023 telt 11 finalisten
Verkiezing - Jaarlijks strijden in drie categorieën – door Foodbase - gecertificeerde foodspecialisten in de Nationale Competities Foodspecialiteiten om een plaats op het hoogste podium. Na de voorrondes in maart, waarbij drie juryleden de deelnemende winkels hebben bezocht, is nu de lijst finalisten bekend. De 11 geselecteerde winkels gaan nu strijden om de verschillende titels.
Lees berichtHalloweenfeest wordt steeds groter in Nederland
Zoetwaren – Een op tien Nederlanders besteedt aandacht aan Halloween. Het verkleedfeest zit daarmee Sint Maarten op de hielen, zo laat VBZ, de branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en nootjes, weten.
Lees berichtISM 2023 naar april vanwege onrust in de zoetwarenmarkt
Beurzen - 's Werelds grootste vakbeurs voor zoetwaren en snacks verschuift volgend jaar eenmalig van januari naar april. De uitdagingen en de onzekerheden binnen de internationale zoetwarenindustrie zijn dermate groot dat organisatie in samenspraak met fabrikanten en belangenpartijen heeft besloten de beurs drie maanden uit te stellen. De beurs is volgend jaar ook een dag korter.
Lees bericht