TheFork signaleert positieve trend in het aantal reserveringen


ABN AMRO verwacht voor de foodsector herstel in de tweede helft van 2024

Analyse – Reserveringssite TheFork signaleert een positieve trend in het aantal reserveringen de eerste weken na heropening van de terrassen. Vanaf vandaag mogen de terrassen langer open blijven, namelijk van zes uur ‘s  ochtends tot acht uur in de avond.

Volgens een analyse van TheFork blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse restaurants inmiddels hun deuren heeft geopend voor publiek. Dat Nederlanders weer zin hebben in een bezoekje aan het terras was al duidelijk, maar nu blijkt dat er ook nog eens goed van tevoren wordt nagedacht waar dat bezoek dan wordt gebracht. 57% reserveert volgen TheFork namelijk minstens 24 uur vooraf. Uit de reserveringen blijkt ook dat de lunches door het vroege sluiten van de restaurants enorm is toegenomen. 80% reserveert sinds de heropening voor de lunch. Voordat de corona crisis toesloeg was dat 7%.

Met twee uit eten

Het weekend is het populairst als het gaat om reserveringen. Op zaterdag en zondag reserveert 24 procent, terwijl dat op vrijdag 16% is. Daarnaast gaan de meesten met z’n tweeën uit eten, 69% van de boekingen is namelijk voor twee personen, aldus TheFork.

No-show rate hoger

Meer dan de helft van het totaal aantal boekingen (51%) wordt gedaan in restaurants waar de gemiddelde prijs van het menu tussen 30 en 40 euro ligt. Dit verschilt niet met de periode voor Covid. De no-show rate sinds de heropening is 2%, dit is 0.8% hoger dan pre corona (april-mei 2019).

Bron: TheFork/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


Fastned opent eerste Belgische shop bij snellaadstation

Buitenland - Fastned, het Europese snellaadbedrijf, heeft vandaag zijn allereerste shop en restaurant geopend. De opening van de shop is een volgende stap in Fastneds ontwikkeling, die het elektrische laden nog aangenamer moet maken. De shop ligt aan de E19 tussen Antwerpen en Breda ter hoogte van Brecht.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid