Thuisbezorging gaat in aantallen ‘uit eten’ voorbij


Marktcijfers – De gevolgen van corona hebben nog altijd een stevig effect op de omzet in de out-of-homesector. Catering, horeca en vervoer liggen tezamen -42% lager in de laatste 4 weken ten opzichte van 2019. Mede door de heropening van de restaurants is de omzet in deze sector van min 80% teruggelopen naar -30%. Thuisbezorging doet het goed en gaat in aantal avondmaaltijden naar het niveau van uit eten in 2019, namelijk 9% van de avondmaaltijden.

De cijfers komen uit de Out-of-home Shopper Monitor, het grootste onafhankelijke onderzoek  binnen de foodserservesector van bureau Datlinq, dat speciaal in deze coronaperiode, elke vier weken actuele cijfers rapporteert. Uit de resultaten blijkt dat de horeca op dit moment op de helft zit van de omzet van vorig jaar. Fastservice doet het mede vanwege afhalen en bezorgen nog redelijk goed en kent een omzet die slechts 25% lager zit dan vorig jaar. Maar horeca wordt met name door logies, cultuur/recreatie en evenementen harder getroffen.

Catering en vervoer

Ook catering en vervoer blijven nog ver achter. Want hoewel er steeds meer mensen weer naar kantoor en werk gaan en leerlingen ook weer op de scholen verschijnen zit de cateringsector nog op -35%. Omdat de treinen allesbehalve goed bevolkt zijn, blijft ook vervoer fors achter. Op dit moment staat de teller daar op -70%.

Herstel

De cijfers geven echter niet alleen aanleiding tot mineur. In de laatste twee weken (week 25 en week 26, eind juni) is namelijk een verder herstel te zien naar het niveau van 2019. Het is een duidelijk signaal dat zaken weer de goede kant opgaan. Vooral het bezoek neemt weer toe, zij het met name bij de jongeren tot dertig jaar. De groep boven de 50 jaar staat nog gereserveerd in een bezoek aan de horeca. Hoewel het aantal bezoeken per week op dit moment nog niet op de 22 tot 24 miljoen zit van 2019, is het bezoek de laatste weken wel gegroeid naar 16 miljoen in 2020.

Thuisbezorgen

Winnaars in de coronaperiode zijn niet alleen de supermarkten met een groei in bezoek van meer dan 20%, maar ook de bedrijven die bezorgden of daarmee zijn gestart. Lag het groeipercentage in de week van 13 tot en met week 22 op een plus van ruim 300%, na de heropening van de restaurants viel dat iets terug. Maar ook met een min van 20% inweek 23 tot en met week 26 blijft er nog steeds een plus over van bijna 250%. Het thuisbezorgen van maaltijden gaat daarmee in aantallen uit eten voorbij.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


Sodexo en WNF zetten ‘aardig eten’ op de kaart

Catering - Vanaf  maandag, 15 april, gaan food & facilitair dienstverlener Sodexo en WWF-NL een samenwerking aan om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met deze samenwerking worden in ruim 100 bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht gebracht.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid