Tony’s Chocolonely met juiste missie in pand met vraagtekens


Tony's Chocolonely Chocolate Bar in Amsterdam

Chocoladebars - Tony’s Chocolonely opent op 1 juli in de Beurs van Berlage in Amsterdam de deuren van Tony’s Chocolonely Chocolate Bar. Een bar waar het draait om chocolade en de missie van het merk om 100% slaafvrije chocolade te maken. Toch lijkt het erop dat die missie op gespannen voet staat met het onderkomen.

De Beurs van Berlage is bewust door Tony’s gekozen, omdat het gebouw in de geschiedenis van de cacao een belangrijke rol heeft gespeeld. 400 jaar geleden werd op deze plek al cacao verhandeld. Maar in die zin is het ook de locatie die gekoppeld is aan de slavenplantages. Een onderwerp dat momenteel volop in de schijnwerpers staat. Hoewel Tony’s Chocolonely in een persbericht aangeeft dat het in de nieuwe bar met bezoekers het gesprek over die geschiedenis wil aangaan, is de spanning voelbaar. Marieke van Elk van Tony’s Chocolonely: “Het is niet alleen een plek waar we mensen onderdompelen in onze chocolade, maar ook een plek waar we mensen bewust willen maken van de ongelijk verdeelde chocolade-industrie, met als gevolg moderne slavernij en kinderarbeid op de cacaoplantages in West-Afrika.” Deze ongelijkheid ondervinden bezoekers straks zelf op allerlei manieren in de bar, aan de ongelijke tafels, bij de té hoge bar en in de kleding van de Barstars, ontworpen door designer Daniëlle Cathari (die bekendheid kreeg door haar samenwerking met Adidas Originals) en geproduceerd door A Beautiful Mess (die met hun kledingproductie in Nederland kleermakers met een vluchtelingenachtergrond aan het werk zet).

Excuus

In een aanvullend persbericht maakt het populaire chocolademerk een soort van excuus voor het Amsterdamse beurspand waarin het is gehuisvest. ‘In aanloop naar de opening van de Chocolate Bar zagen we de Beurs van Berlage vooral als een logische plek voor onze Super Store en Bar, omdat er 400 jaar geleden cacao werd verhandeld. Mede door de huidige discussie over racisme en de nieuwe beeldenstorm zijn we ons meer bewust geworden van datgene waar de Beurs symbool voor staat. Zelf geloven we dat wij een rol kunnen spelen door in gesprek te gaan met gemeentes en partners zoals de Beurs van Berlage, om bewustzijn te creëren rondom racisme en de koloniale verheerlijking in het straatbeeld.’

De Beurs van Berlage is cultureel erfgoed, dat kan je niet wegpoetsen. Het is toe te juichen dat Tony's niet de ogen sluit voor de negatieve geschiedenis die er aan de cacaohandel kleeft, maar of de Beurs van Berlage de juiste arena is om dat gesprek te voeren is de vraag.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Kwalitaria wint twee Dutch Interactive Awards

Verkiezing - Kwalitaria heeft samen met Bluebird Day twee zilveren Dutch Interactive Awards in ontvangst mogen nemen voor het nieuwe online platform. Tijdens de uitreiking in de Beurs van Berlage werd zowel in de categorie Digitale Transformatie als in de categorie E-commerce een award gewonnen.

Lees bericht



Tony’s lanceert repen met smaak van Ben & Jerry’s

Introductie – Om te vieren dat Ben & Jerry’s zich heeft aangesloten bij de missie van Tony’s Chocolonely om chocolade 100% slaafvrij te maken, lanceert het chocolademerk twee repen met de smaak van Ben Jerry´s: de Chocolate Fudge Brownie en de Strawberry Cheesecake.

Lees bericht

Tony’s Chocolonely krijgt eigen fabriek met achtbaan

Samenwerking - Tony's Chocolonely had al aangekondigd met nieuws te zullen komen bij de presentatie van het jaarFAIRslag tijdens de Tony’s Fair. En dat was er ook. Naast een samenwerking met Albert Heijn en chocoladefabrikant Barry Callebaut, krijgt het bedrijf ook een eigen fabriek in Zaandam met pretpark. Het was een mooie bijeenkomst donderdag 29 november in de Westergasfabriek waar...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid