Universiteit Utrecht en Local2Local gaan samenwerken


Anton Pijpers en Mark Frederiks, op achtergrond Simone Pekelsma, Johan Garssen, HKH prins Carlos de Bourbon de Parme en Freek van Muiswinkel / Foto bij: Ivar Pel

Samenwerking – Meer samenwerking tussen de verschillende wetenschapsrichtingen en meer onderzoek dat heeft de Universiteit Utrecht samen met Amped en Local2Local afgesproken. Partijen willen daarmee enerzijds komen tot een korte keten in de regio Utrecht, maar ook meer onderzoek doen naar het totale voedselsysteem en de regionale producten.

Vrijdag 13 mei werd daarvoor op de Universiteit in Utrecht een overeenkomst getekend tussen prof. dr. Anton Pijpers, voorzitter College van Bestuur van de Universiteit Utrecht, en Mark Frederiks van Amped/Local2Local, een organisatie die werk maakt van de korte keten in food. De ondertekening vond plaatst in aanwezigheid van ZKH Prins Carlos de Bourbon de Parme, voorzitter van de Taskforce Korte Keten en prof. dr. Johan Garssen, voorzitter van Future Food Utrecht, die het project begeleid vanuit de Utrechtse universiteit.

Onderzoek

Op de universiteit wordt al jaren gewerkt aan het tot stand brengen van een korte keten van boer naar consument. Als cateraar is Compass daar al jarenlang nauw bij betrokken. De ondertekening moet het geheel nu meer snelheid gaan geven. Niet allee moeten de lokale producten meer en meer verkrijgbaar zijn in de kantines van de verschillende faculteiten, ook moet er meer onderzoek worden gedaan naar de keten en de productie daar binnen. Pijpers in een toelichting: “De huidige situatie laat zien dat ons voedselsysteem niet meer deugt en dat we er op een andere manier tegen aan moeten gaan kijken. In Utrecht hebben we alle disciplines bij elkaar om daar breed onderzoek naar te doen, en ons voedselsysteem zodanig in te richten dat we minder afhankelijk worden van het buitenland. Het nieuwe normaal moet lokaal worden.” Waar Mark Frederiks van Local2Local aan toevoegde: “Een regionaal voedselsysteem met regeneratieve landbouw draagt ook bij aan klimaatadaptatie en biodiversiteit, en stimuleert de lokale economie en de verbinding tussen stad en platteland.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


‘HEMA populairste keten voor koffie en lunch’

Onderzoek – HEMA is de populairste keten voor koffie en lunch in Nederland. Nederlanders halen ruim een kwart (27%) van de bestellingen af bij koffie- en lunchketens. De locatie vormt de belangrijkste keuzereden. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.

Lees bericht


‘Geld en tijdgebrek belemmeren mensen duurzamer te leven’

Onderzoek – Vrouwen leven hun duurzame gewoontes meer na dan mannen, hoewel mannen van zich zelf vinden dat zij duurzamer bezig zijn. Dat blijkt uit onderzoek van maaltijdboxleverancier HelloFresh. Daarnaast blijkt dat mensen graag duurzamer willen leven, maar door geld of tijdgebrek daar niet aan toe komen.

Lees bericht



‘Horeca gedwongen tot accepteren lagere marge’

Onderzoek - Driekwart van de horecaondernemers kan de gestegen inkoopkosten en energieprijzen niet doorberekenen aan klanten. Ze voelen zich gedwongen een lagere marge te accepteren. Dat blijkt uit onderzoek van GROUP7 in opdracht van Foodservice Instituut Nederland (FSIN).

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid