‘Horeca gedwongen tot accepteren lagere marge’


Veel horecaondernemers kunnen de hogere inkoop- en energieprijzen niet doorberekenen aan de gasten

Onderzoek - Driekwart van de horecaondernemers kan de gestegen inkoopkosten en energieprijzen niet doorberekenen aan klanten. Ze voelen zich gedwongen een lagere marge te accepteren. Dat blijkt uit onderzoek van GROUP7 in opdracht van Foodservice Instituut Nederland (FSIN).

Het adviesbureau GROUP7 ondervroeg 315 beslissers in horeca, catering en fastservice over prijsstijgingen, bedrijfsvoering en personeel. De uitkomsten geven een beeld van de grote uitdagingen waar de sector voor staat.

Gemiddeld zijn de inkoopkosten in de horeca met 16% gestegen. Ook de lonen en de energiekosten stijgen. Toch is de prijsstijging op de menukaarten ‘maar’ ongeveer 10%. De gast wordt dus een beetje ontzien.

Gasten blijven komen

De grote meerderheid van de beslissers ziet geen belangrijke effecten van de prijsstijgingen op het gedrag van gasten. Ongeveer 30% ziet het aantal gasten afnemen en de bestedingen teruglopen door de prijsverhogingen en de economische situatie.

Accepteren of aanpakken?

Ongeveer de helft van de sector accepteert de lagere marge. De andere helft neemt maatregelen. Ze gooien minder voedsel weg, kiezen voor goedkopere ingrediënten of werken aan slimmere menu engineering. Daarbij wordt bepaald op basis van omzetgegevens en inkoopprijzen welke gerechten je op je kaart zet en welke prijs je daarvoor in rekening brengt. Martin van Dam, directeur van GROUP7: “Er zijn heel veel verschillende manieren om toch nog rendabel te kunnen draaien. Vegetarische of veganistische gerechten zijn bijvoorbeeld goedkoper in de inkoop. Ook om die reden komen we die nu meer tegen op menukaarten. We zien ook dat het belang van promoties, scherpe kortingen, is toegenomen bij het inkopen.”

Personeelstekort

Het personeelstekort in de sector is ook nog lang niet opgelost. Bijna 50% verwacht het personeelsprobleem in de komende maanden niet te kunnen oplossen. Door het gebrek aan personeel gaat de service omlaag. Bij meer dan 50% van de respondenten moeten de gasten langer wachten.​ Gasten lijken dat – gezien de toegenomen negatieve reviews over personeelsgebrek – nog erger te vinden dan prijsstijgingen.

Om het tekort op te vangen heeft men vooral kortere openingstijden toegepast (36%). Ook ziet GROUP7 dat ondernemers en managers zelf veel meer uren zijn gaan maken om de gaten in de roosters te dichten.

Omzetderving

Minder personeel en kortere openingstijden lijden in veel gevallen tot een lagere omzet. Zo’n 60% van de ondervraagden ervaart omzetderving. Gemiddeld schatten ze in dat de omzet 12% hoger had kunnen zijn, als er meer personeel geweest zou zijn.

GROUP7

GROUP7, Bureau voor Food-commerce, is een adviesbureau dat zich uitsluitend richt op b2b food en foodservice. Onderzoek, digitale marketing en e-commerce zijn de speerpunten van het bureau, dat is gevestigd in Woerden en Turnhout. Voor onderzoek gebruikt GROUP7 haar eigen onderzoekspanel Professional Community met ongeveer 13.000 leden. Het onderzoek voor Foodservice Instituut Nederland (FSIN) werd uitgevoerd in november ‘22.

Bron: GROUP 7/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Sodexo en WNF zetten ‘aardig eten’ op de kaart

Catering - Vanaf  maandag, 15 april, gaan food & facilitair dienstverlener Sodexo en WWF-NL een samenwerking aan om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met deze samenwerking worden in ruim 100 bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht gebracht.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

‘HEMA populairste keten voor koffie en lunch’

Onderzoek – HEMA is de populairste keten voor koffie en lunch in Nederland. Nederlanders halen ruim een kwart (27%) van de bestellingen af bij koffie- en lunchketens. De locatie vormt de belangrijkste keuzereden. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



Leo catering lanceert lifestyle visie met Mind&Health

Catering - Leo catering start met lifestyle visie, waarbij het streven naar een integraal gezonde levensstijl centraal staat. Leo catering is van mening dat het als cateraar meer kan bijdragen aan vitaliteit dan alleen met voeding en heeft daarvoor een partnership gesloten met Mind&Health.  

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid